عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان به مناسبت روز هوای پاک:بخش خصوصی در نگهداری از گونه های جانوری بسیار خوب عمل کرد و تجربه خوبی در استان بود

به  گزارش صبح گلستان امیر عبدوس  مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در نشست خبری به مناسبت روز هوای پاک در جمع اصحاب رسانه استان گفت :بیشترین حریق در گلستان در مسیر جاده ترانزیت جاده گرگان_ مشهد اتفاق می افتد
وی در ادامه درباره نگهداری گونه های جانوری توسط بخش خصوصی گفت:  بخش خصوصی در نگهداری از گونه های جانوری بسیار خوب عمل کرد و تجربه خوبی در استان بود..

امیر عبدوس سپس در مورد نام‌گذاری و انتخاب روز هوای پاک در دی ماه گفت: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با آلودگی هوای کشور و به منظور افزایش میزان جلب مشارکت مردمی برای کاهش آلودگی هوا در فصل زمستان که بیشترین روزهای وارونگی هوا را داراست ۲۹ دی ماه بعنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است.
عبدوس در ادامه گفت: مهم‌ترین آلودگی‌های زیست‌محیطی آلودگی هوا، آب، خاک، صدا و منظر است که آلودگی هوا بیش‌ترین قربانی را در دنیا گرفته است، به همین دلیل اولین قانون تخصصی مقابله با آلاینده‌های زیست‌محیطی در کشور به هوا و آلودگی هوا تعلق گرفته و در سال ١٣٧٣ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در سال ١٣٩۶ تحت عنوان قانون هوای پاک اصلاح شد. شعار امسال روز هوای پاک: هوای پاک، مسئولان، مردم است؛ امیدواریم که با کمک اصحاب رسانه پیوندی بین مسئولان و مردم در مورد حفظ هوای پاک ایجاد شود تا بتوانیم پاکی هوا را به نسل‌های آینده تقدیم کنیم.
عبدوس در مورد اقدامات انجام‌شده در این حوزه توسط سازمان محیط زیست استان گلستان گفت: از مهم‌ترین اقدامات انجام‌گرفته:حذف محل تخلیه فاضلاب، زباله و نخاله‌های ساختمانی شهر گرگان در هزار پیچ بود که با دستور قاطع و حمایت استاندار محترم و مشارکت تعداد زیادی از دستگاههای اجرایی این معضل برچیده شد. یک کارخانه ایزوگام و یک واحد تولید کاغذ که باعث آلودگی هوا و آب می‌شدند، با تذکرات و پیگیری‌های محیط زیست به استانداردهای لازم دست پیدا کردند. دو واحد کشتارگاه در محدوده شهر گرگان و بندر ترکمن و چندین واحد مرغداری آلودگی هوا و بوی نامطبوع ایجاد می‌کردند،که مهم‌ترین آن‌ها واحد کشتارگاه تلاونگ خزر بود که استخرهای فاضلاب این واحد که در کنار روستا ایجاد شده بود کاملاً پاک‌سازی و تصفیه‌خانه کشتارگاه بازسازی و افزایش ظرفیت پیدا کرد. تلاش برای کاهش معضل سوزاندن بقایای کشاورزی از دیگر اقدامات بود که با کمک جهاد کشاورزی و هشدارهای لازم به کشاورزان و نیز ورود دستگاه قضا برای برخورد با متخلفین از مقدار این تخلف کاسته شده است.
عبدوس در ارتباط با تعداد واحدهای آلاینده استان توضیح داد: محیط زیست استان هر سه ماه واحد های آلاینده را مورد بازرسی و پایش قرار داده و فهرست این واحدها را به روزرسانی میکند. و در بهمن ماه هرسال نام واحدهای آلاینده به سازمان امور مالیاتی برای پرداخت عوارض آلایندگی ارسال می شود.
عبدوس در مورد اقدامات آتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: پیگیری و نصب ایستگاه سنجش ذرات معلق در شهر اینچه برون انجام شده که با اختصاص اعتبار ملی به این موضوع و تا پایان تیر ماه سال آینده راه اندازی می شود. وی افزود در شمال استان گلستان پدیده ذرات معلق وجود داشته است ولی به این دلیل که اندازه‌گیری نمی شده آمار دقیقی از میزان ذرات زیر ١٠ میکرون نداشتیم.لازم به ذکر است که با اطلاعات به دست آمده از این ایستگاه اگر نیاز باشد تعداد این ایستگاه‌ها را افزایش خواهیم داد.
امیر عبدوس خبر خوشی را هم به خبرنگاران و دوستداران تالاب ها داد و گفت:با توجه به بارندگی های خوب اخیر ،تالاب گمیشان جان تازه ای گرفته و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در این تالاب روند خوبی را در پیش گرفته است
وی در ادامه از افتتاح تلویزیون شهری در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان خبر داد که اطلاعات مرکز سنجش آلودگی هوا واقع در میدان ولیعصر (ع) شهر گرگان را به صورت آنلاین از طریق این نمایشگر به عموم مردم نشان داده می‌شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان از افزایش ۴۲ درصدی بودجه محیط زیست کشور در لایحه بودجه سال ۹۸ ابراز خرسندی کرد و گفت: دو خبر خوب در لایحه بودجه سال ۹۸ برای محیط زیستیها وجود دارد،یکی اختصاص ۸ میلیارد تومان برای کمک به حفاظت پارک ملی گلستان است که برای اولین بار دولت برای یک منطقه و پارک ملی ردیف اختصاصی ایجاد می‌کند و این نتیجه توجه ویژه به حفاظت پارک ملی گلستان است. اتفاق خوب دیگر اختصاص هزار میلیارد تومان برای صندوق ملی محیط زیست به منظور کمک به ایجاد تأسیسات منطقه‌ای برای تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت مشارکت بخش خصوصی است که این هم برای اولین بار در لوایح بودجه مشاهده میشود است.
در ادامه جلسه پس از سخنان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان خبرنگاران سؤالات خود را در زمینه‌های مختلف مطرح و وی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.این نشست خبری سه ساعت به طول انجامید .

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۹ ب.ظ

دیدگاه