معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی: با قانون جدید زمینهای کشاورزی بایر باید مالیات پرداخت کنند

به گزارش گروه کشاورزی پایگاه خبری البرز گلستان نشست توسعه باغات در اراضی شیبدار و رفع تداخلات اراضی و امورات زمین صبح امروز با حضور دکتر افشار معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی  و دکتر مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان و مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی و مدیران دستگاههای اجرایی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی برگزار گردید.

دکترقباد افشار معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی ابتدا ضمن بیان این نکته که دولتی که در رویکردش قالب بودن فضای منطق و عقلانیت حکم ران است وکل اعضای دولت و کارکنان آن که کمتر از ۵درصد می باشند وظیفه دارند به مردم امید بدهد  وتلاش کند.

افشار تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصدمساحت کشور را جهاد باید مدیریت کند .وکارکنان جهاد کشاورزی پرچمدار مدیریت جهادی در کشور می باشد و خدمت در آن بسیار سخت می باشد.

۶۵۰ هزار هکتار اراضی گلستان توسط یک هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل جهاد کشاورزی مدیریت می‎شود

دکتر افشار اظهار داشت : ۶۵۰ هزار هکتار اراضی گلستان توسط یک هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل جهاد کشاورزی مدیریت می‎شود و برای هر ۴۵۰ هکتار در استان گلستان یک نیروی جهادگر بخش کشاورزی وجود دارد و بر این اساس تقسیم بندی تعداد و نیروی ما در جهاد کشاورزی در حد متوسط است.

وی بیان داشت: چند چالش اساسی در کشور در حوزه زمین وجود دارد  که باید برای آن برنامه‎ریزی شود و این امردر استان گلستان هنوز به یک بحران تبدیل نشده است.

بیش از یک میلیون هکتار در پنج دهه گذشته تغییر کاربری داده شده است

افشار اذعان کرد: بیش از یک میلیون هکتار در پنج دهه گذشته تغییر کاربری داده شده است و از چرخ کشاورزی خارج شده است.

 رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه متوسطه زمین‎های کشاورزی  در کشوری ۳٫۵ هکتار است، افزود: هفت میلیون  نفر در سه استان شمالی کشور زندگی میکنند و این استان‎ها دارای  ۶ میلیون ۵۰۰ هزار هکتار اراضی هستند و این استان با وجود پرباران بودن از نظر تامین آب در رتبه‎های ۲۴به بعد قرار دارند.

افشار خاطرنشان کرد: استان‎های شمالی جز شش استان پایانی از نظر تامین آب هستند

وی عنوان داشت : باید یک نظام برنامه‎ریزی دقیق در این راستا انجام بدهیم. وتغییر اراضی کشاورزی قطعا به منزله تخریب اراضی ملی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه بدون اقدامات فرهنگی نمی‎توان مشکلات اراضی و تغییر کاربری را جل کرد و باید  روحانیون و فرهنگ عامه و امور قضایی را با خود همراه کنیم.

وی افزود: در استان مازندران ۲ میلیون خانه وجود دارد و این درحالی است که تنها ۱میلیون خانه مورد نیاز این استان است.

افشار سپس در ادامه افزود: دربرنامه‎ریزی برای کشاورزی یکی از اقدامات آن حفاظت از اراضی کشاورزی است،

وی اظهار داشت: از همین ماه دراستان گلستان ۷۰۰ هزار قطعه عکسبرداری از اراضی کشاورزی   با مقیاس ۱پانصدم انجام می شود و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار  انجام این طرج را برآورد کردیم.

 رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه اکثر اراضی کشاورزی استان گلستان فاقد سند است، گفت: به دنبال پلاک بندی و ارائه سند برای اراضی کشاورزی هستیم و در این راستا قرارداری با ثبت اسناد کشور منعقد شده است.

افشار تاکید کرد: اراضی شیبدار باید مبنای کارهای استان گلستان قرار بگیرد، افزود: در اراضی ملی و مستثنیات باید آبخیزداری محور قرار بگیرد.

زمین های کشاورزی که بایر می مانند باید مالیات بدهند

وی همچنین بیان داشت : به بهانه باغ ویلا سازی می کنند و آب را نیز به هدر می دهند. و قانونی جدیدی در دست تهیه می باشد که زمین های کشاورزی که بایر می مانند باید مالیات بدهند.

معاون وزیر جهاد در خاتمه در باره عملکرد سامانه ۱۳۱ اذعان داشت: در سامانه ۱۳۱ نگاه ما خبر رسانی نبوده بلکه ارتباط دوسویه با مردم می باشد و بزودی تمامی شهرها دارای  اداره امور اراضی  می شوند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۳ ب.ظ

دیدگاه