مجموعه سخنان نماینده ولی فقیه آیت الله نورمفیدی در گلستان در سحرایام ماه رمضان

*پانزدهمین سحر ماه مبارک رمضان:تفکر ریشه همه خوبی هاست

امام جمعه گرگان با بیان اینکه در روایات اسلامی آمده اگر انسان یک ساعت تفکر کند ارزش و ثوابش از سال ها عبادت بیشتر است، گفت: تفکر ریشه همه خوبی هاست.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در پانزدهمین سحرگاه ماه مبارک رمضان با تبریک فرارسیدن میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع)، علت غرق شدن انسان ها در دنیا را تفکر نکردن دانست و افزود: پروردگار ما را توصیه کرده درباره چیزهایی که در این دنیا وجود دارند فکر کنیم تا بتوانیم راه سعادت و خوشبختی را به دست آوریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سخنان ائمه معصومین (س) چراغ راه ما در زندگی دنیا هستند و ما باید به اندازه ظرفیت خود از سیره و روش آنها بهره ببریم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: روزی فردی خدمت امام حسن (ع) نسبت به مرگ اظهار ترس کرد، امام (ع) فرمود اگر ثروت خود را پیشاپیش نزد پروردگار می فرستادی و ذخیره می کردی از اینکه در آینده دوباره به ثروتت برسی، هیچ ترسی نداشتی.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: در یکی از روزهای عید فطر، امام حسن مجتبی (ع) از کنار عده ای که مشغول بازی بودند، عبور کرد، به آنها فرمود پروردگار، ماه رمضان را میدان مسابقه بندگان خود قرار داده است، عده ای در مسابقه اطاعت و بندگی او شرکت کرده و به رضوان الهی رسیدند و عده ای دیگر هم بی تفاوت بودند.

وی گفت: امام (ع) در ادامه سخنان خود به آنها فرمود در چنین روزی که نیکوکاران به ثواب اعمال خود می رسند و اهل باطل، زیان می برند، شما چگونه مشغول بازی هستید؟ اگر پرده ها کنار روند مشاهده خواهید کرد که نیکوکاران، غرق در احسان و بدکاران، گرفتار گناهشان هستند.

*چهاردمین سحر ماه مبارک رمضان: نحوه برخورد ما با مشکلات، آن ها را خوب یا بد جلوه می دهد

امام جمعه گرگان با بیان اینکه امام سجاد (ع) در مناجات الشاکرین، پروردگار را در برابر مشکلات نیکو، شایسته ستایش دانسته است، گفت: خوب یا بد بودن مشکلات، بستگی به نحوه برخورد ما با آنها دارد.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در چهاردمین سحرگاه ماه مبارک رمضان افزود: ستایش پروردگار بخاطر نعمت هایی که به ما داده، امر واضح و روشنی است، اما چرا باید در برابر مشکلات، شکرگزار ذات اقدس الهی باشیم؟

وی، گرفتاری و مشکلات را یکی از مسائل مهم زندگی انسان مومن دانست و خاطرنشان کرد: در قرآن بارها تاکید شده که انسان به وسیله مشکلات، در برابر آزمایش الهی قرار می گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه این آزمایش ها، مثبت و منفی هستند، اظهار کرد: نوع برخورد و مواجهه ما با مشکلات و آزمایش ها، آنها مثبت یا منفی جلوه می دهد.

آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: روز امام حسن مجتبی (ع) برای ابراز همدری نزد خانواده ای که یکی از عزیران خود را از دست داده بودند، رفت، علاوه بر تسلیت، فرمودند اگر در برابر امتحان الهی، صبور باشید، این، حسن گرفتاری است، در غیر اینصورت، خود را از دست داده اید که بدتر از داغ عزیزتان است.

