مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت:هجوم مردم برای برداشت از منابع آب زیرزمینی به دلیل کمبود بارش، باعث افت سطح آب زیرزمینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: تغییرات آب و هوایی باعث کاهش کیفیت آب آشامیدنی و منجر به افزایش بیماری های ناشی از آب و غذا در انسان می شود.

سید محمدرضا رضوی اظهار کرد: هجوم مردم برای برداشت از منابع آب زیرزمینی به دلیل کمبود بارش، باعث افت سطح آب زیرزمینی شده است.

وی ادامه داد: کاهش ذخایر آب سطحی، کاهش ذخایر مخازن سدها، خشک شدن چشمه ها و قنات ها، پیشروی بیابان ها، کاهش آب زیرزمینی، ایجاد مشکلات اقتصادی، اجتماعی کشاورزان و خالی شدن روستاها از جمله مشکلات زیست محیطی است.

رضوی تصریح کرد: تخریب پوشش گیاهی و از بین رفتن جنگل و مراتع، دخل و تصرف غیرمجاز در بستر رودخانه ها و برداشت بی رویه مصالح رودخانه ها از دیگر مشکلات در این حوزه است.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم زندگی کنیم نیاز به ضمانت نامه داریم و ضمانت نامه ما این است که زندگی آینده را برای خود و فرزندانمان بسازیم.

کشت محصولات غیراستراتژیک با مصرف بالای آب باعث تشدید بحران آب می شود

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان گلستان گفت: خشکسالی، کشت محصولات غیراستراتژیک با مصرف بالای آب، استفاده غیرمجاز از سفره های آب زیرزمینی برای کشاورزی از عوامل تشدیدکننده بحران آب است.

رضوی استفاده از آب های غیرمتعارف در کشاورزی، اصلاح الگوی کشت، اصلاح روش های آبیاری، کشت گلخانه، تعدیل چرای دام در مراتع، محافظت بیشتر از جنگل ها را جزو راهکارهای حفظ محیط زیست عنوان کرد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان تاکید کرد: برای پیشرفت و تغییر شرایط زیست محیطی باید باور فرهنگی خود را تغییر دهیم و بدانیم بحران از انسان و نه طبیعت است.

مهم ترین دغدغه ما باید آسیب های زیست محیطی باشد

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور دغدغه های مختلفی از قبیل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی وجود دارد ولی در اصل مهم ترین دغدغه ما باید آسیب های زیست محیطی باشد.

رضوی با بیان اینکه استان گلستان در شمال با کویر قره قوم ترکمنستان و از جنوب با کویر مرکزی ایران همسایه است، افزود: اختلاف دما و درجه در استان گلستان، طی یک شبانه روز با ۳۴ درجه باعث شوک حرارتی گیاه شده و این باعث آسیب کشاورزی و محیط زیست است.

وی با اشاره به وجود فقط دو درصد آب شیرین در جهان گفت: متاسفانه کشور ایران با وجود کم آبی بیش از ۳ تا ۴ برابر استاندارد جهانی نسبت به جهان مصرف آب شیرین دارد و بیشترین مصرف آب با ۶۳ درصد در مصارف کشاورزی است.

خشکسالی در طولانی مدت باعث خسارت به محیط زیست می شود

رضوی بیشترین بلایا در سطح کره زمین را بلایای آب و هوایی عنوان کرد و گفت: سیل، زلزله از جمله بلایایی هستند که اگرچه باعث خسارت می شوند ولی به اندازه خشکسالی خسارت بار نیست زیرا خشکسالی در طولانی مدت باعث خسارت بیش از حد به محیط زیست و مردم می شود.

مدیرکل هواشناسی گلستان تصریح کرد: در دی و بهمن ماه سال ۱۳۹۳ به طور متوسط دو درجه افزایش دما داشتیم و به تعبیری گرما در جهان با سرعت در حال افزایش است و روزهای گرم افزایش و شب های سرد کاهش پیدا می کند.

رضوی افزایش بلایای طبیعی، بالا آمدن آب دریاها و کاهش منابع آب شیرین، افزایش میزان خشکسالی، تغییر در میزان بارش و کاهش آن را از اثرات خشکسالی عنوان کرد و گفت: افزایش بلایای طبیعی اثر مستقیم با افزایش دما و افزایش دما اثر مستقیم بر خشکسالی دارد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۳ ب.ظ

دیدگاه