اختلاف و تفاوت لهجه های کردکوی وروستاهای آن در غرب گلستان

کد خبر؛۵۹۹۰۱

البرز گلستان/

اختلاف و تفاوت لهجه های روستاهای کردکوی:

زبان مازندرانی در غرب استان گلستان رواج دارد . زبان مازندرانی در شهرستان کردکوی دارای چهار لهجه اصلی است که در زیر می آید: :

۱- لهجه کاردملی: این لهجه فقط در کردکوی فعلی صحبت می شود و وجه امتیاز آن با لهجه روستاهای کردکوی، بکارگیری برخی از واژه‌های اصیل و خاص است مثلا بجای خانه از سره که طبری شده سرای است استفاده می کنند یا برای لفظ دختر از دِتِر و……،

۲- لهجه یساقی و دنگلان: لهجه با بیشترین گویشور در شهرستان می باشد. شاید بتوان گفت اکثر روستاهای شرق کردکوی مثل دنگلان و النگ و …به این لهجه صحبت می‌کنند آنها برخلاف دیگر روستاهای کردکوی، برخی از افعال را با کسره تلفظ می کنند مثلا در روستاهای دیگر بجای خوابیدن بَخاتمه و در یساقی بَخِتِمه bakhetemeh می گویند. شاید یکی از دلایل شباهت لهجه دنگلان و یساقی آن باشد که بخشی از جمعیت دنگلان از روستای یساقی بدانجا مهاجرت کردند.

۳- لهجه میاندره ای که لهجه ایلواری هم بدان شبیه است. در این لهجه افعال با مد کشیده تلفظ شود مثلا بجای بَخاتمه ، باخاتمه ، برای فعل گفتن بجای بئوتمه baotemeh ، بائیتمه baeetemeh و….گفته می‌شود. این لهجه شاید شاعرانه ترین یا موزون ترین لهجه کردکوی باشد.

۴- و لهجه مهترکلاته ای: در این لهجه بسیاری از افعال شکسته می‌شوند که شاید وقتی به گوش دیگر روستاهای اطراف می رسد، ناموزون می نماید. مثلا برای فعل گفتن بجای گومبه، می گویند گمبه gembeh یا گوتهgoteh از ورژن گنده gendeh استفاده می شود.

واقعا علت اختلاف لهجه ها در روستاهایی که تنها چهار یا پنج کیلومتر از هم فاصله دارند، معلوم نیست. شاید بدین دلیل باشد که رفت و آمدها در دوران قدیم بعلت نبود وسایل نقلیه و جنگلی بودن این نواحی مشکل بود.

اما آنچه که در دوران اخیر مشاهده می شود این است که بسیاری از خانواده‌ها در روستاها ترجیح می دهند به کودکان خود زبان فارسی با لهجه معیار تهرانی بیاموزند معمولا موفق نمی شوند. انها در هنگام تکلم با فرزندان از صحبت کردن به گویش مازندرانی خودداری می کنند.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۵ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۷ ق.ظ

دیدگاه