 *سیزدهمین سحر ماه مبارک رمضان:بهترین نعمت آن است که روز قیامت همراه ما باشد

امام جمعه گرگان با بیان اینکه امام سجاد (ع) در مناجات الشاکرین از پروردگار درخواست می کند که بهترین بهره های دنیا و آخرت را به وی عنایت کند، گفت: بهره های آخرت، نتیجه بهره های دنیا و نحوه استفاده از آن ها هستند.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در سیزدهمین سحرگاه ماه مبارک رمضان افزود: بدون شک ما در دنیا، نعمت های فراوانی همچون همسر، فرزند، علم و ثروت در اختیار داریم، اما هیچکدام اینها نعمت های برتر دنیوی نیستند.

وی تصریح کرد: بهترین نعمت، آن است که فردای قیامت، همراه ما باشد و کارنامه اعمال را مثبت جلوه دهد، این بهره ها در قیامت، از ما فاصله می گیرند و هیچ کمک به ما نمی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: تنها چیزی که روز قیامت، به درد انسان می خورد، قلب سالم، دل پاک و ارتباط محکم با ذات اقدس الهی در دنیاست.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: نماز، روزه و هر عمل صالح دیگری که ناشی از عبودیت ما در این دنیا باشند، روز قیامت به ما بر می گردند و نتیجه آن را خواهیم دید.

*دوازدهمین سحر ماه مبارک رمضان:ایمان پایه و اساس دین است

امام جمعه گرگان گفت: امام سجاد (ع) در مناجات الشاکرین به الطاف معنوی حق تعالی نسبت به بندگان خود توجه دارد و از انسان های مومن می خواهد تا قدر این نعمت های معنوی را بدانند.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در دوازدهمین سحرگاه ماه مبارک رمضان با بیان اینکه نعمت های مادی قابل مقایسه با الطاف معنوی نیستند، ایمان، تقوا، صفای باطن، خلوص نیت و انس با پروردگار و اولیاء او را از جمله الطاف معنوی ذات اقدس الهی به بندگان برشمرد.

وی با بیان اینکه ایمان، پایه و اساس دین است، خاطرنشان کرد: ایمان، انواری از خود منتشر می کند که همه ابعاد و شئون مختلف زندگی انسان را دربرمی گیرد و انسان را به سمت تواضع، خیرخواهی و مردم دوستی هدایت می کند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان انس با ذات اقدس الهی را بالاترین نعمت های در دنیای مادی دانست و ادامه داد: کسی که به وصال الهی رسیده باشد همه چیز را به دست آورده و کسی که از این نعمت محروم شود همه چیز را از دست داده است.

*یازدهمین سحر ماه مبارک رمضان:ذات اقدس الهی از بندگانش تکلیف بیش از حد توان انتظار ندارد

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در ادامه قرائت مناجات الشاکرین در برنامه سحرگاهی ماه مبارک رمضان گفت: امام سجاد (ع) در بخشی از این مناجات، نسبت به شکرگزاری نعمت های الهی اظهار عجز می کند.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در سحرگاه ماه مبارک رمضان افزود: امام سجاد (ع) در این مناجات می فرماید آنقدر نعمت های الهی زیاد است که من توان شمارش آن ها را ندارم.

وی خاطرنشان کرد: این سخنان از سوی کسی است که قبول دارد پروردگار، نعمت های پی در پی به بندگان خود عنایت کرده و در عین حال اعتراف می کند توانایی سپاسگزاری این نعمت ها را ندارد.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام سجاد (ع) در این مناجات علیه خودش شهادت می دهد که چگونه پاسخ شایسته به نعمت های بی پایان پروردگار بدهم؟ بار الها من در شکرگزاری نعمت های تو کوتاهی کرده ام.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: ذات اقدس الهی از بندگانش تکلیف بیش از حد توان انتظار ندارد، او احسان و بزرگوار است و کسانی که به درگاه او پناه بیاورند را رها نمی کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود، یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر را گرامی داشت.

