علی باقر زاده معاون وزیر آموزش و پرورش :صدور و تمدیدگواهینامه رانندگی و کسب منوط به باسوادی است

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان باقرزاده معاون وزیر در نشست صمیمی با اصحاب رسانه استان گلستان با بیان این مطلب اظهار کرد: افرادی که زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، فقط تا زمانی که در کلاس‎های سوادآموزی ثبت نام کنند می توانند مستمری‎های خود را از دولت دریافت کنند و پرداخت مستمری با منوط به آموزش و سوادآموزی خواهد بود و درغیر این صورت با محدودیت های مواجه خواهند شد.

رئیس سازمان سواد آموزی گفت: خبرنگاران به عنوان یاران آموزش و پرورش و نقد آنان را بر اساس نظرات مردم و خواسته وظیفه حرفه ای آنان است.
وی اضافه کرد: مردم حق دارند دررابطه با اموری که مربوط به آن هاست بدانند و از دولت انتقاد کنند.

باقرزاده یادآورشد:درآخرین آمار سرشماری درسال۹۰ افراد بین ۱۰تا۴۹ سال تعداد سه میلیون و ۴۵۶ هزارنفر خود رابیسواد مطلق معرفی کردند که از این تعداد ۴۰۰ هزارنفر اتباع خارجی هستند.

وی افزود:۲سوم این افراد خانم ها بوند و علاوه برآن در نسبت شهری و روستایی نیز برابر ارزایابی شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: سهم استان گلستان در این آمار حدود ۹۳ هزار نفر که معادل ۸/۷ درصد است و بر این اساس گلستان جزو ۱۰ استان پایین جدول قرار دارد که بخشی ازآن طبیعی مانند تنوع قومیتی، مهاجرت، پراکندگی روستاها ،حاشیه نشینی و سکونت گاه‎های غیررسمی است.

وی در بیان میزان باسوادی در کشور به تفکیک استان ها گفت: استان های مازندران، سمنان، البرز، اصفهان بالاترین درصد باسوادی و سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی و کردستان بیشترین آمار بی سوادی را دارا هستند.

باقرزاده در بیان برنامه های مهم انجام شده سازمان سوادآموزی را آموزش اولیا برشمرد و افزود: براین اساس در حدود ۱۹ هزار نفر ازخانواده دانش‎آموزان در استان اظهار بیسوادی کردند که با پیگیری مدیران با چهار شاخص بیسوادی، زنده بودن، آموزش‎پذیری و در دسترس بودن ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر قابل آموزش شناسایی شدند که ۳ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

معاون وزیر اضافه کرد: آموزش ازطریق تشکیل کلاس های سوادآموزی با مهارت های پایه سوادخواندن، حساب کردن، آموزش ازطریق فرد به فرد و تاسیس مراکز یادگیری محلی با هدف تغییر مفهوم دیگری از سوادآموزی را ازفعالیت های سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه اخیرا دولت تصویب کرده آموزش به صورت خودآموز انجام می‎شود، افزود: به معنای آنکه آموزش و پرورش نیرویی را بکارگیری نمی‎کند بلکه از بین اعضای خانواده و محارم افرادی به عنوان آموزش‎دهنده به بیسواد آموزش می‎دهند که اگر فرد باسواد شد ۶۲۰ هزار تومان به خانواده پرداخت می‎شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در تشریح طرح سوادآموزی افراد در ۱۰ تا ۲۰ ساله‎گفت: در این طرح ۷۴ هزار نفر شناسایی شده که ۱۴۰۰ نفرآنان در استان گلستان که آموزش پذیرنستند و برای آموزش آنان به آموزش دهندگان ۱۰ درصد پرداخت اضافی می‎کنیم و چنانچه معلول جسمی باشد یک میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب نیز به آنان تعلق می گیرد.

باقرزاده با بیان مصوبه دولت برای تقویت و شتاب بیشتردرامر سوادآموزی افزود: اگر افراد ۱۰ تا ۴۹ سال در برنامه‎های آموزشی سوادآموزی شرکت کنند و نمره قبولی بگیرند مبلغ ۱۲۰ هزار تومان در گلستان و ۱۴۰ هزار تومان در کشور بعنوان جایزه به آنها داده می‎شود.

وی بتصریح کرد: فرصت‎های سوادآموزی فقط در سال ۱۳۹۴ برقرار است اگر از این فرصت استفاده نشود در سال ۱۳۹۵ محدودیت‎هایی انجام خواهد شد که از جمله تمدید و صدور گواهینامه رانندگی برای افراد بیسواد زیر ۵۰ سال ممنوع می‎شود، افرادی که پروانه کسب گرفتند تا زمانی که باسواد نشدند امکان صدور و تمدید پروانه کسب برای آنها وجود ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید سوادآموزی را مخاطب محور، مدرسه محور و مردم محور کنیم، افزود: ورود بخش خصوصی در بخش آموزش بی سوادان و برون سپاری ۹۰ درصدی و سوق آن به سمت بخش خصوصی از سیاست های اصلی سازمان نهضت سوادآموزی است.

باقر زاده در پایان تاکید کرد: ما آمادگی لازم برای پرداخت هر نوع هزینه ای برای سوادآموزی در استان گلستان هستیم و هیچ محدودیت اعتباری برای افراد بی‎سواد نداریم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۷ ب.ظ

دیدگاه