آشنایی باهنرمندان شعبده باز مطرح ایران( این قسمت محمد قلی نژاد فرد بانام هنری تورینتو )

تورینتو هنرمندی که تمامی رشته های هفتگانه هنر شعبده را به خوبی میشناسد

البرز گلستان، یکی از هنر های مفرح و شادی بخش  که  همزمان هیجان جاذبی به همراه دارد علم شعبده بازی می باشد ،شعبده بازی-یک نوع هنر و علم هست که توسط یک فرد که تسلط کامل به روش شعبده بازی دارد و دارای سرعت عمل بالایی هست انجام می گیرد که به او شعبده باز می گویند. هنر شعبده بازی هنری ظریف و بی کران می باشد که شامل علوم : فیزیک،شیمی،ریاضی است،و راز، سرعت دست و پنهان کاری توسط وسیله و دست در هنر شعبده بازی نقش دارند. شعبده بازی مانند هنرهای دیگر شامل ، نقاشی ، خوانندگی ، طراحی و …یک هنر کامل و بی کران می باشد.

در این قسمت با یکی از هنرمندان خوب و مطرح ایرانی که سابقه اجرای بین المللی نیز در کارنامه فعالیت ها خودش دارد محمد قلی نژاد فرد ملقب به تورینتو آشنامی شویم و کلیه اطلاعات  فوق بر اساس همکاری مهم پدر شعبده بازی ایران استاد بهروز کریمی و یاری امیر علی افتخاری ا ز شاگردان استاد بهروز کریمی  و از شعبده بازان جوان و مسئول واحد هنری پایگاه اطلاع رسانی البرز گلستان  گرد آوری شده تا آرشیوی از این هنرمندان  در جامعه فرهنگی و هنری  کشور ثبت شود