*دهمین سحر ماه مبارک رمضان:حضرت خدیجه(س) در کلام آیت الله نورمفیدی

امام جمعه گرگان گفت: در منطق اسلامی، زنان جایگاه بسیار مهمی دارند به شرط اینکه قدر منزلت خود را بدانند و در راه گسترش اسلام تلاش کنند.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در دهمین سحرگاه ماه مبارک رمضان با تسلیت فرارسیدن شهادت حضرت خدیجه (س) افزود: ایشان با تمام وجود در نشر و تبلیغ دین اسلام در روزهای غربت که پیامبر (ص)، چنان خدمتی به ایشان کرد که هیچگاه از ذهن رسول اسلام (ص) بیرون نرفت.

وی خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام (ص) خدمات حضرت فاطمه (س) به اسلام را همیشه مدنظر داشت و هرگاه به یاد او می افتاد، اشک از چشمانش سرازیر می شد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: نقل کرده اند که وقتی نام حضرت خدیجه (س) برده می شد پیامبر (ص) می فرمود مثل خدیجه پیدا نمی شود، وقتی که تمام مردم به من پشت کردند او مرا تصدیق کرد، برای گسترش دین خدا کمک کرد و همه مال و اموالش را در راه پروردگار قرار داد.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه نخستین زنان و مردانی که به پیامبر گرامی اسلام (ص) ایمان آوردند حضرت خدیجه (س) و حضرت علی (ع) بودند، گفت: پیامبر اسلام (ص) از چهار زن یعنی خدیجه، فاطمه، مریم و آسیه همسر فرعون به بهترین زنان نام بده است.

به گفته وی، چنین تعبیری درباره زنان، بیانگر جایگاه و اهمیت آنها و خدماتشان به اسلام است.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت خدیجه (س) به قدری بزرگوار بود که حضرت فاطمه (س) از اینکه دختر او بود افتخار می کرد.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: در احوالات امام حسین (ع) آمده است که بر سر قبر حضرت خدیجه (س) گریست، نماز خواند و با پروردگار مناجات کرد.

وی افزود: زمانی که حضرت خدیجه از دنیا رفت، ابتدا نبی مکرم اسلام (ص) در قبر او خوابید و سپس آن حضرت را دفن کردند.

*نهمین سحر ماه مبارک رمضان:حفظ رابطه با پروردگار از نماز هم واجب تر است

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: انسان مومن در همه حال باید مراقب رابطه خود با خالق هستی باشد؛ شاید حفظ این رابطه از نماز هم واجب باشد.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در نهمین سحرگاه ماه مبارک رمضان افزود: امام سجاد در مناجات الشاکرین، یکی از دلایل ناسپاسی نعمت های الهی را غفلت ناشی از زیاد بودن این نعمت ها دانسته است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر امام (ع)، ذات اقدس الهی، کریم و بخشنده است و ما را آزاد گذاشته، اما ما باید بفهمیم این دنیا رازقی دارد که تمامی نعمت ها از جانب او به ما می رسد و هر چه ما ناشکری می کنیم باز هم نعمت های خود را از ما سلب نمی کند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: امام زین العابدین در بخش دیگری از مناجات الشاکرین می فرماید بارالها! ریزش شدید باران فضل و رحمت تو چنان مرا احاطه کرده که از شمارش آنها عاجز شدم، رحمت های متوالی تو مرا از شکر و بیان نیکی هایت ناتوان ساخته است.

آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: پروردگاری که این همه لطف و عنایت به ما کرده و نعمت های بی شماری را به ما داده است، شایسته شکر بوده و ما باید همواره به فکر شکرگزاری نعمت های او باشیم.

*هشتمین سحرماه مبارک رمضان: انسان مومن باید شکر گزار محبت دیگران باشد

امام جمعه گرگان گفت: انسان مومن همان گونه که باید شکرگزار نعمت های الهی باشد، در مقابل محبت دیگران نیز باید این روحیه را حفظ کند.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در هشتمین سحرگاه ماه مبارک رمضان افزود: دیگران وسیله ای هستند برای اینکه نعمت الهی شامل حال ما شود، بنابراین باید شکر محبت های آنها را هم بجا آوریم.

