مهندس بهرامی رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی گرگان:میزتجاری ترکمنستان ونمایشگاه ایران درعشق آبادنقطه قوت گلستان

کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان به میزبانی استانداری گلستان تشکیل شد.

به گزارش سرویس صنعت و اقتصاد گروه خبر البرز گلستان کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان به میزبانی استانداری گسلتان تشکیل شد.

مهندس رمضان بهرامی رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در این کارگروه اظهار داشت: میز تجاری ترکمنستان و نمایشگاه ایران در عشق آباد نقطه قوتی برای استان خواهد بود.

وی اظهار داشت: ارتباط بخش خصوصی و دولتی جهت رفع موانع تولید و افزایش مراودات تجاری با دیگر کشورها از گزینه ی با اهمیتی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

بهرامی به حضور کمرنگ بخش دولتی در ترکنمستان طی سنوات گذشته اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی به تنهایی و بدون حضور دولت باعث کمرنگ شدن اعتماد خواهد شد.

مهندس بهرامی، با گلایه مندی از استقبال کم تجار از کشورهای همسایه، به تبادلات با ترکمنستان اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ما در ورود به تجارت با ترکمنستان نیاز به حمایت دولتی دارند زیرا تجارت این کشور دولتی است و بخش خصوصی ما در انی رابطه تنها است.

وی با بیان این که صادرات به ترکمنستان سنتی است، افزود: باید نگاه دیپلماتیک در صادرات خود بهبود بخشیم زیرا یکی از مشکلات تجار صدور روادید و ویزا است.

وی با اشاره به این که ۸۵ درصد نیاز کالاهای کشورهای همسایه شمالی ما وارداتی است، تصریح کرد: ترکمنستان کشوری پربار برای تجار ما است اما مشکلات زیادی سر راه صادرات وجود دارد که برخی از آن ها باید از داخل کشور بر طرف شود.

بهرامی یکی مشکلات را ایمن نبودن مسیر اینچه برون به شهرهای اطراف در کشور و آن سوی مرز عنوان کرد و ادامه داد: نیاز است دولت بیش از پیش در کنار تجار باشد.

وی بیان کرد: همه صادر کنندگان را در اتاق جمع کردیم و مشکلات آن ها را بررسی کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: از ظرفیت تجارت دریایی ما به دلیل عوارض بالا به خوبی استفاده نشده و در مسائلی مانند صادرات سیمان با کاهش رو به رو هستیم.

بهرامی از رشد چشمگیر عوارض ترکمنستان در برخی زمینه ها انتقاد کرد و گفت: فعالان تجاری و مسافران ما مشکل ویزا دارند. وی افزود: سیستم انتقال ارز هم به دلیل تحریم های گذشته مشکلات زیادی دارد و الان هم وضعیت بدتر شده است

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۷ ب.ظ

دیدگاه