بیوگرافی محمد قلی نژاد فرد ملقب به تورینتو 

محمد قلی نژاد فرد


.
متولد ۱۳۵۲
نام هنری تورینتو
عضو هیئت مدیره کانون سرگرمیهای نمایشی.
عضو رسمی انجمن شعبده بازان ایران . اروپا و آمریکا.
داور نخستین جشنواره سراسری سرگرمیهای نمایشی .
مدیر گروه هنری اعجوبه ها.
وی در سن ۸ سالگی علاقمند به هنر شعبده و تردستی شد و پس از آشنایی با این هنر رسما از سن ۱۰ سالگی فعالیت هنری خود را زیر نظر دکتر بهروز کریمی در موسسه هنری پریستو در آن زمان آغاز کرد . فراگیری هنر شعبده در تنها موسسه معتبر در آن زمان تا به امروز ، باعث شد که وی پله های آموزشی و اجرایی را یک به یک و به صورت اصولی طی نموده و قبل از هنر ، شیوه هنرمند بودن را سرلوحه فعالیت هنری خود قرار دهد و در ادامه راه به چهره ای نام آشنا برای علاقمندان و هنرمندان عرصه شعبده شود .
اجرا در شبکه های تلویزیونی و در برنامه های همچون جنگ شب . بعد از خبر . جدی نگیرید (دست .بیان .تردستی) . تماشا ۷۹ اجرا در شبکه های جام جم . و همچنین اجرا در جنگها ، اماکن عمومی و اجرا در مراسم های ملی و مذهبی ، از جمله فعالیتهای هنری وی محسوب میشود. هنرمندی که خود صاحب سبک خاص و استایلی متفاوت در اجرای این هنر میباشد. تلاشهای وی در زمینه این هنر و اجراهای بی نقص و بینظیر باعث شد تا لقب نامبر وان ایران را به خود اختصاص دهد. لازم به ذکر است که به گفته وی این لقب صرفا جزو القابیست که به هنرمندان موفق داده میشود و از نظر او شعبده بازانی هر چند انگشت شمار در ایران هستند که لایق چنین القابی میباشند.
طی گفتگویی کوتاه اما دلنشین با تورینتو ، به نکاتی در مورد این هنر اشاره شد ، که میتواند باعث پیشرفت علاقمندان به این هنر و شعبده بازان امروزی شود.
محمد تورینتو میگوید ، در دهه شصت به دلیل نبود امکانات کافی ، دسترسی به فنون ، تکنیک و ابزار روز دنیا در زمینه شعبده بسیار سخت و دشوار بود . اما هنرمندان و پیشکسوتانی همچون سعید عدنان طباطبایی ( پروفسور شاندو ) . مرحوم رسول نیریزی ( گالا گالا ) . بهروز کریمی ( پریستو) و … بودند که با دانش و تکنولوژی روز دنیا در آن زمان این هنر را زنده نگه داشته و در این عرصه فعالیت داشتند . دسترسی به این هنرمندان و فراگیری این هنر بصورت حرفه ای کار آسانی نبود و همانند امروز هر شخصی نمیتوانست به راحتی به لیست هنرمندان شعبده باز اضافه شود . چه برسد به اینکه همانند بسیاری از شعبده بازان امروزی با کمال بی هنری ، نام استاد بر خود نهاده و خود را حرفه ای بنامند. به جرات میتوان آن دوران را با تمامی مشکلات و نبود امکانات ، دوران طلایی این هنر دانست .
رقابت توام با رفاقت در بین هنرمندان واقعی باعث تداوم درست این هنر بود.
تمامی تلاش خود را جهت پیشرفت در این هنر با راهنماییهای استاد بهروز کریمی که در آن زمان در استایلی متفاوت با نام نهان و آشکار به روی صحنه ها حاضر میشد بکار بردم . تا مجوز حضور در جمع شعبده بازان را داشته باشم . فراگیری فن بیان و شناخت میزان سن و استفاده درست از ابزار اجرایی و تناسب حرکات با موزیک همچنین قدرت بیان مناسب در اجرای برخی آیتمها که نیاز به صحبت روی صحنه داشت و شناخت مخاطب از لحاظ روانشناسی جهت اجرایی دقیق و حساب شده از اصول اولیه اجرا بود، تا بتوان به عنوان یک شعبده باز موفق در جمع هنرمندان این عرصه پذیرفته شد . پس از گذراندن تمامی این دوره ها زیر نظر استاد کریمی ، لقب هنری تورینتو از طرف ایشان به من داده شد و در سال ۶۷ عضو انجمن شعبده بازان ایران شدم . و فعالیت هنری خود را جهت پیشرفت در این هنر ، ادامه دادم.
پس از اخذ دیپلم گرافیک از هنرستان و گذراندن دوره سربازی ، فصل جدیدی در زمینه فعالیت هنری آغاز شد .
عضو انجمن شعبده بازان بین المللی و سفر به کشور امارات جهت ادامه راه هنر. البته در مورد عضویت بین المللی باید گفت که متاسفانه ، شعبده دانهای امروزی که خود را شعبده باز مینامند جهت خودبزرگ بینی و بویژه عوام فریبی ، بر روی کارت ویزیت اکثرشان کلمه بین المللی بچشم میخورد و خود را حتی مدرس این هنر میدانند و خطاب به یکدیگر از واژه استاد استفاده میکنند، که این امر ناشی از عدم تجربه و نداشتن ساختار درست هنری و عدم برخورداری از شخصیت هنری میباشد.
حدود ۶ سال کشور امارات پل ارتباطی من با کشورهای دیگر بود. اتفاقی جالب در امارات باعث شد تا عضویت رسمی انجمن شعبده بازان آمریکا را نیز در کارنامه هنری خود داشته باشم. در شارجه فستیوالی در رابطه با هنر شعبده با حضور داورانی از کشور فرانسه و نماینده ای از کشور آمریکا برگزار شد ،
هنرمندی به نام تومی که در امارات اقامت داشت ، دبیر این فستیوال بود و به دعوت او در این رقابت حضور پیدا کرده و در روز پایانی به عنوان نفر اول فستیوال انتخاب شدم . تومی به خیال اینکه من نیز عضو انجمن امریکا هستم از من شماره عضویتم را خواست تا تسلیم هیئت داوران کند و در نهایت با توجه به عدم عضویتم ، به عنوان میهمان جشنواره معرفی شدم و بعد از آن به درخواست تومی و تایید هیئت داوران ، عضویت رسمی انجمن شعبده بازان آمریکا نیز برایم میسر شد.
