گزارش وضعیت باروری در کشور و استان گلستان در بین سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹

کدخبر:۵۴۷۰۹

مقدمه

به گزارش البرز گلستان به نقل ازمعاونت اطلاعات و آمار سازمان  مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان /تحولات جمعیتی در همه کشو‌رهای دنیا امری اجتناب‌ناپذیر است. در بسیاری از کشورها به دلیل ناهماهنگی زمانی بین تحولات جمعیتی با تحولات اقتصادی، اجتماعی و اجرا  نشدن سیاست‌های مناسب هم‌زمان با شروع تحوالت جمعیتی، مسایلی بروز و ظهور می‌کند که اگر در مورد آنها چاره‌اندیشی نشود، جامعه را با بحران‌های حادی روبرو می‌سازد. سیاست‌های جمعیتی با هدف حفظ تعادل پویای ساختار کلی جمعیت از سوی دولت‌ها اتخاذ می‌شود و حدود فعالیت‌های دولت را در رابطه با مسائل جمعیتی و یا اموری که نتایج جمعیتی را به دنبال دارند، تعیین می‌کند.

یکی از پدیده‌های مهم جمعیتی “باروری” است که عبارت است از توان بالقوه زاد و ولد یک زن که از سن ۱۵ سالگی شروع و در سن ۴۹ سالگی خاتمه می‌یابد و عواملی از جمله محیط، اقلیم، نژاد و وضعیت اقتصادی در آن نقش دارد. باروری از اجزای وقایع چهارگانه حیاتی است و از آنجا که در افزایش یا کاهش جمعیت به طور مستقیم تأثیرگذار است، به عنوان مهمترین عامل حرکت زمانی جمعیت شناخته می‌شود.

خلاصه یافته‌های محاسبه روش مستقیم باروری :

جمع‌آوری داده‌های شاخص باروری در سال ۱۳۹۵ براساس سرشماری (با روش غیر مستقیم فرزندان خود) و در سال‌های بعد از آن با روش مستقیم و داده‌های ثبتی ولادت عمومی سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت بدست آمده است.

نرخ باروری کلی (RFT): در بیان ساده‌تر، منظور از نرخ باروری کل، تعیین تعداد فرزندانی است که جانشین والدین شوند و حد جایگزینی ۲/۱ است. اگر این شاخص در حد ۲/۱ فرزند یا کمتر باشد به معنی کاهش تدریجی جمعیت و در نهایت انقراض نسل است.

در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ نرخ باروری کل کشور (ایرانی و غیرایرانی) به‌ترتیب  ۲/۱۱ ، ۲/۰۷، ۱/۹۷، ۱/۷۷ و ۱/۷۱ فرزند بوده است و این شاخص در استان گلستان به‌ترتیب ۲/۴۶، ۲/۴۶، ۲/۳۰، ۲/۰۶ و ۲/۰۶  فرزند می‌باشد که همواره نرخ باروری کل در استان گلستان از میانگین کشوری بالاتر بوده است. (جدول و نمودار)

گزارش وضعیت باروری در کشور در بین سال های 1395 تا 1399

بر اساس اطلاعات گردآوری شده و مقایسه نرخ باروری کل استان‌های کشور در سال ۱۳۹۹ (جدول و نمودار) نشان می‌دهد که،

کمترین نرخ باروری کل در استان گیلان و بیشترین نرخ این شاخص در استان سیستان و بلوچستان بوده و استان گلستان رتبه ۶ را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

  • پنج استان گیلان، مازندران، البرز، سمنان و تهران نرخ باروری بسیار پایین(کمتر از ۱/۳)، ۴ استان دارای نرخ باروری پایین( ۱/۳ تا ۱/۵ )، ۱۸ استان هم باروری کمتر از سطح جانشینی( ۱/۵ تا ۲/۱ ) و نهایتا استانهای یزد، خوزستان، خراسان جنوبی، و سیستان بلوچستان بالاترین نرخ باروری را در سال ۱۳۹۹ تجربه کرده اند .
  • نرخ باروری تعداد ۱۳ استان، نرخ باروری کمتر و ۱۸ استان نرخ باروری بیشتر از متوسط در کل کشور را دارا بوده‌اند.

روند شاخص باروری کل از سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹در تمامی استان‌ها و کل کشور، شیب نزولی داشته است.

(اینفوگرافیک وضعیت باروری در کشور در بین سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹)

گزارش وضعیت باروری در کشور در بین سال های 1395 تا 1399

 

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۳ ب.ظ

دیدگاه