حسن زاده مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان: صادرات محصولات ۵۱ واحد تولیدی و صنعتی به ارزش ۷۰ میلیون و ۶۸۷ هزار دلار به کشورهای مقصد از ابتدای سال

کدخبر:۶۵۸۱۹

البرز گلستان /مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: محصولات ۵۱ واحد تولیدی و صنعتی در این استان به وزن ۱۲۷ هزار و ۱۷۲ تُن محصول و به ارزش ۷۰ میلیون و ۶۸۷ هزار دلار به کشورهای مقصد از ابتدای امسال صادر شده است.

درویش‌علی حسن‌زاده روز شنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: کالاهای صادر شده از گلستان از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرستان‌های آق‌قلا، گنبدکاووس، گرگان، آزادشهر، گمیشان، بندرگز، کردکوی، رامیان، علی‌آبادکتول و گالیکش بوده است.

 

وی کالاهای صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی استان را از جمله یُد، سیمان، لبنیات، رب گوجه، مرغ، توتون، روکش چوب، ام دی اف، مفتول، گچ، پلی استایرن، روغن موتور، سازه فلزی، نئوپان، باریت، دیسک ترمز، پروفیل، رنگ روغن، رول پلاستیکی، کیسه زباله، پودر لباسشویی، آنتی بیوتیک، قیر، سوله، لوله، سس، کابل مس، روغن آفتابگردان و جوجه یک روزه برشمرد.

 

حسن‌زاده اضافه کرد: در این استان هزار و ۱۶۹ واحد صنعتی در حوزه های مختلف با سرمایه‌گذاری ۶۸ هزار و ۶۴۹ میلیارد و ۴۵۳میلیون ریال و ظرفیت اسمی ایجاد اشتغال برای ۲۹ هزار و ۶۲۸ نفر وجود دارد که هزار و ۵۰ واحد آن صنایع کوچک و اشتغال کمتر از ۵۰ نفر تشکیل می‌دهد.

 

به گفته وی از این تعداد ۶۶۰ واحد فعال و ۲۶۳ واحد دیگر به صورت نیمه فعال هستند.

 

مطابق گزارش این اداره کل، در ۶ ماه نخست امسال از گمرکات استان گلستان ۱۷۰ هزار و ۸۱۶ تُن کالا به ارزش ۱۰۳ میلیون و ۱۶۸ هزار دلار به ۳۱ کشور دنیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۹ درصد کاهش داشته ولی از لحاظ ارزش ۴۱ درصد رشد نشان می دهد.

 

براساس این گزارش، در این بازه زمانی، ۱۵۳ هزار و ۴۶۴ تُن کالا به ارزش ۷۸ میلیون و ۷۴۴ هزار دلار از کالاهای صادر شده از گمرکات گلستان به ۱۵ کشور همجوار این استان بوده است.

 

واحدهای تولیدی در استان گلستان بیشتر در بخش صنعت و صنایع تبدیلی کشاورزی ایجاد شده که ۹۷ درصد آن را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد.

 

مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان و برخورداری از گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس، ارتباط ریلی با ترکمنستان و آسیای میانه در سال‌های اخیر، وجود فرودگاه بین‌المللی گرگان، دسترسی به بنادر استان مازندران و فعالیت بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت، از ظرفیت‌های مهم رونق تولید در گلستان است.

 

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد.

اقتصاد اصلی ساکنان استان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان بر پایه کشاورزی استوار است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۷:۴۱ ب.ظ

دیدگاه