تورینتو پس از اجرا در کشورهای متعدد سرانجام در سال ۱۳۸۳ به ایران برگشت و ازدواج کرد . حاصل این ازدواج یک پسر به نام رهام میباشد.
تورینتو در ادامه گفت : پس از برگشت به ایران ، متفاوت تر از گذشته به اجرای برنامه پرداخته و هر زمان شرایط مساعد بوده جهت اجرا به کشورهای مختلف سفر میکنم .
از جمله فعالیتهای دیگر تورینتو در زمینه هنر شعبده ، طراحی و ساخت بیش از ۲۶ آیتم اجرایی میباشد که توسط کمپانیهای معتبر دنیا ، در دسترس شعبده بازان جهان قرار گرفته. اما فعالیت در زمینه ساخت لوازم شعبده را متوقف نمود که در این رابطه عدم صداقت افراد رابط جهت توزیع این لوازم و کپی برداری ناشیانه از طراحیهای او توسط سودجویان این هنر، از دلایل اصلی جهت ادامه ندادن ساخت لوازم شعبده بود.
وی در مورد ساخت لوازم شعبده در ایران، توسط برخی از افراد گفت ، متاسفانه یکی از دلایل عدم پیشرفت درست اکثر هنرجویان در ایران ، استفاده از لوازم و ابزاری است که توسط یکسری افراد سود جو و دلال هنر ساخته میشود ، ابزاری که مغایرت کامل با استانداردهای جهانی شعبده دارد ، استفاده از مواد نامرغوب اولیه و مکانیزه نبودن ابزار ساخت و بی تجربگی سازندگان که با خطا و آزمون همراه است باعث عدم کیفی اجرا میشود این افراد که هنر را مسیری برای تجارت انتخاب کرده اند ، دلسوز این هنر و هنرمندان این رشته هنری نیستند ، افرادی به ظاهر هنرمند که جایگاه خاصی بر روی صحنه ندارند و باساخت آیتمهای بی هویت و بعضا بی کیفیت، مسیر هموار پیشرفت را برای هنرجویان ناهموار میکنند. با توجه به توضیحاتی که در این زمینه دادم ، خوشبختانه کمپانی موفقی نیز در ایران در زمینه ساخت لوازم شعبده فعالیت میکند . این کمپانی با نام تجاری هایتریک که توسط هنرمند توانای ایرانی آقای پیمان ونده راز که او را اهل هنر با نام پیمان منتالیزم میشناسند ، مدیریت و اداره میشود . از نزدیک شاهد روند ساخت لوازم در این کمپانی بوده ام و باید گفت که سازندگان آیتمها در کمپانی هایتریک ، تمامی استانداردهای جهانی شعبده را مد نظر قرار داده و با استفاده از متریال مناسب و ساختارهای مکانیزه ، در بسیاری موارد آیتمهایی به مراتب برتر از کمپانیهای معتبر دنیا را تولید کرده و در اختیار هنرمندان داخلی و خارجی قرار میدهند . آرزوی موفقیت روزافزون برای جناب پیمان و همکاران ایشان . امیدوارم که همواره موفق باشند.
از تورینتو که تمامی رشته های هفتگانه هنر شعبده را به خوبی میشناسد ، در مورد رشته منتال یا همان ذهن خوانی نیز پرسیدیم . رشته ای که امروزه بسیاری از نوجوانها خود را منتالیست میدانند .
وی در پاسخ گفت ، در شعبده سرعت عمل دست و استفاده از ابزار خاص دو رکن اصلی جهت اجرا است اما در منتال به جای سرعت عمل دست ، سرعت عمل ذهن و به جای ابزار و لوازم خاص ، قدرت بیان و تاثیر گذاری بر روی مخاطب ملاک اجرائیست.
در دهه ۷۰ هنر منتال و تکنیکهای خاص جهت اجرای این رشته از هنر شعبده را از استاد بهروز کریمی که از زمان قبل از انقلاب در امر اجرای هنر منتال تبحر خاصی داشتند ، آموختم. در آن زمان مخاطبین و حتی اکثر هنرمندان با واژه منتال بیگانه بودند و اجرای این رشته نیاز به تبحری خاص، جهت رضایت مردم از اجرا داشت که راهنماییهای تاثیر گذار از طرف استاد کریمی ، باعث شد تا اجراهای موفقی را در این زمینه داشته باشم .
تورینتو یکی از دلایل بارز در مورد علاقه نوجوانان نسبت به هنر منتال را ، کم هزینه بودن جهت فراگیری این هنر میداند .
در سال ۱۳۹۴ تورینتو با کوله باری از تجربه هنری ، از طرف اداره ارشاد به عنوان داور نخستین جشنواره سراسری سرگرمیهای نمایشی کشور منصوب شد . جشنواره ای که با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاشهای دکتر بهروز کریمی جهت برگزاری توام بود .و هدف جشنواره رشد هرچه بیشتر هنرهای نمایشی،
تورینتو در رابطه با این موضوع گفت :این جشنواره نیز همانند بسیاری از جشنواره های هنری ، خالی از حاشیه نبود و در کنار هنرمندان واقعی ، افرادی بظاهر استاد در امر هنر ، بدنبال منفعت شخصی ، در این جشنواره حضور داشتند، و به هر روش ممکن ، روند اجرایی را زیر سئوال برده و متشنج کردن فضای جشنواره هدف اصلیشان بود. برخورد غیر حرفه ای این افراد ، سبب شد تا دکتر بهروز کریمی تا این لحظه پیگیر برگزاری دومین جشنواره از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نباشد . تا در آتی با بررسی و حذف هنرمندان فاقد صلاحیت ، با همکاری آن اداره و پیگیری جناب کریمی ، شاهد برگزاری دومین جشنواره سراسری سرگرمیهای نمایشی کشور باشیم.
در پایان این گفتگو با محمد تورینتو ، از فعالیت امروز او پرسیدیم .
در حال حاضر قراردادی با سیرک بین المللی راشن ( ایران .روسیه ) به عنوان مدیر داخلی مجموعه و جهت اجرای هنر شعبده دارم . و در کنار دیگر هنرمندان در عرصه اجراهای نمایشی در فضای زیبای بوستان ولایت( تهران )، میزبان علاقمندان به هنر هستیم .
با آرزوی موفقیت روز افزون برای این هنرمند عرصه هنر شعبده.

تهیه خبر امیرعلی افتخاری عضو انجمن شعبده بازان بین

و

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹ ق.ظ

دیدگاه