مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان از مهار ۷۲ درصد آب‌‎های سطحی با آب بندان‎ها و سدها خبرداد

البرزگلستان/علی نظری مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان اظهار داشت: در بحث آب نفش رسانه سبب شده حساسیت‎های لازم به موقع و به درستی ایجاد شود و آب بهینه مصرف شود.

وی تصریح کرد: مقام معظم امسال را سال” اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نامگذاری کردند و بحث آب زیرساخت بحث تولید محسوب می‎شود و در صدد این هستیم نیازهای آبی را تا حد امکان برطرف کنیم.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان به روز جهانی بیابان‎زدایی اشاره کرد و ادامه داد: در کشوری قرار گرفتیم که خشک و نیم خشک است و در تقسیم‌بندی ۲۹ اقلیم ما خشک بیابانی است.

نظری با بیان اینکه ۱۵ درصد از خاک کشور می‎تواند شرایط آب و هوایی مطلوب داشته باشد، یادآور شد: تاکنون ۳۴۳ میلی‎متر در استان بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۵۲۴ میلی‎متر بوده شاهد کاهش بارندگی بودیم.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد شاهد کاهش بارندگی هستیم،خاطرنشان کرد: در بلندمدت نیز شاهد ۱۷ درصد کاهش بارندگی هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‎ای استان گلستان تاکید کرد: در گرگان‌رود نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش روان‌آب و در درازمدت ۶۸ درصد کاهش شاهد هستیم.

نظری بیان داشت: در سال گذشته ۲۱۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره برابر با ۷۷ درصد آب پشت سدها ذخیره داشتیم و امسال این میزان به ۹۱ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده و تنها ۳۲ درصد پشت مخازن سدها آب ذخیره شده است.

وی گفت: یک‌هزار و ۶۰۰ سرانه آب در کشور است که سرانه استان گلستان یک هزار و ۴۰۰ است.

وی یادآور شد: در کشور ما ۸۶ درصد از آب تجدیدپذیر استفاده می‎شود و این میزان در کشور ما ۷۶ درصد است که وضعیت ما بهتر از کشور است اما باز نیاز است مدیریت شود.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان تاکید کرد: در کشور ذخیره آبی ما ۲ میلیارد و ۴۸۵ مترمکعب است و از این میزان یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب مربوط به آب‎های سطحی می‎شود.

نظری تاکید کرد: با وجود اینکه الگوی مصرف را ملاک قرار دادیم مدیرت عرضه و تقاضا را نیز باید مدیریت کنیم.

وی بیان داشت: ۸۷ درصد آب استان تخصیص به کشاورزی داده شده و در سال‎های آینده یک لیتر اضافه از این میزان برای کشاورزی اختصاص داده نخواهد شد و با روش‎های جدید باید بتواند نیازهای خود را تامین کنند و در بخش صنعت نیز به این گونه خواهد بود.

۷۲ درصد آب‌‎های سطحی را با آب بندان‎ها و سدها مهار کردیم

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان افزود: متولی آب در استان گلستان هستیم و باید مشکلات مردم را در استان رفع کنیم، امروز ۷۲ درصد آب‌‎های سطحی را با آب بندان‎ها و سدها مهار کردیم و به دنبال این هستیم بتوانیم با ایجاد طرح‎های جدید این میزان را افزایش دهیم.

یادآور شد: سد نرماب را در دست اجرا داریم که پیشرفت خوبی داشته و از ماده ۵۶ استفاده می‎کند و بنا است ۳۴ هزار هکتار از اراضی پایاب خود را آبرسانی کند و آب ۴ شهر را در استان تامین کند.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان تاکید کرد: این طرح در انتهای سال ۱۳۹۳ نزدیک بود تعطیل شود اما تلاشی که انجام شد و پس از آن نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم تا این طرح سرپا بماند.

نظری تاکید کرد: سد قره‎چای و زرین گل را در دست اجرا داریم که برای این پروژه‎ها ۹۲٫۲ میلیون یورو تامین اعتبار شده است.

وی افزود: تاکنون بالغ بر ۴۵ شرکت در دنیا در مناقصه این طرح شرکت کردند و مشکلی که داشتیم بحث گارانتی بانک بود که با مصوبه‎ای از هیئت دولت، دیگر مشکلی در این خصوص نداریم.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان اظهار داشت: اجرای زهکشی اراضی اولویت‎دار استان گلستان در دستور کار داریم که مطالعات آن در سطح ۴۵۰ هزار هکتار انجام شده که ۲۸۰ هزار هکتار آن در اولویت قرار گرفت و ۵۲ هزار هکتار در اولویت اجرای قرار گرفته که از این میزان ۲۲ هزار هکتار آن در حال اجرا است.

آبرسانی به ۴ شهر و ۱۳۰ روستا را در گلستان دنبال می‎کنیم

نظری بیان داشت: آبرسانی به ۴ شهر و ۱۳۰ روستای مرزی، آبرسانی به گرگان از محدود فاضل آباد و محمدآباد، مطالعه آب‎رسانی به بندرگز و نوکنده را دنبال می‎کنیم.

وی گفت: از حوزه اترک و حوزه‎های مشترک با استان سمنان و مازندران تخصیصاتی برای تامین آب استان در نظر گرفته شده و همچنین تلاش‎هایی درباره استفاده از پس‌آب و آب‎های شور دریا انجام شده است.

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان خاطرنشان کرد: امروز اگر همکاری و هم‎سویی مردم نباشد نمی‎توانیم از عهده فعالیت‎ها بر بیایم.

نظری با بیان اینکه روان‎آب‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: توصیه ما این است که افرادی که از آب‎های سطحی استفاده می‎کنند ۵۰ درصد میزان استفاده از این آب‎ها را کاهش دهند و از روش آبیاری غرق‌آبی خودداری کنند.

وی تغییر تنوع کشت و محصولات کم آب طلب اشاره کرد و افزود: استفاده از پساب فاضلاب‎ها برای صنعت و کشاورزی را دنبال می‎کنیم.

۲۵ درصد از چاه‎ها در گلستان کف‌شکنی یا لایروبی شده است

مدیر عامل آب منطقه‎ای استان گلستان با بیان اینکه به دنبال توسعه پروژه‎های فاضلاب در شهرها و مناطق هستیم، گفت: تعدیل فشار در شبکه برای توزیع مناسب آب و جلوگیری از خسارت شبکه‎های آب و فاضلاب و پرت آب، آشنایی مردم با ادوات و امکانات و نحوه بهینه مصرف کردن آب توسط مردم باید مورد توجه قرار بگیرد.

نظری خاطرنشان کرد: باید بین ورودی به سفره زیرزمینی و خروجی آن باید تعادلی ایجاد کنیم، ۲۵ درصد چاه‎های استان کف‎شکنی و لایروبی انجام شده و یا مکان چاه به دلیل افت آب تغییر کرده است و این خبر خوبی نیست.

تهیه خبر: محمد یزدانی

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶ ق.ظ

دیدگاه