دکتر هاشیمیان رئیس کل دادگستری به مناسبت هفته قوه قضاییه خبرداد: اعلام استان گلستان بعنوان استان سفید از سوی شورای امنیت ملی به جهت ظریب امنیت بالا

هاشمیان:هر چه این اطلاعات بالاتر برود کفه جرم و جنایت وتولید پرونده ها پایین تر می آید

البرز گلستان/به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه دکتر هاشیمیان رئیس کل دادگستری  معاونین دادگستری گلستان به همراه مدیر کل پزشک قاونی و مدیر کل ثبت اسناد و مدیر تعزیرات حکومتی  و مدیر کل امور زندانهای استان در جمع اصحاب رسانه استان شرکت نموده وضمن بیان  برنامه ها و اهداف داگستری استان و تشریح برنامه هفته قوه قضاییه به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ گفتند.

در این جلسه ابتدا دکتر هاشمیان رئیس کل دادگستری استان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی اوّلین رئیس شورای عالی قضایی کشور دادگستری استان را جزء ۳۱ دادگستری فعال سطح کشور نام بردو سال گذشته را سال ترقی خوبی در استان اعلام کرد.

وی درادامه  افزود: از لحاظ آمار و فناوری تشکیلات قضایی  استان  از رتبه ۲۴ به رتبه دوم کشوری صعود کرده است. ودر قسمت قضایی در ماه فروردین سال جاری رتبه ۱کشوری را داشته که در سرجمع در قضایی و اداری رتبه ۲کشور را بدست آورده است.

 وی  با توجه به الکترونیکی شدن امور در داد گستری افزود: در حال حاضر قلم و کاغذ در دفاتر داگستری های استان جمع شده است  و به زودی از نزد قضات قلم و کاغذ  هم جمع می شود  و این کار باعث می شود تخلفات به حداقل می رسد و دیگر لازم نیست اصحاب دعوی و وکلا  بیایند دادگستری وپرونده ها را ببینند.و می توانند از این به بعد  با رمز و شناسه ای که دارند پرونده خود را با توجه به دستور قاضی پیگیری کنند وضمن اینکه مردم می توانند با حضور در دفاتر خدمات اداری پروند الکترونیکی دادخواست ارائه دهند و فعلا این دفاتردر مرکز استان اجرایی می باشد و در شهر ها بزودی اجرا می شود.

  رئیس کل دادگستری استان سپس  به پرونده های مسن اشاره کرد و اظهار کرد: به پرونده های سال ۹۳ و ماقبل آن پرونده های مسن می گویند در ابتدای سال ۹۴، تعداد ۷ هزار و ۴۴۰ پرونده مسن در استان وجود داشت که با تشکیل کارگروه رسیدگی با حضور در استان و شهرستانتعداد این پرونده ها در پایان سال ۹۴ به یک هزار و ۹۰۰ پرونده رسید.

 رئیس کل دادگستری گلستان در خصوص نظارت بر کاهش جمعیت کیفری زندان نیز گفت: در کمیته کاهش جمعیت کیفری زندان، رئیس سازمان زندان های استان هم نقش بسزایی در کاهش جمعیت زندانیان داشتند بسیار خوب عمل کردند وبا توجه به عدم فضای کافی تلاش شده است  کسانی  مانند جرائم امنیتی و سرقت و اختلاس باید زندان بروند نه دعوای خانوادگی وارث  وما در پایان سال ۹۴، حدود ۲۴ درصد از ورودی های زندان کم شده است. و این بسیار آمار موفقت آمیز بوده است .

 وی سپس در باره کاهش ورودی پرونده ها اظهار کرد: در ابتدای سال ۹۴، ۵ هزار و یکصد زندانی در استان وجود داشت ولی در پایان سال ۹۴ به ۴ هزار و ۷۰۰ زندانی رسید. و این تعداد کاهش جمعیت می باشد.

هاشمیان یکی از معضلات تشکیلات استان را پرونده های زیاد نام برد و استان را استان پر پرونده نام برد و اظهار کرد : استان گلستان از ژاپن بیشتر پرونده دارد

وی افزود: بدون احتساب پرونده های هئیت حل اختلاف در سال ۹۳، تعداد از ۲۲۰الی۲۵۰ هزار پرونده و در سال ۹۴ حدود ۳۰۰ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی استان شد .

 رئیس کل دادگستری گلستان  با اشاره به آمار معاونت  فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه نرمال کشوری برای هر یکصد هزار نفر ۴۰۰ پرونده است ولی در استان گلستان در خرداد سال ۹۴، به ازای هر یکصد هزار نفر ۵۳۰ پرونده بود که از نرمال کشوری هم بیشتر بود.

وی در ادامه بدست آوردن این آمار را از فعالیت حضور و بسیج قضات و روسای دادگستری در نزد ائمه جمعه اهل تسنن و شیعه و دستگاههای فرهنگی و شورای تامین و اداری جهت آگاهی مردم از امر قضا بوده است. و این باعث گردید پرونده های فروردین سال جاری به ازای هر یکصد هزار نفر ۴۷۰ پرونده رسیده .

 وی ضمن بیان کاهش چشمگیر پرونده ها یادآور شد: ۲۴ ورود پرونده به محاکم قضایی کم شده  در دو ماهه اول سال گذشته ۵۳ هزار پرونده وارد شد در حالی که امسال با کاهش ۱۳ هزار پرونده به ۴۰ هزار پرونده رسیده است.