وی خاطرنشان کرد: ذات اقدس الهی، بندگان شکرگزار را دوست دارد و روز قیامت از آنها می پرسد آیا از فلانی شکرگزاری کردید؟ آنها می گویند ما فقط شاکر نعمت های تو بودیم، آنگاه به آنها خطاب می رسد شما شکر مرا هم بجا نیاوردید چون شکرگزار کسانی که به شما محبت کردند، نبودید.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: امام صادق (ع) فرمودند شاکرترین مردم در برابر پروردگار کسی است که در مقابل مردم هم شکرگزار باشد.

آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: همانگونه که شکر نعمت های پروردگار را بجا می آوریم، در روابط اجتماعی بجای غیبت و تهمت، باید شاکر محبت های دیگران باشیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شکر نعمت موجب زیاد شدن آن می شود، خاطرنشان کرد: نعمت، منحصر به جنبه های مادی زندگی نیست، بلکه به اشکال گوناگون زیاد می شود.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: ذات اقدس الهی، به انسان شاکر، نعمت های دیگری همچون آرامش خاطر، همسر خوب، فرزند خوب، محبوبیت اجتماعی و بی اثرشدن دشمنی دشمنان را عطا می کند.

*هفتمین سحر ماه مبارک رمضان: مصرف بی رویه آب ناشکری نعمت الهی است

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شکرگزاری نعمت های الهی بر همه انسان ها واجب است و با اشاره به محدودیت منابع آب کشور تاکید کرد: مصرف بی رویه آب، ناشکری و ناسپاسی این نعمت الهی است.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در هفتمین سحرگاه ماه مبارک رمضان، آب را مهمترین نعمت پروردگار دانست و اظهار داشت: برای شکرگزاری این نعمت بزرگ، نباید در مصرف آن اسراف و زیاده روی کنیم.

وی کم اهمیت دانستن نعمت الهی را ناشکری دانست و افزود: آنچه که از بزرگان دین به ما رسیده، شکر نعمت ها باید جنبه قلبی، زبانی و عملی داشته باشد.

امام جمعه گرگان خاطرنشان کرد: طبق فرموده امام صادق (ع) وقتی پروردگار نعمتی به انسان می دهد، این نعمت از راه قلب احساس می شود، این احساس یک مرحله از قلب است که به آن جنبه قلبی شکر می گویند.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: امام صادق (ع) در جایی دیگر فرمودند وقتی که نعمتی به انسان می رسد و با زبان، شکر خود را بجا می آورد، وارد مرحله دیگری از شکر می شود که به آن شکر زبانی می گویند.

وی مهمترین مرحله شکر را جنبه عملی آن دانست و تاکید کرد: انسان در مقام عمل، باید به گونه ای رفتار کند که نشانه شکرگزاری از پروردگار باشد.

نماینده ولی فقه در استان گلستان توضیح داد: در این مرحله، نعمت های الهی را نباید در راه معصیت و نافرمانی از او استفاده کنیم، مثل اینکه، کسی به ما هدیه بدهد و ما آن هدیه را به دشمن او بدهیم، این کار به طور قطع، ناسپاسی است و خشم آن فرد را به همراه دارد.

آیت الله نورمفیدی افزود: چنانچه ما قدر نعمت های الهی را ندانیم، او هم از ما ناراحت می شود و طبق وعده ای که در قرآن داده، ما را دچار عذاب سخت می کند.

به گفته وی، شکرگزاری نعمت های الهی در قلب، زبان و عمل و استفاده درست از آن موجب زیاد شدن نعمت می شود و چنانچه نسبت به آن بی تفاوت و بی توجه باشیم، به عذاب الهی دچار می شویم.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: در قرآن، داستان شهری آورده شده که مردم آن در امنیت، آرامش و فراوانی نعمت به سر می بردند، آنها بجای شکرگزاری، نعمت های الهی را کفر ورزیدند و حتی پیامبری را هم که پروردگار برای آنها فرستاده بود، تکذیب کردند.

آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: ذات اقدس الهی بخاطر کفران نعمت ها، امنیت، آرامش و فراوانی نعمت را از آنها گرفت و گرفتار گرسنگی و ترس کرد و بخاطر تکذیب پیامبر، عذابی به مراتب سخت تر برای آنها فرستاد.

وی تاکید کرد: وعده های الهی، قرارداد اجتماعی نیستند، بلکه واقعیت زندگی انسان و سنت الهی هستند و این سنت ها تغییرناپذیرند.

  *ششمین سحر ماه مبارک رمضان:شمارش نعمت های پروردگار از عهده ما خارج است

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما بندگان، توانایی بجا آوردن حق شکر پروردگار را نداریم گفت: چنین حقی با اظهار عجز و ناتوانی بندگان، بجا آورده می شود.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در ششمین سحرگاه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: شمارش نعمت های پروردگار از عهده ما خارج است، بنابراین توانایی ادای حق شکر او را نداریم.

وی افزود: ذات اقدس الهی، امور عالم و جو را به گونه ای قرار داده که بتوانیم به راحتی نفس بکشیم، اگر بخواهیم این موارد را بررسی و شناسایی کنیم باید حق شکر هر کدام را هم جداگانه بجا بیاوریم.

امام جمعه گرگان خاطرنشان کرد: چنانچه پروردگار، توفیق ادای حق شکر یکی از نعمت های خود را هم به ما بدهد، به عنوان یک نعمت، باید حق شکر این سپاسگذاری را هم بجا بیاوریم.

آیت الله نورمفیدی سپس این سئوال را مطرح کرد: اکنون که توانایی شمارش نعمت های پروردگار را نداریم و از طرفی، ادای شکر یکی از نعمت ها، خود، نعمتی از سوی پروردگار است و نیاز به حق شکر دارد، پس چگونه می توانیم به عنوان یک بنده، شکرگذار واقعی نعمت های الهی باشیم؟

وی در پاسخ به این سئوال، با بیان روایتی از امام صادق (ع) اظهار داشت: آن حضرت فرمودند که تمام شکر پروردگار این است که ما با خشوع و خضوع، اعتراف کنیم توانایی بجا آوردن حق شکر او را نداریم.

نماینده ولی فقه در استان گلستان ادامه داد: طبق فرمایش امام صادق (ع)، ذات اقدس الهی به حضرت موسی (ع) فرمود یا موسی! حق شکر مرا بجا آور، حضرت موسی (ع) اظهار ناتوانی کرد، از مصدر جلال الهی ندا آمد همین قدر که فهمیدی توانایی انجام چنین کاری را نداری و در برابر آن احساس عجز کردی، حق شکر مرا بجا آوردی.

آیت الله نورمفیدی یکی از نکات مهم در شکرگذاری را بروز و ظهور آن در قلب، زبان و میدان عمل دانست و تاکید کرد: شکر واقعی، آن است که انسان علاوه بر زبان، از ته قلب هم به آنچه می گوید ایمان داشته باشد و در میدان عمل آن را ثابت کند.

وی تصریح کرد: نگاه سطحی به معارف اسلامی، ما را یک مسلمان سطحی بار می آورد، در مقابل چنانچه نگاه عمیقی به این معارف داشته باشیم فهم ما هم از دین، عمیق می شود.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز امیدواری کرد: ذات اقدس الهی، معرفت ما را نسبت به دین که اساس زندگی دنیوی و اخروی ماست، شایسته و خوب قرار دهد.

