مهندس حیدریان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان:در بهره برداری ازبخش آب زیرزمینی به جای۶۰ درصد ۹۴ درصد از منابع آب دراستان استفاده می شود

کدخبر:۶۰۴۴۲

البرز گلستان/، مهندس حیدریان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از کمبود یکهزارو ۶۷۰ لیتر برثانیه آب در گلستان خبر داد.

 وی تاکید کرد: تعداد ۶۲۵ حلقه چاه آب در سطح استان گلستان وجود دارد که از آب‌های منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت : منابع آب استان گلستان ۲ هزار و ۴۸۵ میلیون متر مکعب است که ۵۰ درصد آن سطحی و ۵۰ درصد به طور زیرزمینی است.

حیدریان در ادامه گفت: نیاز آبی در استان گلستان ۷ هزار و ۲۴۳ لیتر بر ثانیه است و کمبودی که در سطح استان گلستان داریم هزار و ۷۰۶ لیتر بر ثانیه است.

 مهندس حیدریان  تصریح کرد: سال جاری مساحت ما ۱۶۱ کیلومتر مربع است و مساحت پوشش برف در ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع است.

حیدریان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان بیان کرد: در بخش آب زیرزمینی ۹۴ درصد از منابع آب استان گلستان را استفاده می‌کنیم که نباید به بیش از ۶۰ درصد برسد.

حیدریان  خاطرنشان کرد: استان گلستان تک‌منبعی از منبع آب زیرزمینی است که تامین می‌شود تاکنون سدی که با هدف آب شرب باشد در مدار بهره‌برداری نداریم و در حال ساخت است با اقدامات خوبی که در سفر ریاست‌جمهوری انجام شد منابع مالی افزایش یافت.

وی افزود: اقدامات دیگری با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در کارگروه سازگاری با کم‌آبی انجام شد که ما در استان گلستان یک الگوی کشت داریم و در جهاد کشاورزی به این موضوع توجه می‌شود و مراقبت می‌کنند تا کشت‌ها با نیاز آبی بالا اتفاق نیافتد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان در ادامه گفت: یکی از کشت‌های بسیار مهم کشت برنج است؛ براساس مصوبه دو استان گیلان و مازندران اجازه کشت برنج را دارند براساس تبصره هشت قانون بودجه ۱۴۰۱ اجازه داده شد تا این کارگروه نسبت به این موضوع تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به کاهش نزولات جوی و افزایش دما اظهارکرد: میزان بارندگی در سال آبی جاری نسبت به بلندمدت ۱۴ درصد کاهش یافته و خشکسالی استمرار دارد و این امر تهدید جدی برای منابع آب است و باید برنامه ریزی منسجمی در این زمینه داشته باشیم.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۷:۱۶ ب.ظ

دیدگاه