مقاله رسیده/تعارض بین قول و فعل کارگزاران نظام اسلامی درد بی درمان امروز ما در قلمرو حکمرانی از حجت‌الاسلام “احمدرضا احمدی/ گلستان”

کدخبر:۷۲۲۲۲

البرزگلستان 🔹آسیب شناسی چرایی “وضعیت موجود) گویای این واقعیت است که مردم حاضر نیستند که بپذیرند کثیری از کارگزاران نظام صادق در قول و فعل نباشند.

 

اگر کارگزاران صادق باشند و رفتار انان تبعیض آمیز نباشد و عدالت را جاری و ساری سازند بی آنکه حرف بزنند و گزارسی بدهند، مردم به آنان اعتماد خواهند کرد و امید ایجاد خواهد شد.

 

در مقابل “صدق و عدل”، “کذب و ظلم” قرار دارد.

از آن رو[ی] که فلسفه وجودی حکمرانی، برپایی قسط و عدل است همه کسانی که در چرخه ی ساختار و سازمان دولت قرار دارند بایستی صادقانه به قسط و عدل بیاندیشند و عمل کنند، واِلا ممکن است افرادی شعار عدالت بدهند اما در عمل ظلم و تبعیض را بر مردم تحمیل نمایند؛ در این صورت است که مردم تعارض آشکاری را در قول و فعل کارگزاران خواهند دید؛ و در این صورت است که حتی اگر بخشی از بخش های دولت هم که موفق به خدمت هستند مورد انکار واقع خواهند شد.

تعارض بین قول و فعل کارگزاران درد بی درمان امروز جامعه ما است بطوریکه “ایمان و امید” اجتماعی را نابود می سازد.

 

🔹 آسیب دیگر این گزاره، تلقی علی الدوام افکار عمومی نسبت به مدیران به ویژگی دروغگویی است بطوریکه در دو دهه ی اخیر نسبت دادن این صفت مذموم به اکثر مدیران و کارگزاران به یک امر عادی تبدیل شده است و بعضا در مشاهدات فراوانی دیده شده است که هرگاه مدیری سخن می گوید بخش عمده ای از مردم سخن او را عاری از صداقت می دانند و به عبارت دیگر، او را دروغگو می پندارند که این بدترین شرایط برای یک نطام و حکمرانی است.

🔹آسیب پرخطر دیگر تعارض بین قول و فعل کارگزاران، علاوه بر نهادمندسازی یاس عمومی و غیرمومن پنداشتن قاطبه مدیران، بدبینی مفرط جامعه بخصوص جامعه همسو با عالی ترین سطح از حکمرانی است. آسیب و بلکه خطر این نگرش منفی، موجب از دست رفتن سرمایه اجتماعی به نحو عام است.به ان دلیل که بخشی از حکمرانی نسبت به اراء و نظر گروه های مرجع معنوی از جمله [مرجعیت شیعه] است.از باب مثال بی توجهی اغلب مدیران سیستم بانکی به نهی مراجع تقلید از کثیری قراردادها. عقود و معاملات ربوی بانک هاست.

بدترین صحنه های پیش روی مردم مومن، وقتی است که کارگزاران ارشد نظام(قوای سه گانه و بخشهای مربوطه) به محضر مراجع تقلید مشرف می شوند و مراجع تذکرات جدی را از سر تکلیف و خیرخواهی مطرح می فرمایند و بعضا همان مسئولان دیدار کننده، به نصایح و اوامر و نواهی مراجع [هیچ] توجهی نمی نمایند و حتی انقلاب حال(اشک) مراجع هم تاثیری در اراده اصلاح گرایانه مدیران ارشد و بی تعارف مشخصا تاثیری در تصمیمات مدیران بانکی ندارد.و همین امر سبب ناامیدی جامعه مومن، متشرع و انقلابی از اصلاح معاملات بانکی می شود و این رفتار متعارض علاوه بر اینکه مراجع را از جایگاه رفیعشان تنزل می بخشد.

بخشهایی از قوه عدلیه،قوه مجریه و قوه مقننه آسیب جدی می زند.

 

🔹از آسیب های ناشی از تعارض قول و عمل کارگزاران نظام، خنثی سازی و بی اثر کردن “جهاد تبیین” است.

تاکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین حجت شرعی برای همه کسانی است که زندگی مومنانه ای را پیش روی دارند و بر نخبگان نظام فرض است که به این مهم اهتمام ورزند تاجامعه انقلابی را با تبیین میزان خدمات نظام و توسعه و پیشرفت”امیدوار” نموده و موجبات رویش را در سطح وسیعی فراهم سازند.

اما عملکرد منفعت طلبانه برخی از کارگزاران نظام، گاهی مانند سیلی خروشان بنای اعتماد و اعتمان عمومی را ویران می سازد و موجب ریزش شدید می گردد.در نتیجه اثر جهاد تبیین مجاهدان عرصه تبلیغ را هم نابود می سازد.