پنجمین سحر ماه مبارک رمضان:کافران نعمت های الهی دچار عذاب می شوند امام جمعه گرگان با تاکید بر شکرگزاری نعمت های الهی گفت: کسانی که اهل شکر نیستند و یا نسبت به نعمت های پروردگار، کفر می ورزند، طبق وعده قرآن، گرفتار عذاب می شوند. آیت الله سید کاظم نورمفیدی بامداد امروز در پنجمین سحرگاه ماه مبارک رمضان افزود: انسان ها در مقابل نعمت های الهی به چهار دسته تقسیم می شوند که هر یک نگاه متفاوتی نسبت به نعمت های پروردگار دارند. وی با بیان اینکه دسته اول، کسانی هستند که خود را عامل نعمت ها و مستقل از ذات اقدس الهی می دانند، خاطرنشان کرد: طبق معرفت دینی و قرآنی ما امکان ندارد بدون اراده و مشیت پروردگار، برگی از درختی بیفتد، بنابراین، نعمت هایی که داریم بدون اراده پروردگار در اختیار ما قرار نگرفته است. نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: طبق وعده قرآن، کسانی که بین نعمت ها و ذات اقدس الهی، رابطه قائل نیستند همچون قارون، دچار عذاب خواهند شد. آیت الله نورمفیدی دومین دسته نسبت به نعمت های الهی را کسانی برشمرد که شکر عملی نسبت به این نعمت ها ندارند. وی افزود: این افراد با علم به اینکه نعمت ها از سوی پروردگار در اختیار انسان قرار می گیرند، در مقام عمل، نسبت به شکرگزاری نعمت ها، سهل انگاری می کنند. نماینده ولی فقه در استان گلستان ادامه داد: این افراد از نظر زبانی، شاکر پروردگار هستند، اما از نظر معرفتی، در عمق جانشان به این باور نرسیده اند. آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: دسته سوم نیز انسان هایی هستند که نعمت ها را از ناحیه پروردگار می دانند و تا زمانی که اوضاع آنها رو به راه است، شاگر ذات اقدس الهی هم هستند، اما وقتی دچار سختی و گرفتاری می شوند، نه تنها شکرگزاری را فراموش می کنند، بلکه ممکن است کفر هم بگویند. وی گفت: دسته چهارم، انسان هایی هستند که در همه حال، چه در سختی و چه در راحتی، شکرگزار نعمت های الهی بوده و همه چیز را در مشیت و اراده او می بینند. امام جمعه گرگان تصریح کرد: طبق فرمایش الهی، این افراد بسیار شکرگزار بوده و در عین حال، تعدادشان کم است، اما، قدر نعمت ها را می دانند. آیت الله نورمفیدی ادامه داد: در راس بندگان الهی، وجود نازنین نبی مکرم اسلام (ص) قرار دارد که طبق فرمایش امام صادق (ع)، در زمان راحتی و چه در حال سختی، همواره شکر پروردگار را به جا می آورد. وی اظهار کرد: ایشان از نظر قلبی، ایمان داشت که نعمت از ناحیه پروردگار است و به همین دلیل، قلبا برای او احترام قائل بود و از نظر زبانی و در مقام عمل، شکرگزار نعمت ها بود. * چهارمین سحر ماه مبارک رمضان: دعا کلید گنج اسرار معرفت است. آیت الله سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان، بامداد امروز در چهامین سحرگاه ماه مبارک رمضان، توبه را یکی از گنج های الهی دانست که نصیب برخی از انسان ها می شود. وی افزود: برخی از افراد، تمام عمر خود را در غفلت کامل به سر می برند، اما برخی دیگر، پس از مدتی تنبیه شده و به یاری پروردگار، توفیق توبه نصیبشان می شود. نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: منجات التائبین امام سجاد (علیه السلام) برای کسی که بخواهد درب گنج توبه را باز کند و نحوه سخن گفتن با ذات اقدس الهی را بیاموزد، مثل یک کلید است. آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه دعاها مخزن اسرار الهی هستند بر بهره گیری از آنها در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: به واسطه دعا، دل های خود را نرم وتسلیم ذات