مدیرکل شیلات استان گلستان از تولید هزار و ۶۹۰ تن میگو در مساحت ۹۱۴ هکتار طی سال ۹۶ در استان خبر داد

مدیرکل شیلات استان گلستان از تولید هزار و ۶۹۰ تن میگو در مساحت ۹۱۴ هکتار طی سال ۹۶ در استان خبر داد

به گزارش خبرگزاری البرز گلستان، سید جواد قدس علوی، مدیر کل شیلات استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان که همزمان با تور یک روزه بازدید از برخی فعالیت های این سازمان در زمینه حمایت از صنعت آبزی پروری صورت گرفت، ضمن گرامیداشت هفته دولت، این هفته را زمینه ای برای اتحاد و همدلی و همچنین آرامشی که در شرایط حال بدان نیازمندیم، دانست. و یادآور شد که جامعه حق دارد از فعالیت هایی که سازمان ها به آن امور مشغول میباشند مطلع گردند و در هفته دولت نیز بهترین زمان برای این امر می‌باشد.

وی با بیان این مطلب که علی رغم وجود فشارهای اقتصادی در کشور و علی الخصوص استان گلستان، که تا حدودی مربوط به بیکاری افراد جامعه می باشد، اما به لطف پروردگار و داشتن موقعیت استثنائی در زمینه شیلات و صنعت آبزیان، میتوان گامهای اساسی را در این راستا برداشت که نه تنها میتوان از این بحران خارج شد، بلکه میتواند زمینه ای باشد برای معرفی این استان در سطح داخلی و بین المللی. اما با تمامی این احوالات، کماکان این سازوکارها با مشکلاتی روبرو هستند که مانع فعالیت های شیلاتی و متقاضیان علاقه مند در این راستا می باشند که موجب بکر ماندن این حرفه در استان شده است در صورتی که ما شاهد گسترش و رشد شیلاتی در سایر استانهای حاشیه دریای خزر و حتی برخی مناطق کویری کشور هستیم با این شرایط که حتی ما با افتخار نقش انتقال برخی دانشها و علوم در این زمینه و تأمین برخی از گونه های آبزی را بر عهده داشتیم. علی ایحال امیدواریم که با بصیرت و همبستگی، تمامی سازمانها با اتفاق نظر در زمینه رفع موانع تولید و اشتغالزایی قدم‌های مؤثرتری بردارند.

وی با بیان اینکه علی رغم تمامی مشکلات و موانع پیش رو، فعالیت‎های شیلات را در چارچوب طرح‎های تحول‎زا و اقتصاد مقاومتی مطرح کرد و گفت: ما چهار طرح عمده در دست اقدام داریم که شامل پرورش ماهی در دریا(شامل دو بخش پن و قفس)، که مربوط به عرصه ملی بوده و طرحهای پرورش میگو در گمیشان، پرورش ماهیان خاویاری در مزارع منفرد و مجتمع خاویاری و طرح استفاده از آب چاههای کشاورزی به منظور پرورش ماهی که به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان رسید میباشند.
مدیر کل شیلات استان گلستان ضمن پرداختن به موضوع پرورش ماهی در دریا، اذعان داشت که ۴ منطقه بدین منظور مدنظر قرار گرفته است و یکی از مهمترین آنها خلیج گرگان می باشد که اکنون دارای شرایط مساعدی نمیباشد. و همچنین به این موضوع مهم اشاره داشت که بخاطر کم عمق دریای منطقه، بیشتر تولیدات دریایی ما به صورت پرورش در پن خواهد بود که در چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۸هزار تن ماهی در پن و قفس را شاهد خواهیم بود. در همین راستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای ۲۸۰۰ نفر اشتغالزایی صورت خواهد گرفت.
همچنین در سال جاری نیز با توجه به فعالیت های انجام شده در این خصوص و با احتساب قرار دادن حدود ۱۰۰ تن از سازه های مربوط به پرورش ماهی در دریا، حدود ۲۰۰ تن ماهی تولید خواهد شد که این امر نیز زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۱۲۰ نفر را در پی خواهد داشت.
مدیر کل شیلات استان گلستان در خصوص صرفه اقتصادی و آبی و استفاده بهینه از منابع خاطرنشان کرد به منظور به منظور تولید ۲۳۰۰ تن ماهی در دریا، نیاز به ۴۵ هکتار وسعت می باشیم، در صورتی که اگر همین مقدار در خشکی صورت گیرد، نیاز به ۱۰۰۰ هکتار زمین و مقدار ۱۱ میلیون متر مکعب آب احتیاج است. از آنجایی که حجم بیشتر تولیدات آبزیان دنیا در دریا صورت میگیرد، شیلات گلستان نیز به منظور همگام بودن میزان تولیدات خود و همتراز شدن با سطح جهانی نیازمند همکاری و همیاری سایر دستگاهها در این راستا می باشد.
قدس علوی از جمله مزیت های این استان نسبت به مازندران و گیلان، داشتن اراضی شور و لم یزرع دانست که بالغ بر ده ها هزار هکتار را دربر گرفته است که می توان از این موقعیت فرصتی ساخت در زمینه تولید و تکثیر گونه های نیازمند به آب شور.

