مقاله رسیده /کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست ؟ ازدکتر سید داود میرصادقی کردکوی/گلستان

کدخبر۴۷۶۱۱

🔶 کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست ؟

البرز گلستان بخش اقتصادی/کارآفرینی یکی از راههای توسعه و پیشرفت در دنیای کنونی و از مهمترین منابع نوآوری و اشتغالزایی در عصر جدید به شمار می رود.وجود کارآفرینان با ویژگی هایی مانند خلاقیت و نوآوری از عواملی است که در کنار کار و سرمایه ، به عنوان عامل رشد و توسعه اقتصادی مطرح می باشد.بی شک در صورت گسترش روحیه کارآفرینی در افراد، بخشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه، کاسته شده و کارآفرینان با ایجاد و پرورش کسب و کارهای نوین، گام های مهمی را در راستای بهبود و پیشرفت فضای کلی جامعه خواهند پیمود.

🔶مفهوم کارآفرینی ؛

کارآفرینی از ابتدای خلقت بشر وجود داشته و مبنایی برای تحول و پیشرفت انسانی او بوده است.
بطور کلی لقب کارآفرین به فردی منسوب میشود که ضمن ارزش آفرینی ، با ایجاد یک شغل جدید و به جان خریدن ریسک های فراوان ، از مزایای شغلی بسیاری بهره مند خواهد شد.
کارآفرین معمولا بعنوان یک شخص مبتکر و منبعی مهم از ایده ها،محصولات، خدمات و مشاغل نو شناخته می شود. نقش کارآفرینان در اقتصاد هر جامعه ، بسیار پررنگ و حائز اهمیت است .این افراد با استفاده از مهارتها و ابتکارات خاص خود به پیش بینی نیاز های جامعه پرداخته و با ایده های خود گام های مهمی در بازار بر می دارند.
کارآفرینی عمدتا کار پر ریسکی است .بنابراین بسیاری از کارآفرینان که با رعایت اصول لازم و با آینده نگری ، ابتکار عمل به خرج داده و استارتاپی را راه اندازی می کنند ، لایق دستیابی به پاداش هایی چون سودآوری،شهرت و فرصت های رشد و توسعه هستند.
ریسک موجود در عرصه کارآفرینی شاید دورنمای جالبی نداشته باشد اما سوددهی مادی و معنوی قابل توجهی که این مشاغل به همراه دارند ، انگیزه خوبی است برای اینکه شما نیز به راه اندازی کسب و کار شخصی خود بیندیشید.

البته لازم به ذکر است که دستیابی به بازدهی و سود بالا در عرصه کارآفرینی یک امر قطعی نیست اما در صورت سوددهی ، شخص کارآفرین نه تنها از ریسکی که انجام داده پشیمان نخواهد بود بلکه با قدرت هرچه تمام تر ، ریسک های بیشتر را به جان خریده و با کنترل اموری چون بازاریابی ، توزیع ، فروش محصولات و خدمات خویش ، به سوددهی بیشتر در آینده خواهد اندیشید.
به زعم اقتصاددانان ، کارآفرینی در کنار ۲ منبع مهم دیگر ، منابع طبیعی _ کار و سرمایه _ یکی از منابع لاینفک عرصه تولید هر کشور محسوب می شود. یک کارآفرین زیرک ، ترکیب این ۳ منبع را در خدمت تولید کالا و ارائه خدمات لازم به کار می بندد.

🔶 اهمیت کارآفرینی از نظر اشتغال ؛

کارآفرینی صرفا مترادف ایجاد اشتغال نیست .کارآفرینی در واقع فرآیند ایجاد و تاسیس کسب و کار یا سازماندهی جدید است که یکی از اثرات قابل توجه آن اشتغال است.
متاسفانه و به دلایل مختلف ، در حال حاضر بزرگترین چالش اقتصاد ایران ، بحران بیکاری است در حالیکه بارها از جمعیت جوان کشور به عنوان یک فرصت برای رشد، توسعه و پیشرفت یاد شده است.با این وجود دیده می شود که در شرایط کنونی کشور ، خِیل عظیمی از این جمعیت جوان کشور ، منتظر بهبود شرایط برای ورود به بازار کار هستند چرا که برنامه ریزی مناسبی برای این موضوع صورت نگرفته است.
آمارها از بیکاری خیل عظیمی از دانش آموختگان دانشگاهی حکایت دارد حال آنکه در شرایط کنونی، حل بحران بیکاری از کنترل دولتها خارج بوده و نیاز است بخش خصوصی در این بخش وارد شود.
در حقیقت یک فرد کارآفرین منتظر سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال از طرف دولت نیست بلکه او خود با شناخت صحیح از فرصتها و استفاده از سرمایه های راکد ، امکاناتی را فراهم نموده و با سازماندهی و مدیریت منابع ، ایده خود را عملی می کند.

نویسنده دکتر سید داود میرصادقی

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۴ ق.ظ

دیدگاه