اقدس الهی کنیم. وی با اشاره به مناجات الشاکرین امام سجاد از مجموعه مناجات خمس عشر آن حضرت، اظهار کرد: حقیقت شکر، ریشه در معرفت دارد و تا زمانی که معرفت نباشد، انسان شکرگزار نعمت های الهی نمی شود. امام جمعه گرگان افزود: معرفت نسبت به اینکه نعمت توسط صاحب نعمت به ما می رسد، وقتی این معرفت در دل انسان به وجود آید، یک نوع حس احترام و سپاسگذاری نسبت به صاحب نعمت در انسان پدیدار می شود که باید در زبان و میدان عمل، خود را نشان دهد. آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: یکی از نعمت هایی که باید شکر آن را بجا آوریم، ماه مبارک رمضان است و از پروردگار بخواهیم که توفیق روزه های خوب را در این ماه به ما بدهد. * سومین سحر ماه مبارک رمضان: ذکر صلوات گره گشای بسیاری از مشکلات است نماینده ولی فقیه در استان گلستان ذکر صلوات را یکی از اعمال مهم ماه مبارک رمضان بیان کرد و گفت: این ذکر، گره گشای بسیاری از مشکلات است. آیت الله سید کاظم نورمفیدی در سومین سحرگاه ماه مبارک رمضان افزود: صلوات به معنای عرض ارادت به پیامبر گرامی اسلام (ص) و دست بیعت به ایشان است. وی خاطرنشان کرد: طبق فرمایش نبی مکرم اسلام (ص) کسی که زیاد صلوات بفرستد، نامه اعمالش سنگین و عیش رضایتبخش نصیبش می شود. نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری، استغفار را یکی دیگر از اعمال توصیه شده در این ماه ذکر و اظهار کرد: انسان در گرو اعمال خود قرار دارد، گناه، آتش است و آتش هم انسان را به سمت جهنم سوق می دهد، لذا باید با استغفار به درگاه الهی، خود را از قید گناه رها کنیم. آیت الله نورمفیدی ادامه داد: بار گناه، خیلی سنگین است و کمر انسان را خم می کند، در این دنیا متوجه سنگینی این بار نمی شویم، وقتی که پرده ها در قیامت کنار می روند و چشمانمان باز می شوند سنگینی این بار را احساس می کنیم. وی با بیان اینکه طبق فرمایش پیامبر گرامی اسلام (ص) بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان، پرهیز از گناه است، افزود: نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند با سجده های طولانی، سنگینی بار گناه را از دوش خود بردارید. امام جمعه گرگان با بیان اینکه انسان در ماه مبارک رمضان، گرسنگی و تشنگی زیادی را تحمل می کند، گفت: اخلاق انسان در این ماه نسبت به سایر ماه ها باید نیکو باشد و گرسنگی و تشنگی نباید انسان را بدخلق کند. آیت الله نورمفیدی توضیح داد: کسی که ماه رمضان، اخلاق نیکو داشته باشد و با دیگران به خوبی رفتار کند از لغزش قدم های روز قیامت بر روی پل صراط، در امان است. وی در بخش دیگری از سخنان بر پرهیز از آزار و اذیت دیگران به ویژه در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: کسی که شر خود را از دیگران بردارد روز قیامت پروردگار هم به او غضب نخواهد کرد. نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه ماه رمضان، درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته هستند توصیه کرد: با اعمال خود، کاری کنید که درهای بهشت، بیشتر باز بمانند و درهای جهنم هم بیشتر بسته باشند. آیت الله نورمفیدی توضیح داد: فضای جامعه اسلامی، تحت تاثیر ماه مبارک رمضان، رنگ و بوی معنوی دارد که علت آن، باز بودن درهای بهشت و بسته بودن درهای جهنم است. * دومین سحر ماه مبارک رمضان: دعا باید با همراهی دل باشد نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) دو شرط برای دعا مطرح کرده اند، اولین شرط آن را نیت صادقانه بیان کرد و گفت: نیت صادقانه یعنی اینکه دل انسان هم خواهان