احمدی‌میانجی معاون قوه قضاییه ورئیس شورای حل اختلاف کشوردرجمع اعضای شورای حل اختلاف گلستان ازفعالیت ۴۰هزارنفر درشورای حل اختلاف کشورخبرداد

البرز گلستان/حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی احمدی‌میانجی  معاون قوه قضاییه و رئیس شورای حل اختلاف کشوردر جمع اعضای شورای حل اختلاف استان گلستان اظهار داشت:حدود ۴۰هزار نفر اعضای شورای حل اختلاف در سطح کشور فعال می باشند.

وی افزود: از این تعداد حدود ۱۳هزار نفر بیمه تامین اجتماعی می باشند.و  ماهانه حق بیمه برای این افراد پرداخت می‎شود.

معاون قوه قضاییه و رئیس شورای حل اختلاف کشور در باره اعتبارت شورای حل اختلاف گفت :امسال پیش‎بینی اعتبارات به گونه‎ای بود که قرار بود ۱۵۰ میلیارد تومان شورای حل اختلاف درآمد داشته باشیم و به حساب دولت واریز کند.

وی با بیان اینکه تا ابتدای اسفند امسال شورای حل اختلاف ۲۴۱ میلیارد تومان درآمد ایجاد و به حساب خزانه دولت واریز کرد، افزود: ما ۹۱ میلیارد تومان اضافه بر آن چیزی که پیش‎بینی شده بود درآمد برای دولت ایجاد کردیم و تلاش می‎کنیم نیمی از آن را به ما بدهند ولی تنها ۱۰ درصد را در نظر گرفتند.

رئیس شورای حل اختلاف کشور ادامه داد: هزینه‎دادرسی شورای حل اختلاف بنا بود کم باشد و بنا نبود در شورا حل اختلاف مثل دادگستری پول اخذ شود.

احمدی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ هزینه‎های دریافتی شورای حل اختلاف را مساوی دادگستری در نظر گرفتند، گفت: این برخلاف قانون شوراهای حل اختلاف بود و در بودجه هم خیلی تلاش کردم که این هزینه کاهش پیدا کند.

وی افزود: اعتقاد ما این است که ۵۰ درصد دادگستری هزینه دادرسی بگیریم نه مثل دادگستری ولی راهی متاسفانه پیدا نکردیم اما در سال ۱۳۹۶ در کمیسیون قضایی این موضوع را مطرح کردیم که نباید دستگاه قضایی منوط به درآمد باشد.

رئیس شورای حل اختلاف کشور بیان داشت: در سال ۱۳۹۶ پیش‎بینی شده که هزینه‎های دریافتی شورای حل اختلاف به ۵۰ درصد هزینه دادگستری برگردد.

احمدی با بیان اینکه از درآمدی که ایجاد کردیم تنها دولت امسال ۷۰ میلیارد تومان به شورای حل اختلاف پرداخت کرد، افزود:بیمه تکمیلی را برای شوراهای حل اختلاف راه‎اندازی کردیم و این موضوع یک سال طول کشید.

رئیس شورای حل اختلاف کشور تاکید کرد: در رابطه با قضات شورا آزمونی در سال ۱۳۹۲ گرفتیم وتنها ۱۵۰ نفر موفق به قبولی در آزمون شدند.

رئیس شورای حل اختلاف کشور ادامه داد: برای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ آزمونی برای کارکنان شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده و هر کسی در این آزمون قبول شود قاضی شورای حل اختلاف خواهد شد و مقدمات آن انجام شده است.

احمدی تاکید کرد: در جلسه‎ای تصویب شد که شورای حل اختلاف مثل دیگر قضات ترفیع پیدا کردند و این موضوع بخش‎نامه شده است و به زودی اجرایی می‎شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷۰ قاضی خاص حل اختلاف در کشور داریم و انتظار داریم در آینده نزدیک این عدد بیشتر شود.

رئیس شورای حل اختلاف کشور تاکید کرد: یک قاضی شورای حل اختلاف به اندازه ۱۰ قاضی که به صورت پاروقت و نیم وقت فعالیت می‎کند موثر است.

احمدی با بیان اینکه بعضی استان‎ها ۱۰۰ درصد مالکیت ساختمان شورای حل اختلاف‎شان برای خودشان یا دادگستری است، افزود: در برخی استان‎ها ۵۰ درصد است و برخی استان‎ها نیز تلاش نکردند و هنوز ساختمانی در تملک ندارند.

وی یادآور شد: آیت الله لاریجانی فرموند که هزینه ساختمان نیم تمام شورای حل اختلاف را که در کشور وجود دارد هزینه ساختش را از اعتبارات خاص تامین می‎کند.

رئیس شورای حل اختلاف کشور با بیان اینکه ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در سال آینده جذب دادگستری و شورای حل اختلاف می‎شوند، افزود: از این میزان ۶۵۰ نفر سهمیه شورای حل اختلاف است و ما انتظار داریم که ۲ هزار نفر از شورای حل اختلاف در این آزمون قبول شوند.

احمدی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۵ جلساتی که درخدمت مدیران کل داشتیم بنا شد مبلغ پرداختی پرونده‎ها را افزایش دهیم و ۷۰ درصد ما این هزینه را افزایش دادیم و برنامه ریزی کردیم این بود که به هر عضوی مبلغی برسد تا پول کرایه تاکسی‎اش را از جیب خودش ندهد.

 

رئیس شورای حل اختلاف کشور تاکید کرد: طبق قانونی که در طی این سال‎ها مصوب شده اعضایی شورای حل اختلاف که سابقه بیمه از سال ۱۳۸۷ دارند از این تاریخ این سابقه جزو سوابق تامین اجتماعی‎شان محاسبه می‎شود

احمدی افزود: در سال ۱۳۹۶، دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بابت بیمه پرداخت خواهد شد.

وی گفت: قضاوت سواد می‎خواهد و هر کسی به من مراجعه می‎کند برای آزمون به آن می‎گویم در رابطه با مسائل علمی حرفی نمی‎توانم بزنم ودر حال حاضر رقابت هم رقابت سنگینی با توجه به فارغ التحصیلان دانشگاهی سنگین است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۳:۰۸ ب.ظ

دیدگاه