مگر در میدان مجاهده تببین، جهادگری مسلط تر، واجد تمامی مولفه های برجسته جهاد تبلیغ و بالاتر و عالی مقام تر از مقام معظم رهبری در آینده پژوهی آینده نگری و … داریم که با تاکید تمام تلاش بر باور کردن آینده ای روشن دارند و باقید تاکیدو موکدات می فرمایند:”

 

 

آخرین نکته که خیلی نکته‌ی مهمّی هم هست این است: یک چیزهایی ممکن است شما مشاهده کنید که برای شما ناپسند باشد؛ فرض کنید گرایش سیاسی فلان شخصیّت یا اِشکال در کار فلان مسئول در فلان قوّه برای شما ناخوشایند است. اگر صد مورد از این حوادث را هم مشاهده میکنید، ناامید نشوید؛ این آن توصیه‌ی قطعی و اصلی من است. ناامید نشوید! همه چیز امیدبخش است برای ما، همه چیز نویددهنده است برای ما. همان طور که اشاره کردم، ما یک ملّتی هستیم که عوامل مژده‌دهنده در پیرامون ما و در درون ما بمراتب بیشتر است از عوامل مأیوس‌کننده و ناامید‌کننده. این عوامل مژده‌دهنده را ببینید، پیدا کنید، به آنها دلگرم بشوید، به خدای متعال توکّل کنید، قصدتان را و نیّتتان را خالص کنید و بدانید که خدای متعال شما را کمک خواهد کرد و مدد خواهد کرد. ان‌شاءالله همه‌ی شماها زوال دشمنان بشریّت، یعنی همین تمدّنِ آمریکاییِ منحط و زوال اسرائیل را به لطف الهی خواهید دید.”

💢ما فرمایشات مقام معظم رهبری را متعبدانه می پذیریم و در صدق بیانات معظم له اندکی تردید نمی کنیم، و البته مردم همواره در نقد حکمرانان ، حضرت رهبری را استثنا کرده و بزرگترین پشتوانه خود را بعنوان یک امر اعتقادی، بنیادین و اصلی از اصول دین تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه که صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ

است در رهبری جستجو می کنند؛ اما اثر بیانات آن رهبر فرهمند، حکیم و فرزانه وقتی فراگیر می شود که کارگزاران نظام اسلامی تلاش کنند صادق الوعد باشند و در حرف و عمل آنان تعارض نباشد و به معنای واقعی، انقلابی رفتار کنند؛ سوداگری در مدیریت را رها سازند؛ صادقانه به مردم خدمت کرده و طریق عدالت علوی را دنبال کنند. و سخن آخر این که؛ اگر مردم بین گفتار و رفتار آنان تعارضی را مساهده کنند، ضمن آن که برای خود انان خسارت دنیوی و اخروی را در پی دارد، موجب تصعیف ایمان مردم به رهبری خواهد شد و تمامی نقاط ضعف و نواقص در رفتار،گفتار مسیولان و تعارض قول و فعل کارگزاران را به رهبری منتسب خواهندکرد و شرایط طوری رقم خواهد خورد که حتی برخی از محبین ناشکیب تلاش می کنند که امام جامعه در حد واندازه آنان بفهمد و تصمیم سازی کند و اگر بر وفق مراد آنان نبود علیه امام موضع گیری می کنند و این بسیار خطرناک است و در این صورت جبران ان نیز بسیار دشوار و گاهی محال خواهد شد و اگر ایمان مردم نسبت به رهبری که تالی تلو و آیینه تمام نمای وجود امامت است تضعیف شود بسیاری از پایه های اعتقادی مردم سست می گردد و در سطح پائین تر، تکیه گاه مردم که همانا مروجان و مبلغان اسلام ناب است فرو می ریزد و این حالت جامعه اسلامی را با بحران و اضمحلال روبرو خواهد کرد. چنانکه در تاریخ می خوانیم که پس صلح امام حسن علیه السلام با معاویه، تنی چند از اصحاب[ولو اندک] امام مجتبی علیه السلام در مقام مذمت امام برآمده و به ان حضرت خطاب می کردند:” السلام علیک یا مذل المومنین”!

تضعیف اعتقاد مردم به رهبر جامعه دینی، گاهی از سوی کارگزاران نفودی اتفاق می افتد و جامعه را به سردرگمی و بحران اعتقادی دچار می سازد.که کمترین ان تحلیل غلط بر تحلیل های رهبری است.صدالبته این اتفاق جفای بر رهبری و مردم خواهد بود و گناهی است نابخشودنی.زیرا ایمان قاطبه افراد جامعه را ویران و امید مردم نسبت حکمرانی را به یاس تبدیل خواهد کرد،

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۵:۲۲ ب.ظ

دیدگاه