۲۵ ماه می مصادف با ۴ خرداد ماه روز جهانی تیروئید

کدخبر:۷۰۴۳۳

البرزگلستان/۲۵ ماه می مصادف با ۴ خرداد ماه روز جهانی تیروئید

از سال ۲۰۰۷ میلادی فدراسیون جهانی تیروئید و بسیاری از انجمن های علمی تیروئید، روز ۲۵ می (۴خرداد) را به عنوان « روز جهانی تیروئید » انتخاب کردند. در ایران نیز از همان زمان هر ساله برنامه های متنوع آموزشی برای عموم، مادران باردار و پرسنل بهداشتی در مانی ارایه می شود. نام گذاری چهارم خردادماه (۲۵ ماه می) به عنوان روز جهانی تیروئید، فرصتی ایجاد کرده تا با آموزش و اطلاع‏رسانی، عموم جامعه با اهمیت عملکرد این غده، بیماری‏های مرتبط با آن و راه‏های پیشگیری و درمان این بیماری‏ها آشنا شده و اقدامات لازم را جهت حفظ سلامت خود انجام دهند.

غدۀ تیروئید یکی از غدد درون‏ ریز بدن می‏باشد که هورمون‏های ساخته شده توسط آن بر عملکرد تمام سلول‏های بدن تاثیر می‏گذارد. کم‏کاری یا پرکاری غده تیروئید موجب اختلال در عملکرد بدن شده و مشکلاتی برای افراد ایجاد می‏کند. عملکرد غده تیروئید به ویژه در دوران نوزادی و کودکی که رشد مغزی و جسمی با سرعت بالایی انجام می‏گیرد حیاتی بوده و اختلال در عملکرد غدۀ تیروئید در این دوره می‏تواند موجب بروز عوارض جبران‏ناپذیر مغزی و جسمی در فرد شود.

باتوجه به اینکه یکی از مهم ترین بیماریهای مربوط به تیروئید و از علل مهم عقب ماندگی ذهنی در نوزادان، کم کاری تیروئید بدو تولد است؛ غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان از سال ۱۳۸۴ تاکنون در کشور، در شبکه های بهداشتی درمانی ادغام و کلیه معاونت های بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی ملزم به اجرای آن شدند.

این برنامه یکی از موفق ترین برنامه های بهداشتی می باشد که در مدت کمتر از دو سال، به پوشش بالای ۹۰ درصد در کشور رسید. در حال حاضر، در دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، سالانه بیش از ۳۰ هزار نوزاد سه تا پنج روزه، به منظور شناسایی بیماری کم کاری تیروئید بدو تولد، غربالگری شده و از این میان، بیماران شناسایی شده، تحت مراقبت و درمان تا سه سالگی، قرار می گیرند.

لزوم تشخیص به‌ موقع این بیماری از آن روی اهمیت دارد که سال ‌های اول عمر، زمان تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون‌ های تیروئید است. این بیماری در بدو تولد به ‌ندرت علائم دارد و در صورت تشخیص می‌ توان از عوارض برگشت ‌ناپذیر و غیرقابل جبران آن جلوگیری کرد.

کم کاری تیرویید نوزادان در کشور ما شایع است و تنها روش برای تشخیص زودرس آن، انجام غربالگری نوزادان در روز های ۳ تا ۵ تولد است. تنها  با استفاده از چند قطره خون نوزاد می توان بیماری کم کاری تیروئید را تشخیص داد. تشخیص زود هنگام و درمان به موقع این بیماری می تواند از عوارض جبران ناپذیر بیماری کم کاری تیروئید نوزادان مانند عقب ماندگی ذهنی، کاهش شنوایی، کوتاه قدی، افت تحصیلی جلوگیری کند. درمان نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید به سادگی با استفاده از مصرف منظم دارو امکانپذیر  است و همه والدین باید در روزهای  ۳ تا ۵ بعد از تولد با مراجعه به نزدیکترین مراکز غربالگری مستقر در مرکز خدمات جامع سلامت از سلامت نوزاد خود مطمئن شوند.✍روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۴ ق.ظ

دیدگاه