معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبر داد:مراسمات عروسی و عزا دو عامل اصلی در شیوع کرونا در استان / مردم نسبت به عدم برگزاری مراسمات و شرکت در تجمعات توجه جدی داشته باشند

البرز گلستان دکتر عارفی نیا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در نشست با رسانه های استان مراسمات عروسی و عزا دو عامل اصلی در شیوع کرونا در استان معرفی کرد

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: پیک اول کرونا از ۱۵ اسفند آغاز شده بود و اوایل خرداد پیک بستری های استان کاهش یافته بود.

 

وی با بیان اینکه پیک دوم کرونا را با بستری روزانه ۵۰ نفر شروع کردیم، اظهارداشت: در حال حاضر میزان بستری های استان به روزانه ۱۰۰ نفر رسیده است و این برای استان خطرناک است.

 عارف نیا ادامه داد: پیش بینی استان ۶۰۰ تا ۷۰۰ تخت برای بیماران کرونایی بود اما با اوج ویروس روزانه ۲۰ تخت در حال افزایش است و تمامی امکانات استان به کار گرفته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تمامی محدودیت ها را در جلسه ستاد کرونا مطرح کردیم، گفت: ما مشکل مصوبه و ابلاغ نداریم، مشکلی اصلی اجراست که باید این مصوبات اجرا شوند.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: از زمان اجرای شروع فرد مبتلا  دو هفته نیاز است که تاثیرات آن مشخص شود.

وی تاکید کرد: هنوز نسبت بستری به ترخیص در استان زیاد است و مردم رعایت نمی کنند و دستورالعمل ها نیز رعایت نشده است.

عارف نیا با بیان اینکه از (۱۵ اردیبهشت) تا (۱۵ خرداد) علی رغم باز بودن بازارها و غیره متوسط بستری روزانه ۲۰ تا ۳۰ بیمار بود، یادآور شد: تمام اتفاقات بعد از ماه رمضان و با برگزاری مراسمات عروسی و عزا آغاز شد.

وی افزود: حاصل دو عروسی بعد از ماه رمضان در یکی از روستاهای داشلی برون گنبد منجر به فوت ۵ نفر شد و چندین خانواده را داغدار کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکید کرد: مراسمات عروسی و عزا دو عامل اصلی در شیوع کرونا هستند و انتظار داریم مردم نسبت به این مسئله و عدم برگزاری مراسمات و شرکت در تجمعات توجه جدی داشته باشند.

 

عارف نیا گفت: در حال حاضر تمامی شهرهای استان به غیر از چهار شهرستان وضعیت قرمز دارند.

 

وی با اشاره به ممانعت بستری برخی از بیماران کرونایی در بیمارستان ها، تاکید کرد: مردم باید بدانند بیمار کرونایی قرار نیست آلودگی بعدی را بگیرد، باید با نقش خود متخصصین را همراهی کنند.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: پیک استان همچنان ادامه دارد و بالاست و روزانه ۱۰۰ نفر در بیمارستان های استان بستری می شوند و نسبت بستری به ترخیص بسیار بالاست.

 

وی در خصوص وضعیت شهرهای قرمز استان، گفت: شهرستان های گنبد، آق قلا، کلاله و علی آباد به ترتیب از پیک بالای کرونا برخوردار هستند و این شهرها دیگر جوابگوی بیماران نخواهند بود و زنگ خطر هستند.

عارف نیا افزود: در بیمارستان شهرستان آق قلا در حال حاضر ۵۸ بیمار بستری هستند و ظرفیت تکمیل است و باید یکی از بخش های آن نیز تعطیل شود تا بتوانیم بیماران کرونایی را بستری کنیم.

وی در خصوص بیمارستان ۵ آذر گرگان نیز، گفت: در حال حاضر ۹۰ تخت بخش بیماران کرونایی پر شده است و گرگان در حال وارد شدن پیک دوم است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: در بیمارستان صیاد نیز دو بخش ۴ و ۵ برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است و بخش های دیگر هم در حال آماده شدن است.

وی افزود: در حال حاضر یکصد و ۲۰ نفر بیمار بر اثر ویروس کرونا در بیمارستان ۵ آذر و صیاد گرگان بستری هستند.

عارف نیا با بیان اینکه این پیک نسبت به پیک قبلی بالاتر است، گفت: مرگ یک عددی است، بیماری که کشندگی دارد اهمیت آن به مرگ و میر است. نقش ویروس کووید در مرگ و میر است.

وی تاکید کرد: چرا نباید فرهنگ کرونایی را قبول کنیم، فرهنگ کرونا را نتوانستیم ایجاد کنیم و این نیاز به قواعد بازدارندگی دارد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۴:۵۶ ب.ظ

دیدگاه