آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه درگلستان شورای فرهنگ عمومی استان :در مساله آب باید به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند که وضعیت آب چگونه است.

البرز گلستان/به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گلستان موضوعات مطرح شده در جلسه که پیرامون وضعیت آبی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی بود را به حق دانست، اما ازطرح مسائل بی ربط در جلسه و ارائه گزارش های علمکرد خارج از دستور جلسه انتقاد کرد.

وی ابتدا با طرح این سوال که مشکل واقعی آب در استان چیست؟ گفت: در جلسه عنوان شد که آب شاهوار از ارتفاعات گلستان به مازندران سرایز می شود و در مازندران بر روی آن سد زده اند، مشابه این اتفاق در شرق هم رخداد و خراسان شمالی بر روی رودهایی که به گلستان می ریزد سد زده و باعث مشکلات زیادی شده است.

وی افزود: این جلسه شورای فرهنگ عمومی است و آن چیزهایی که احساس می کنیم مشکل فرهنگی است و جزو فرهنگ حاکم برجامعه است باید بررسی شود.

امام جمعه گرگان افزود: هرچه بتواند فرهنگ را اصلاح کند باید مطرح و انجام شود. در مساله آب هم باید به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند که وضعیت آب چگونه است.

وی با بیان این که بین علم و ایمان فرق وجود دارد، تصریح کرد: ممکن است مردم مساله ای را بدانند ولی ایمان نداشته باشند لذا باید موارد را بر دل مردم نشاند.

وی با بیان این که مصرف آب شهری هم باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در عین حال بیشترین آب مصرفی در بخش کشاورزی است و باید این مساله توجه شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: می خواهیم فقط به مردم فشار بیاوریم، ولی باید بیشتر نگاه ما در بخش کشاورزی باشد که آن هم مربوط به بخش ساختاری است و ربطی به جلسه فرهنگ عمومی ندارد اما بخشی فرهنگی آن نیازمند توجه است و باید در این رابطه برنامه ریزی کرد.

وی تصریح کرد: باید آنقدر به مردم تذکر داد تا بر دل مردم بنشیند. کشاورز باید بداند وقتی چاه را روشن می کند فکر نکند یک دریای بی کران زیر آن است و باید بداند چند سال دیگر آب ها شور می شود.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: باید در بخش کشاورزی هم اقدام های عملی انجام داد. حتی باید از «ان جی او»ها استفاده کرد و آن ها را هم کمک کرد.

وی اضافه کرد: در مساله آب می توانیم در سطح استان افرادی را پیدا کنیم که محور کار قرار گیرند تا کارهای مردمی انجام و در جامعه ایجاد فرهنگ شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان سپس به مساله فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی سه پایه اساسی دارد که اگر ریشه ای به آن نگاه نشود، به اقتصاد مقاومتی نمی رسیم.

وی نخستین مساله را توجه به تولید داخل دانست و افزود: در بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حمایت از تولید داخل تاکید شده است.

امام جمعه گرگان مساله دیگر را مصرف داخلی و و مساله سوم را هم توجه به بازارهای جهانی دانست و خاطرنشان کرد: تولید کشور مشکلات بسیاری دارد به طوری که فرهنگ تولید به دلیل مشکلات موجود دارد از ذهن ها خارج می شود و کسی تمایل به سمت تولید ندارد.

وی ادامه داد: شاهدیم افراد به جای تولید به سمت دلالی و دلال بازی می روند و چیزهایی که سود آنی بیاورد را انتخاب می کنند. در این چند سال گذشته درگیر این مسائل بودیم اما باید تاکید کرد تولید از مسائل پایه اقتصاد مقاومتی است و این که هی شعار اقتصاد مقاومتی بدهیم فایده ندارد.

وی با طرح این سوال که آیا تولید واقعا بدون اشکال است و آیا میدان برای تولید باز است؟ گفت: جواب این سوال ها، «خیر» است زیرا تولید ما با مشکلات زیادی رو به رو است.

آیت الله نورمفیدی اضافه کرد: روستاهای ما همه تولیدگر بودند ولی الان همه مصرف کننده شده اند و این بسیار خطرناک است. روستاها گوشت، شیر نان، پنیر عسل و … را خود تولید می کردند ولی امروز برای همه آن ها، دستشان به شهر دراز است.

وی با تاکید بر این که بازاریابی تولیدات روستایی بسیار مهم است، یادآور شد: این که روستایی تولید کند ولی روی دستش بماند فایده ندارد.

وی با انتقاد از کیفیت پایین محصولات داخلی گفت: مردم ما هیچ وقت به سمت مصرف جنس خارجی نمی روند، اگر جنس خوب داخلی را به آن ها عرضه کنیم. اگر یخچال و وسایل زندگی ما خوب باشد، اگر ماشین ما خوب باشد مردم آن را می خرند. چرا خودرو سازی ما به این روز می افتد و چرا کسی به فکر این مسائل نیست؟

امام جمعه گرگان گفت: تولید حساب و کتاب دارد. رئیس مجلس می گفت فقط ۱۰ درصد بودجه کشور صرف عمران می شود و بقیه خرج هزینه های روزانه می شود. ۹۰ درصد بودجه کشور در سفره های مردم می ریزیم و این یعنی فاجعه. ژاپن با بیش از ۱۰۰ میلیون جمیعت فقط ۳۰۰ هزار کارمند دارد ولی ما با ۸۰ میلیون جمعیت، ۱۱ میلیون حقوق بگیر داریم.

وی ادامه داد: تولید این نیست که فقط داد بزنیم و برای خود معیارهایی دارد. اگر تولید اصلاح شود قول می دهم ایرانی دنبال جنس خارجی نرود. برای چه ماشین های میلیاردی وارد کشور می شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان بیان کرد: تولید و مصرف به هم چسبیده است. باید به بازارهای جهانی هم نگاه داشت. اگر فقط به داخل نگاه کنیم جنس روی دست می ماند و اقتصاد رشد نمی کند. اقتصاد مقاومتی اگر واقعا وارد میدان عمل شود موثر است و این میدان عمل بسیار بزرگ و عمیق است.

وی با بیان این که هوش ایرانی بسیار بالا است و سابقه هوشمندی ما برای تمام دنیا مشخص است، گفت: آیا خودروهای ما می تواند بازارهای جهانی شود؟ آیا می توانیم با آن ها رقابت کنیم؟

امام جمعه گرگان اظهار کرد: با این شکلی ما جلو می رویم و با این نگاهی که داریم به چشم اندازه توسعه ای ۱۴۰۴ نمی رسیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۰ ب.ظ

دیدگاه