آغاز کشت قراردادی گندم در سطح ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی آبی در استان گلستان آغاز شد

کدخبر:۶۶۳۸۷

البرز گلستان/کشت قراردادی گندم  امروز پنج شنبه ۳ آذر ماه در سطح ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی آبی در استان گلستان آغاز شد.

 

دکتر برزعلی رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با اعلام این خبر گفت:

برآورد سطح زیر کشت گندم  در استان گلستان حدود ۳۸۰ هزار هکتار است که حدود ۴۰ درصد آن آبی و ۶۰ درصد آن دیم است.

 

وی افزود: ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی ما  آبی است  سهمیه ای که وزارتخانه هم ابلاغ کرده ۱۴۰ هزار هکتار است و ما در استان گلستان  نیز برای کشت قراردادی در همین سطح اقدام کرده ایم.

 

رییس سازمان جهادکشاورزی استان تعداد بهره برداران در گندم آبی را   ۳۵ هزار نفر اعلام کرد و  افزود: حدود ۳۲ هزار نفر هم در گندم دیم بهره بردار داریم.

 

دکتر برزعلی گفت: کشاورزی قراردادی، روشی ازتولید است که از طریق آن کشاورزان و تولیدکنندگان کشاورزی از طریق عقد قرارداد بایک پشتیبان یا سرمایه گذار نسبت به تولید محصولات کشاورزی اقدام می کنند.

 

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با بیان این مطلب ادامه داد: با هدف ارتقای عملکرد کمی و کیفی محصول، پشتیبان متعهد می شود همزمان با خرید محصولات کشاورزان به صورت تضمینی، توافقی و یا با فرمول قیمتی مشخص، خدمات فنی، آموزشی، مشاوره ای را در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان تحت قرارداد ارائه نماید.

 

وی  یکی از اهداف و انتظارات اجرای کشاورزی قراردادی را تامین به موقع کودهای پایه(ازته، فسفرو پتاسه) خواند که منجر به افزایش مقاومت گیاه به آفات، بیماری ها و تنش های خشکی خواهد شد و افزود:  کشت قراردادی گندم مشمول تمامی هزینه های ۵۰ درصدی کودهای فسفاته کودهای ازته و پتاسه و پرداخت هزینه بیمه با لحاظ ۲۰ درصد تخفیف می باشد.

 

دکتر برزعلی استفاده بهینه ازعوامل تولید از جمله آب، خاک، سرمایه، نیروی انسانی و مدیریت و استفاده بهینه از منابع مالی اعتباری وتسهیلاتی و  استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی(بذر ، کود و سموم و…) و  افزایش عملکرد محصولات در واحد سطح و ثبات در تولید و امکان برنامه ریزی درست وهدفمند برای تولید محصول کمی وکیفی وتامین مستمرنیازبازار را نیز از مزایای اجرای کشت قراردادی دانست.

 

رییس سازمان جهادکشاورزی استان  گفت:  در این روش خریدتضمینی محصول ازکشاورزبه صورت عادلانه است و نقش واسطه ها کمرنگ خواهد شد.

 

همچنین امکان تهیه آمارصحیح وامکان برنامه ریزی درست براساس آماردقیق و واقعی فراهم شده  و بسترمناسب برای آموزش ومشاوره تخصصی وانتقال یافته های تحقیقاتی موردنیازبه مزارع ایجاد خواهد شد.

 

وی امکان بیمه محصولات  تولیدی وبرآوردخسارات احتمالی به صورت واقعی و  ایجاد اشتغال مولد و مستمر و حمایت کافی و به موقع ازتولیدکننده برای تمرکز بر تولید بدون دغدغه فروش محصول را نیز از مهمترین مزایای کشت قراردادی برشمرد.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۰۸ ق.ظ

دیدگاه