دکتر هاشمیان در بحث پیشگیری از جرم تمام دادستانهای سراسر استان یکی از وظائف انان پیشگیری از جرم می باشد و که هم ستادهای استانی داریم و هم ستادهای شهرستانی و همه بسیج شدند

هاشمیان با اشاره به فعالیت مشاورین املاک و اینکه قسمت اعظم آنان اطلاعات حقوقی ندارند، تصریح کرد: این مشاور املاک رسمی نیستند واسناد رسمی و قرارداد رسمی فقط در دفترخانه ثبت می شود و یا فقط در اداره ثبت انجام می شود. وی افزود: مشاورین املاک هیچ گونه قراردادهای رسمی ندارند و در دادگاه اثبات آنان سخت می باشدمردم تمام بیع وقرارداد و عملیات حقوقی خود را در دفتر خانه های رسمی و یا در ادارت  ثبت بنویسند.

 وی ضمن گلایه و انتقاداز قانون پیش فروش آپارتمانها اظهار کرد: چرا این قانون اجرا نمی شود. و این یکی از مشکلات مردم است که گاهی یک آپارتمان را به ۱۰نفر نیز می فروشند ولی اگر رسمی باشد امکان فروش به بیش از یک نفر نیست.

دکتر هاشمیان  از رسانه ها خواست به اطلاع مردم برسانند که عقدتمامی قرار دادها رسمی باشد و غیر رسمی نباشد

وی افزود : ما آماده ارائه اطلاعات عمومی به مردم هستیم ودر تمامی دادگستری ها دایره ارشاد و معاضدت قضایی داریم و مردم با مراجعه حضوری و یا تلفن ۱۲۹مشاوره حقوقی بگیرند و لذا هر چه این اطلاعات بالاتر برود کفه جرم و جنایت وتولید پرونده ها پایین تر می آید.

وی در ادامه از کاهش ۱۹٫۱۴ درصدی جرایم استان در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در دو ماهه امسال ۵ هزار و ۸۰۰ فقره کاهش جرایم در استان داشتیم.

 رئیس کل دادگستری گلستان ادامه داد: یکی از اولویت های بسیار جدی دادگستری استان در خصوص حفاظت از منابع طبیعی و اراضی کشاورزی و محیط زیست است .  بسیار کارهای خوبی در این راستا صورت گرفت.با توجه به اینکه استان گلستان بعنوان یک استان شمالی در معرض خطر است بسیار حفظ مانده نسبت به استانهای شمالی دیگر.

 وی با اشاره به فعالیت شورای حفظ بیت المال، گفت: در سال۹۴حدود ۸۹ هکتار از اراضی کشاورزی و ۹۲ هکتار از اراضی جنگلی و ۹۲۴ هکتار از اراضی مراتعی  با همکاری دستگاه های انتظامی آزاد و به بیت المال برگشت کرده است.

 دکترهاشمیان ضمن اشاره به فرهنگ صلح و سازش بیان کرد: ما در تمامی دادگستری ها واحد صلح و سازش دائر کردیم و شورای حل اختلاف استان یکی از شوراهای نمونه کشوری می باشدو ۳۲ درصد از پرونده های ارجاعی به آنان منتهی به سازش شده است.

 وی اعلام کرد: با درایت مجموعه مدیران استان، اعم از شورای تامین و شور ای اجرائی و همه کسانی که دخیل بودند استان گلستان استان خوشنامی است و از سوی شورای امنیت ملی استان را از نظر امنیت  به عنوان استان سفید اعلام شده است.واستان دارای ظریب امنیتی بالایی می باشد

 هاشمیان با اشاره به آموزش مهارت های زندگی به زوجین قبل از ازدواج، گفت: این طرح به صورت پایلوت در سال ۹۳ در شهرستان علی آباد آغاز شد و یک هزار و ۲۰۰ زوج آموزش دیدند.

وی یکی از گرفتاری های جامعه را اختلافات خانوادگی و طلاق بیان کرد که دامنگیر همه مردم شده است  و افزود: در سال ۹۲، ۳ هزار و ۳۲۴ فقره طلاق و در سال ۹۳ سه هزار و ۵۵۰ فقره در سال ۹۴ نیز رشد طلاق با ۳ هزار و ۶۱۶ فقره طلاق صورت گرفت که رشد ۱۰ درصدی داشت.

 رئیس کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد:  این اقدامات  ۷ درصد در سال ۹۴کاهش یافت که آموزش مهارت های زندگی به زوجین در کاهش طلاق موثر بوده است.وآموزش مهارت های زندگی به زوجین قبل از ازدواج در شهرهای علی آباد، کردکوی، گرگان و گنبد نیز در قالب ۵ کلاس قضایی وبهداشتی و روانشناسی و انتظامی ومذهبی  برگزار می شود.

دکتر هاشمیان در ادامه افزود:از ۱۲۰۰خانواده در علی اباد که این دوره را طی کردند و آموزش دیده اند ورصد کردیم در ظرف ۱۵ ماه فقط یک زوج طلاق گرفته است و این امتیاز و آمار در هیچ جای کشور  پیدا نمی شودکه آموزش این قدر موثر باشد.و این آموزش مجانی می باشد.

DSC08126

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۱ ب.ظ

دیدگاه