وی در مورد پرورش میگو در سطح استان نیز توضیحاتی دادند و افزود: مجتمع پرورش میگویی که در گمیشان درحال اجراست از شرایط خوبی برخوردار است و مزیت آن نسبت به مجتمع‌های دیگر در سطح کشور، پاک و عاری از هرگونه بیماری بودن آن است که حتی یک نمونه بیماری هم تا کنون گزارش نشده است و به همین خاطر تنها مجتمع پاک میگو در کشور محسوب میشود.

وی همچنین از تولید هزار و ۶۹۰ تن میگو در مساحت ۹۱۴ هکتار طی سال ۹۶ در استان خبر داد و گفت این مقدار در سال ۹۷ با افزایش ۷۳۰ هکتار دیگر نسبت سال گذشته، شاهد رشد سطح ۶۱ درصدی بوده ایم و انتظار میرود تولید میگو در امسال در حدود ۲ هزار و ۷۳۰ تن باشد که نسبت به سال گذشته نیز افزایش تولید را شاهد خواهیم بود.

با توجه به شوری دریای خزر و شرایط مطلوب، میگوی تولید شده در گلستان از کیفیت بالایی برخوردار است و با توجه به این مسأله متقاضی بسیاری هم در بازارداخلی و هم در بازار خارجی پیدا نموده است که همین امر موجب گردید تا بیش از ۸۰ درصد تولید میگوی این استان صادر شود. از گذشته تاکنون میگوی تولیدی استان گلستان به جنوب کشور ارسال می‎شد و با برند جنوب به بازارهای جهانی فرستاده می‎شد اما با اخذ استانداردهای EC و IR دیگر شاهد صادرات میگوی استان گلستان با برند داخلی مخصوص خواهیم بود.

وی از واگذاری ۴ هزار هکتار در فاز اول به سرمایه‎گذاران خبر داد و گفت این سرمایه‎گذاری در این بخش به گونه‎ای خواهد بود که برگشت سرمایه در سه سال اتفاق خواهد افتاد.و همچنین در ادامه فاز نخست، فاز بعدی که ۶ هزار هکتار است مطالعات آن تا اواسط نیمه دوم سال انجام و واگذار خواهد شد و پیش‎بینی می‎شود در افق ۱۴۰۴ در مجتمع ۱۰ هزار هکتاری پرورش میگو بالغ بر ۱۷ هزار تن میگو تولید شود که ایجاد شغل برای ۸ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد نمود.

مدیر کل شیلات استان گلستان در خصوص سرمایه‎گذاری های انجام شده در زمینه میگو را ۳۶ میلیارد تومان اعلام نمود که در سال ۱۳۹۶، ۲۰ میلیارد تومان آن را سرمایه گزاری در قسمت زیرساخت‎ها انجام شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: استان گلستان تولید انبوه میگوی خود را در سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و تاکنون به مراکز تکثیر میگو در جنوب وابستگی داشتیم و تمامی بچه ماهی ها از جنوب به استان گلستان ارسال می‌شده است که در سال ۹۶ مجهزترین مرکز تولید بچه ماهی کشور با مبلغی بالغ بر ۲ و نیم میلیارد تومان بدون دریافت تسهیلات در این استان راه اندازی شده است.
مدیر کل شیلات گلستان در خاتمه نیز از فعالیت ۸ مرکز عمل آوری میگو در استان خبر داد که این مراکز از حدود ۲۰ روز دیگر فعال شده و پس از عمل آوری و بسته بندی، میگو را به شکل آماده به طبخ روانه بازار میکنند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱:۳۷ ب.ظ

دیدگاه