دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرگلستان:اعتیاد مهم‌ترین آسیب اجتماعی است که ریشه در مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی جامعه دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: اعتیاد مهم‌ترین آسیب اجتماعی است که ریشه در مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی جامعه دارد و متقابلاً بر روان فرد و اجتماع تأثیر منفی می‌گذارد.

البرز گلستان محمود رضا روحانی فر در اولین همایش علمی پژوهشی اعتیاد تحت عنوان یاریگر هم باشیم گفت: اعتیاد پدیده‌ای است که از زمان‌های دور در جوامع بشری وجود داشته است و هر ساله نیز افراد زیادی را به کام خود می‌کشاند.

وی افزود: پدیده اعتیاد در جهان امروز به صورت یک معضل خانمان‌سوز باعث از هم پاشیده شدن بسیاری از خانواده‌ها، به انحراف کشیده شدن بسیاری از نوجوانان و جوانان، شیوع بسیاری از بیماری‌ها و ضرر و زیان‌های اقتصادی و مرگ‌ومیر شده است.

دبیر شورا بیان کرد: اعتیاد مهم‌ترین آسیب اجتماعی است که ریشه در مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی جامعه دارد و متقابلاً بر روان فرد و اجتماع تأثیر می‌گذارد.

روحانی فر اظهار داشت: به عبارتی دیگر، بین اعتیاد، جامعه و روان فرد رابطه بسیار نزدیکی وجود دارد و عمق فاجعه آنگاه ظهور پیدا می‌کند که بدانیم بلای مذکور نقش مؤثر خود را بر روی نیروی فعال جامعه یعنی جوانان ایفاء می‌کند. همچنین امروزه پدیده مواد مخدر و روان‌گردان از نظر ماهیت به‌گونه‌ای است که در ردیف سه بحران جهانی هسته‌ای، جمعیتی و زیست‌محیطی تهدیدکننده بشریت و جامعه امروزی شناخته می‏شود.

وی بیان داشت: نقش بنیادین والدین در تحکیم پایه‌های خانواده غیرقابل‌تردید است. فرزندان با توجه به رفتارهای والدین، مسئولیت‌پذیری، اجتماعی بودن، چگونگی ارتباطات خانوادگی، مدیریت در مسائل مختلف اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی را می‌آموزند و پس از تشکیل خانواده به همان شیوه سعی در اداره‌ی امورشان خواهند داشت.

دبیر شورا تصریح کرد: بنابراین یک خانواده سالم باید دارای اعضای سالم و روابطی سالم میان این اعضا باشد و هرگونه مشکل و اختلالی در این زمینه می‌تواند بستری برای انحرافات روحی و جسمی فرزندان و سایر اعضای خانواده شود.

روحانی فر گفت: بی‌شک علل و عوامل بسیاری در سلامت و عدم سلامت یک خانواده مؤثر هستند و اعتیاد یکی از مخرب‌ترین عوامل فروپاشی خانواده‌ها است. همچنین از آنجا که مصرف‌کنندگان مواد مخدر اغلب رفتارهای ناسازگارانه و نامتناسبی مانند دروغ‌گویی، دزدی، بی‌توجهی، پرخاشگری، خشونت، عدم مسئولیت‌پذیری و … از خود بروز می‌دهند، موجب اختلال در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی شده و نوعی بی‌اعتمادی در اطرافیان خود ایجاد می‌کنند. بنابراین در چنین خانواده‌ای معمولاً فرد معتاد توسط سایر اعضا طرد می‌شود و به‌عنوان یک عضو بی‌کفایت همواره موجب سرافکندگی سایرین است.

وی در خصوص طرح یاریگران زندگی بیان کرد: این طرح در سطح ملی و استانی در کشور در حال اجرا می‌باشد و همه دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و دستگاه‌های اجرائی استان در اجرای این طرح مشارکت دارند و برای هریک از آن‌ها مسئولیتی در نظر گرفته شده است.

دبیر شورا افزود: در مرحله اول اجرای این طرح که توسط آموزش‌وپرورش استان برگزار می‌شود ۲۰ درصد از مدارس استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته و تا انتهای اجرای این طرح که در سال ۱۴۰۰ می‌باشد کلیه مدارس و دانش آموزان استان مشمول این طرح خواهند شد.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۳:۴۱ ب.ظ

دیدگاه