مقاله:تبیین سیره عملی حاج قاسم الگوی بسیج در گام دوم انقلاب/ ازفرهاد مهقانی مدیر عامل هلال احمر استان گلستان

کدخبر:۵۷۶۴۰

البرز گلستان/

👈تبیین سیره عملی حاج قاسم الگوی بسیج در گام دوم انقلاب

✅مقدمه:
هر انسانی از سه لایه ی وجودی تشکیل شده لایه پنهان (افکار و اندیشه ها )لایه ی نیمه پنهان (انگیزشها و گرایشها)لایهی آشکار ( رفتار و کردارها)
مجموع این سه لایه وجودی در یک فرد وقتی به هم آمیخته شوند و یک منظومه را تشکیل دهند ؛ اگر پیروانی پیدا کند تبدیل به مکتب میشود
وقتی از سیره عملی و رفتاری حاج قاسم سخن میگوییم در واقع به لایه آشکار از مکتب سلیمانی میپردازیم

❎با این مقدمه ؛به مختصات و ویژگیهای رفتاری مکتب حاج قاسم به عنوان الگوی بسیج در گام دوم انقلاب اشاره می‌کنیم

۱️⃣اخلاص:
بارزترین ویژگی رفتاری حاج قاسم اخلاص وی و تقدّم رضایت الهی و کار برای خدا بر هرچیز دیگر بود
دلیل جذّابیت و مورد احترام بودن شهید سلیمانی از سوی آحاد مردم و بلکه جهانیان همین صبغه الهی ایشان بود و این وعده الهی است که خداوند محبت انسان های مومن را در دل دیگران قرار می دهد.

۲️⃣تکلیف گرایی:
حاج قاسم همیشه تلاش می‌کرد در هر زمان، ساعت، موقعیت ببیند خواسته خدا و تکلیف الهی خدا در آن مکان، زمان از او چیست؟ یعنی تکلیف شناس بودند.

۳️⃣ولایتمداری:
از ویژگی های رفتاری حاج قاسم؛ ولایت مداری نه فقط در حرف و شعار، بلکه در عمل و اقدام.
حاج قاسم:
.. دلیل اصلی پیشرفت عظیمی‌که ایران را به قطب عالم اسلام تبدیل کرده، رهبری است؛ عامل دوم نیز انسان‌های فداکاری هستند که همپا و همراه با رهبری، گام بر می‌دارند

۴️⃣انقلابیگری:
امام خامنه ای:
شهید سلیمانی اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ این را بعضی‌ها سعی نکنند کم‌رنگ کنند، این واقعیّتِ او است؛ ذوب در انقلاب بود، انقلابیگری خطّ قرمز او بود.
امام خامنه ای ۱۳۹۸/۱۰/۱۸

۵️⃣مردم محوری:
توجه به مردم از دیگر ویژگیهای رفتاری مکتب حاج قاسم است
حاج قاسم یک‌چیزی را در مکتب اسلام یاد گرفته بود که خوب است همه یاد بگیریم. خدا و مردم را مقابل هم نمی‌دید، باور داشت که برجسته‌ترین عبادتی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند خدمت به مردم است.

۶️⃣شجاعت:
ترکیب توامان شجاعت و تدبیر یکی دیگر از ویژگی های حاج قاسم و مکتب وی است
۷️⃣استکبارستیزی:
(مبارزه عملی و مردانه با استکبار)

۸️⃣مدیریت بحران:
تمام صحنه هایی که حاج قاسم در آن ها درگیر بود صحنه ها و میدان های عملیاتی و بحرانی بود؛ از زمان حمله آمریکا به افغانستان گرفته تا بحران سوریه و عراق. در این میدان های به ظاهر بن بست نما، تحت تاثیر هیمنه ظاهری قدرت های استکباری و طراحی های آن ها قرار نگرفت، بلکه با شکست دشمنان در دل بحران ها و بن بست ها توانست فرصت و مزیت برای کشور خلق کند.

۹️⃣فراجناحی بودن:
حاج قاسم خود را متعلق به مردم و انقلاب می دانست و برای همین فراجناحی بود درک عمیقی که ایشان از معادلات قدرت در نظام بین الملل داشت، سبب شده بود که بر حفظ وحدت داخلی و پرهیز از اختلافات جریانی و سیاسی حساسیت داشته باشد؛ به نحوی که، حتی در مواقعی از خود برای این منظور هزینه می کرد.

۰️⃣۱️⃣مرزبندی با دشمنان:
عزیزان، هر رقابتی با هم می‌کنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظره‌هایتان به‌نحوی تضعیف‌کننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرزها را تفکیک کنید.
وصیت نامه شهید

۱️⃣۱️⃣زمان شناسی و عملگرایی:
حاج قاسم هم زمان شناس بود و هم عمل گرا. زمان شناس بود، زیرا در مواقعی که ضرورت ایجاب می کرد، از خواب و خوراک و استراحت و… خود می گذشت و ایثار را به حد اعلا می رساند
حاج قاسم عمل گرا هم بود. در جایی که نیاز به عمل خاصی بود، با چالاکی و دقت تمام وارد می شد.

۲️⃣۱️⃣رعایت حدود شرعی:
با وجود پیچیدگی های صحنه های عملیات، حاج قاسم از رعایت حدود شرعی، حتی در بحرانی ترین لحظات هم غفلت نمی کرد

۳️⃣۱️⃣پرهیز از روحیه اشرافی‌گری.

۴️⃣۱️⃣تکریم خانواده شهدا

۵️⃣۱️⃣شهادت طلبی

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۶ ب.ظ

دیدگاه