نقش و اهمیت فضای مجازی رسانه ها در جامعه وجلو گیری از مطبوعات تک صدائی

شبکه های اجتماعی دارای برخی ویژگی های حایز اهمیت هستند که می توانند در عرصه ی رسانه یی نیز

مورد توجه قرار گیرند. ویژگی هایی همچون کم هزینه تر بودن تولید محتوا در آن ها، داشتن سبک ارتباطی متمایز ، ایجاد شرایط برای گفت وگوهای دو نفره و بدون واسطه، ایجاد تولید محتوا توسط کاربر، حس مالکیت محتوا و تعامل رو در رو، چند رسانه یی بودن به این معنا که می توانند همزمان دارای متن، صوت، تصویر باشند و در نهایت پاسخ لحظه یی و آنی و قابلیت ویرایش در آن از نقاط برجسته ی این شبکه ها است.

به نظر برخی کارشناسان و فعالان رسانه یی، اکنون شبکه های اجتماعی تقریبا به اندازه خبرگزاری های بزرگ منشا اثر شده اند و حتی در برخی مواقع بیشتر از آن ها نفوذ دارند. به عنوان نمونه برخی آمارها نشان می دهند که در آمریکا یا کشورهای اروپایی گاهی اوقات یک مدیر یا مسوول دولتی و غیر دولتی یک خبر را از طریق فیسبوک یا پلاس و دیگر صفحه های شخصی خود در شبکه های اجتماعی، بسیار زودتر از رسانه های رسمی منتشر می کند.

در کشور ما نیز در برخی موارد شاهد هستیم که اخباری خاص با سرعتی فراتر از شکل رسمی ارسال پیام، قبل از اینکه در رسانه های رسمی و خبرگزاری ها دیده شود به وسیله یک مسوول رسانه یی و حتی یک شهروند-خبرنگار در شبکه های اجتماعی همچون پلاس یا فیسبوک و … قرار می گیرند.

برخی اما معتقدند از آنجا که بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی با اصول خبرنویسی و روایت حرفه یی از رویدادها آشنا نیستند، این عرصه نمی تواند فضای مناسبی برای دریافت اطلاعات دقیق و صحیح باشد.

شبکه های اجتماعی اکنون برای خود جایگاه رسانه یی را در عرصه اطلاع رسانی پیدا کرده اند و به نظر می رسد نسل جدیدی از رسانه در اطلاع رسانی تلقی می شوند. اکنون ما در حال گذار از مرحله یا فاز نوشتاری هستیم و رسانه های نوشتاری به سمت نسل های جدید اطلاع رسانی در فضای دیجیتال و فضای مجازی و اینترنتی در حرکت هستند. به نظر می رسد که با شبکه های اجتماعی به دلیل تعامل دو طرفه یی که دارند نسل جدیدی از رسانه و ارتباطات به میدان اطلاع رسانی آمده است. به طور طبیعی این شبکه ها جای خود را باز کرده اند و در آینده فضای عمل آن ها بیشتر نیز می شود.

لذا در سطح استان گلستان خصوصا شهرهای غرب استان این را می طلبد که اصحاب رسانه و افرادآگاه به مسائل جامعه وارد میدان شوند و با اشنائی که به خصوصیات محیط خود دارند وارد شوند و این ثابت شده است که وجود این رسانه ها می تواند به وضع موجود جامعه کنونی کمک کند و با انتقال افکار مردم به دولت و نظام و همچنین انتقال نظر مسئولین به مردم فضا را شفاف تر کرد البته در هر صنفی افرادی هستند که حاضرند روی قلم خود قیمت بگذارند و با اندک بهائی آنرا به فروش برسانند و انان نیز می دانند که ارزش قلم آنان همان می باشد لذا ما ورود به عرصه مطبوعات و فضای مجازی رایک امر نیک می دانیم که می تواند به جامعه امروزی کمک کند خصوصا در غرب استان که جوانان باید بیشتر وارد میدان شوند واوضاع اطراف خود را رصد کنند .

لذا ما از ورود هر رسانه ای به این فضا استقبال می کنیم و ورود سایت کارد مله به عنوان یک سایت مردمی و اجتماعی را به جامعه خبری تبریک می گوییم

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۹ ب.ظ

دیدگاه