یاداشت محمدابراهیم شربتی فعال رسانه ای گلستان به مناسبت چهارشنبه سوری : ترقه بازی های چهارشنبه آخر سال آلودگی های صوتی را افزوده و تنش های جسمی و روحی زندگی امروزی را بیشتر می کند.

✍ فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشتی آورده است : ترقه بازی های چهارشنبه آخر سال آلودگی های صوتی را افزوده و تنش های جسمی و روحی زندگی امروزی را بیشتر می کند.

به گزارش سایت خبری البرز گلستان از بندرگز ، “محمدابراهیم شربتی” فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشت خود آورده است : در فرهنگ آیینی چهارشنبه سوری نامی از ترقه بازی دیده نمی شود و مردم تنها از روی آتش می پریدند و به همراه آن کوزه های سفالین را می شکستند تا رنج ها و تلخ کامی های سال را به آتش و به ظروف شکسته بسپارند.

اما امروز با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال در خلال آیین های چهارشنبه سوری ، شاهد رواج ترقه بازی که نه نارنجک بازی هستیم.

این ترقه هایی که روزها پیش از چهارشنبه آخر سال در هر کوی و برزن به صدا در آمده و تا روزها بعد از چهارشنبه سوری ادامه پیدا می کند ، بر آلودگی های صوتی افزوده و تنش های عصبی زندگی را بیشتر می کند.

ترقه بازان جوان و نوجوان هدف از حرکات خود را ابراز شادی و تخلیه هیجانات روحی و روانی عنوان می کنند اما به چه قیمتی ؟!

بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته در خصوص شدت محرک های زیانبار صوتی مانند شلیک گلوله ، غرش هواپیما و انفجار ترقه در صدر جدول قرار دارد.

ضربه های صوتی علاوه بر گوش بر سیستم عصبی نیز تاثیر مخربی می گذارد و روان فرد را متزلزل می سازد.

امروزه مواد آتش زا ، از فشفشه و سیگارت و ترقه به مواد محترقه بسیار خطرناکی به شکل نارنجک تبدیل شده است که آثار وحشتناکی در پی دارد.

ترقه ، فشفشه ، کپسول ، نارنجک ، تی ان تی، افشان ، ‌اکلیل و هفت رنگ از کالاهای وحشت آوری است که این روز ها دست مایه در آمدی قابل ملاحظه برای بسیاری از مردان کوچک و بزرگ است که همواره با شغل های کاذب جیب خود را پر میکنند.

اینکه در انتقال درست آداب و رسوم فرهنگی به نسل جوان ضعیف عمل شده است یا اینکه این آداب و رسوم به فراخور تحولات اجتماعی و فرهنگی دچار تغییر شده اند ، جای بررسی دارد.

البته نیروهای انتظامی و دستگاه های فرهنگی اهتمام زیادی در کنترل ناهنجاری های چهارشنبه آخر سال اتخاذ می کنند ، اما این تدابیر تنها می تواند مرهمی بر بیماری های رواج یافته باشد و تاثیری در درمان ریشه ای این آفات نخواهند داشت.

به نظر می رسد همه این شور و شوق ها و ترقه بازی های چهارشنبه آخر سال ، هیاهوی بسیار برای هیچ است و تنها در آستانه نوروز تعدادی از هموطنان ، دچار آسیب های روحی و جسمی شده و بر مشکلات اجتماعی خانواده ها خواهد افزود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۸ ب.ظ

دیدگاه