مهندس لطفی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خبرداد: باهدف مقابله بابیابانزایی در ۱۶۰۰ هکتار ازمراتع شمالی استان هلالی آبگیر احداث می گردد

کدخبر۴۶۸۵۲

البرز گلستان به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، عبدالرحیم لطفی با اعلام این خبر افزود: این پروژه ها در منطقه های خیرخوجه، قولاق بوته . اینچه برون واقع در شهرستان گنبد کاووس در حال اجرا بوده و تاکنون به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است.

وی اجرای این پروژه ها را گامی موثر در جهت جلوگیری از گسترش روند بیابانزایی دانست و گفت: احداث هلالی آبگیر سبب جمع‌آوری هرز آب و روان آب‌های ناشی از بارش باران می‌شود که این آب‌ها علاوه بر تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش آبی و خاکی و بیابانی شدن آن، به احیا و اصلاح مراتع نیز کمک زیادی می‌کند.

لطفی اذعان داشت: مساحت اجرایی این پروژه ۱۶۰۰ هکتار بوده و آعتبار آن نیز ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی (طرح جامع مقابله با بیابانزایی) تامین می گردد.

عبدالرحیم لطفی افزود: در داخل هلالی های آبگیر بوته آتریپلکس کانی سنس Atriplex canescens و برروی پشته هلالی های آبگیر و بذزهای بومی کاشته شده تا همزمان با ذخیره آب زمینه رویش بوته های جدید فراهم شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه هلالی آبگیر تاثیر فوق العاده ای در مقابله با بیابانزایی دارد افزود: مهمترین اهداف این پروژه جمع آوری رواناب های سطحی، افزایش نفوذ آب در خاک، افزایش تولید علوفه می شود.

وی افزود: همچنین اجرای هلالی های آبگیر باعث می شود پوشش گیاهی بطور یکنواخت در منطقه وجود داشته و تنوع گیاهی بهتر و پایداری بیشتر اکوسیستم را بدنبال دارد.

خبر مسلم افتخاری

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۳:۴۰ ب.ظ

دیدگاه