مقاله رسیده: حرفه‌ای باشیم / سید مهدی جلیلی گلستان

کدخبر:۶۱۲۲۸

البرزگلستان/خبرنگاری، رسالتی مهم است و در دنیای امروز، بیش از هرچیز، رسانه‌ها هستند که مسیر پیشرفت را هموار می‌کنند. رسانه، هویتی دارد که اهداف و مشی و منش‌اش، شکل‌دهنده آن است. همان‌طور که شخصیت برای انسان، ارزنده‌ترین گوهر است که در حفظ و ارتقای آن می‌کوشد، رسانه نیز، شخصیتی دارد؛ شخصیتی که از ورای جملات اخبار و تحلیل‌هایش، قابل شناسایی است. نیت‌ها و حب و بغض‌ها، چهارچوب فکری و اهم و مهم‌ها، افق‌ها و … و هر آنچه که از توسعه در حوزه‌های مختلف درک کرده و مصداق‌هایی که در برش جغرافیایی مطلوب دانسته و در پی نشان دادن آن و در امید تحقق آن است، پنهان و آشکار در اخبار هر رسانه، قابل مشاهده است.
ایمان دارم که رسانه‌های شهرستان کردکوی، اهداف والایی دارند و هر یک با شناختی که از توسعه دارند آرمان‌های بلند و باشکوهی را برای کردکوی ما در ذهن دارند و صادقانه در پی یاری مدیران و مردم برای رساندن و رسیدن ما به آن فردای مطلوب‌اند.
اما نکته مهم اینجاست که آرمان و هدف و دغدغه و نیت خیر و تلاش صادقانه و کوشش مخلصانه، به‌تنهایی کافی نیست. رفتار حرفه‌ای در هر پیشه‌ای نخستین امری است که باید به آن توجه کرد و این امر به‌راحتی به دست نمی‌آید و حاصل سال‌ها تجربه است. به عنوان همکاری که بیش از دو دهه در این عرصه فعالیت کرده، راه کوتاه رسیدن به این تجربه را در توجه به شخصیت رسانه می‌دانم. شخصیتی که در عین مطالبه‌گری و نقد، به اصل گفت‌وگو باور داشته باشد و نظر مخالف و متفاوت را برتابد و بداند که علاوه بر نیت خیر باید به نتیجه انتشار هر خبر و تحلیل توجه کرد. این‌جاست که شخصیت والای رسانه در «لحن» خبر خود را به خواننده عرضه می‌کند؛ هم موجب پذیرش می‌شود و هم نیت خیر با نتیجه آمیخته شده و به اثرگذاری و اثربخشی می‌رسد. چه بسیار نیت‌های خیر که در لفافه تندی و پرخاش و عصبیت و تحقیر و توهین و در یک کلام دوری از آداب، راهی به نتیجه نمی‌برند و تمام تلاش‌ها و دغدغه‌ها بی‌فایده می‌مانند.
نکته دیگر، یک‌جانبه به قاضی رفتن و بدون تحقیق و اطمینان سخن گفتن و اظهار نظر کردن و نتیجه گرفتن و متهم کردن و آن را در خبری با مخاطبان اعتماد کرده در میان گذاشتن است. این رفتار دور از اخلاق حرفه‌ای خبری و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، نشانه ناآگاهی به اصول حرفه‌ای و کم‌تجربگی است و از آنجا که به شخصیت رسانه، ضربات سخت و جبران‌ناپذیر وارد می‌کند، نیازمند آموختن و توجه ویژه است.
برای همه همکاران پرتلاشم در رسانه‌های شهرمان کردکوی آرزوی توفیق دارم و می‌خواهم در مسیر توسعه شهرستان، دلسوزانه، مشفقانه و البته منتقدانه، هم‌مسیر باشیم.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۰۵

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۸ ق.ظ

دیدگاه