مهندس قزل سفلو مدیر کل منابع طبیعی گلستان:مهم ترین مشکلات ما در حوزه منابع طبیعی بخشی نگری و نگاه دستگاهی است که سازمان ها دارند

البرز گلستان/ مهندس قزل سفلو مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان  به اتفاق ربیعی معاون استاندار گلستان و نصیبی مشاور امور جوانان استاندار در جلسه نشست مشاوران جوان ادارات کل، سازمان ها و دانشگاه های استان گلستان که با میزبانی اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان در مرکز خدمات سرمایه گذاری ناهار خوران گرگان برگزار شد، اظهارکرد: موضوعات منابع طبیعی خاص یک دستگاه خاص نیست و منافع آن برای کل جامعه است و وظایف منابع طبیعی تحت هیچ شرایطی نباید روی زمین بماند.

وی با بیان این که در سطح دنیا نیز موضوعات منابع طبیعی با حساسیت خاصی پیش می رود، گفت: یکی از مهم ترین مشکلات ما در حوزه منابع طبیعی بخشی نگری و نگاه دستگاهی است که سازمان ها دارند و این موضوع آسیب زیادی وارد کرده است.

مهندس قزل سفلو در ادامه با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست و منابع طبیعی گفت: در سیاست های ابلاغی منابع طبیعی اولین بند آن جامع نگری بود و به فرموده رهبری انقلاب، منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه امروز موضوع جنگل تنها تامین چوب نیست، گفت: امروزه نقش جنگل ها در تولید اکسیژن، آب، تعدیل اثرات گازهای گلخانه ای و نقش آن در درمان بیماریها از طریق اکوتوریسم اثبات شده است، بنابراین حراست از جنگل ها وظیفه همه دستگاه ها و مردم است.

مهندس قزل سفلو با بیان این که تنوع حوزه منابع طبیعی بسیار گسترده است، گفت: آبخیزداری، جلوگیری از سیل و فرسایش، جلوگیری از قاچاق چوب و حفظ و حراست از جنگل همه جزو وظایف مناطبع طبیعی است ولی ما با ۵۰۰ نیروی منابع طبیعی نمی توانیم حافظ تمام ۷۰ درصد عرصه های استان گلستان باشیم و کاری بس دشوار است.

مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان تصریح کرد: میزان جنگل های هیرکانی در کشور یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است و اگر هم افزایی دستگاه های مختلف نباشد منابع طبیعی به تنهایی از عهده این گنجینه جهانی بر نمی آید.

وی با اشاره به تنش آبی در استان بیان کرد: در حال حاضر در وضعیت تنش آبی در استان قرار داریم و موضوع کمبود آب در گرگان بحث اعتبار نیست، بلکه سال به سال به دلیل کاهش آب مجبور هستیم آب مورد نیاز شهر گرگان را از فاصله های دور تر به این شهر برسانیم و در حال حاضر نیز به قرق رسیده ایم.

مهندس قزل سفلو مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان در خاتمه بیان داشت: ما معتقد هستیم بخش زیادی از آب مصرفی را می توان از طریق صرفه جویی کاهش داد و ما از نگاه بزرگان دین و امر به معروف اگر به موضوع حفاظت از جنگل و صرفه جویی در آب بنگریم می بینیم که باید رعایت بیشتری داشته باشیم. هر چند کشورهایی مانند اروپای غربی در حفظ و حراست از منابع طبیعی خود بسیار بهتر از ما عمل می کنند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۵۱ ب.ظ

دیدگاه