انجام آن کار باشد. آیت الله سید کاظم نورمفیدی در دومین سحر ماه مبارک رمضان افزود: گاهی اوقات، انسان دعایی می کند که دل او خواهان انجام آن نیست، چنین دعایی به دور از نیت صادقانه است. وی دومین شرط دعا به نقل از پیامبر (ص) را پاکی دل برشمرد و خاطرنشان کرد: انسان هنگان دعا باید دل خود را از کینه ها و عداوت ها و تمامی چیزهایی که مانع نزدیکی او به ذات اقدس الهی می شود، پاک کند. نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام (ص) توصیه کردند اولین دعایی که به درگاه الهی دارید، توفیق گرفتن روزه خوب باشد، روزه ای که دل، چشم، گوش و زبان انسان را از آلودگی ها دور کند. آیت الله نورمفیدی با تاکید بر اینکه روزه باید با میل و رغبت باشد، دومین توصیه پیامبر (ص) به مسلمانان را تلاوت قرآن بیان کرد و افزود: انسان هنگام تلاوت قرآن با خالق خود سخن می گوید، بنابراین باید توفیق صحبت کردن با او را داشته باشد و به دستوراتی که برای سعادت و خوشبختی اش داده توجه کند. وی از دیگر توصیه ها نبی مکرم اسلام (ص) به مسلمانان را توجه به نیازمندان، صله رحم، حفظ زبان، چشم و گوش از گفتن، دیدن و شنیدن چیزهایی که پروردگار منع کرده است، بیان کرد. امام جمعه گرگان با بیان اینکه گناه سد راه رسیدن انسان به پروردگار است، توبه را یکی از راه های مهم شکستن این سد برشمرد و گفت: انسان، معصوم نیست بنابراین باید دیوار بلندی که بین خود و پروردگار ایجاد کرده است را با توبه فروریزد. آیت الله نورمفیدی احترام به بزرگترها را یکی دیگر از توصیه های پیامبر (ص) به مسلمانان به ویژه در ماه مبارک رمضان بیان کرد و گفت: اینکار موجب ساخته شدن شخصیت انسان می شود. وی، مهربانی به کودکان در ماه مبارک رمضان را یکی دیگر از تاکیدات نبی مکرم اسلام (ص) برشمرد و توضیح داد: لطف و محبت به کودکان موجب آشنایی آنها با ماه رمضان و اهمیت آن می شود. نماینده ولی فقیه در استان گلستان تاکید کرد: در هر صورت باید در ماه رمضان، خود را پاک و تصفیه کنیم، زیرا پیامبر اسلام (ص) فرمودند که اگر ماه رمضان بر کسی بگذرد و او خود را پاک نکند از رحمت الهی دور است. آیت الله نورمفیدی افزود: شاید ماه رمضان سال آینده چنین توفیقی نصیب ما نشود، پس چه بهتر که از این فرصت به نحو شایسته بهره ببریم. *نخستین سحر ماه مبارک رمضان نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه دو نوع میهمانی سرزده و دعوت شده وجود دارد، گفت: انسان در ماه مبارک رمضان، میهمان دعوت شده پروردگار است. آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نخستین سحر ماه مبارک رمضان افزود: در ماه مبارک رمضان، ذات اقدس الهی، با احترام و توجه کامل، انسان را به میهمانی خود فرامی خواند. وی خاطرنشان کرد: باید قدر چنین میهمانی را بدانیم و مراقب محافل و مجالس آن باشیم تا مبادا، فواید این ماه، بیهوده از دست ما برود. نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در این ماه ارزشمند و پرخیر و برکت باید تلاش کنیم تا رابطه خود را پروردگار تقویت کنیم، دعاها، نماز و تلاوت های خوب قرآن داشته باشیم. آیت الله نورمفیدی توضیح داد: انسان روزه دار از طلوع آفتاب تا غروب خورشید، مدام در حال عبادت است؛ لذا پیامبر اسلام (ص) فرمودند که خوابیدن ها، نفس کشیدن هنگام خوابیدن و نفس کشیدن هایمان، همگی عبادت هستند. وی ابراز امیدواری کرد: با یاری ذات اقدس الهی و پیامبر گرامی اسلام (ص)، توفیق بهره برداری مناسب از این ماه را داشته باشیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۴ ب.ظ

دیدگاه