وزیر بهداشت و درمان در همایش مدیران خیرین سلامت کشور:از توان خیرین سلامت می توان در طرح تحول نظام سلامت بهره گرفت و حضور خیرین باعث برکت کار ما خواهد شد .

همایش مدیران عامل مجمع خیرین سلامت کشور با حضور دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان ، دکتر ایازی قائم مقام وزیر در امور مشارکتهای اجتماعی ، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، دکتر لنکرانی وزیر اسبق و عضو هیأت امناء مجمع و آقای سیدرضا نیری مشاور وزیر بهداشت و دبیرکل مجمع خیرین سلامت در تهران برگزار شد .

بنا به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی مجمع خیرین سلامت این اجلاس با حضور مدیران عامل مجمع خیرین سلامت کشور متشکل از استانها و شهرستانهای مستقل که دارای دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده می باشند در ساختمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در جوی بسیار صمیمی برگزار شد .

بر اساس همین گزارش در این نشست ابتدا آقای سید عباس پورهاشمی قائم مقام دبیر کل مجمع ضمن خیرمقدم گزارشی ارائه داد .

وی گفت : تعداد ۱۹۱ واحد و دفتر مجمع در کشور راه اندازی و ارتقاء یافته و بطور رسمی فعال می باشند .

وی با اشاره به اعتماد مردم به مجمع خیرین سلامت گفت : در مدت کوتاهی که از عمر این مجموعه خیرمدار و سلامت محور می گذرد خدمات زیادی انجام داده و این امر باعث اعتماد مردم به مجمع خیرین سلامت بطور کامل شده است .

سپس آقای دکتر سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر در امور مشارکتهای اجتماعی وزیر بهداشت طی سخنانی با تقدیر از همه خیرین سلامت کشور خصوصاً آقای نیری گفت : قدر کار و خدمت خود را بدانید از جایگاه معنوی ویژه ای برخوردار است و من برای خودم افتخاری می دانم که پایان خدمتم در این جایگاه قرار گرفتم .

وی اضافه کرد : آقای نیری را از قبل ارادت داشتم و بعنوان یک استاد ، پدر و پیر و مراد خود می شناسم و نگاه می کنم .

وی خاطرنشان ساخت : باید از ظرفیت رسانه ها و اصحاب فرهنگی به نفع سلامت مردم بهره گرفت تا مردم در امور خیرخواهانه بیشتر مشارکت داشته باشند .

قائم مقام وزیر در امور مشارکتهای اجتماعی وزارت بهداشت در این همایش افزود : طی روزهای آینده دستورالعمل جامع بین حوزه های مشارکتهای اجتماعی این وزارتخانه و مجمع خیرین سلامت ابلاغ می شود و با ابلاغ این دستورالعمل خیرین نباید دیگر نگرانی برای هماهنگی با استانها و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور داشته باشند .

ایازی با بیان اینکه با ایجاد بخش مشارکتهای اجتماعی در وزارت بهداشت ، فعالیتهای خیرخواهانه توسعه می یابد . گفت : لازمه تحول نظام سلامت ، مشارکت مردم ، آگاه سازی مردم در اصلاح سبک زندگی و همچنین اقدامات پیشگیرانه است .

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت رسانه ها ، فرهنگ و هنر در زمینه های بهداشت و درمان ، گفت : باید کمپین هایی تشکیل شود تا مردم در کارهای خیرخواهانه مشارکت داشته باشند .

قائم مقام وزیر در امور مشارکتهای اجتماعی – وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد : باید سازمانهای مردم نهاد ، انجمنها ، خیریه ها ، و کانونهای مختلف برای مشارکت مردم تشکیل شوند که البته اینگونه نهادها هم اکنون در وزارت بهداشت شکل گرفته است .

سپس آقای سید رضا نیری مشاور وزیر بهداشت و دبیرکل مجمع خیرین سلامت سخنانی ایراد کرد .

وی با عرض خیرمقدم ابتدا گزارشی از فعالیتهای ۵ ساله مجمع را ارائه داد و گفت : بیش از ۲۵۰۰ مرکز درمانی بهداشتی توسط این مجمع طی ۵ سال گذشته در بیش از ۳ میلیون مترمربع زیربنا تجهیز ، احداث و بازسازی و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در این راستا به بخش سلامت کمک شده است .

وی اضافه کرد : تاکنون حدود حدود ۷۰ میلیارد ریال وام کارگشایی و درمانی پرداخت شده است .

نیری افزود : بیش از ۱۳ هزار مورد لوازم و تجهیزات پزشکی اعم از دستگاههای اتاق عمل ، دیالیز ، رادیولوژی و دندانپزشکی تهیه و تحویل شده است .

وی در همین ارتباط گفت : بیش از ۲۴ هزار بیمار صعب العلاج از کمکهای این مجمع به ارزش ۳۰ میلیارد ریال بهره مند شده اند .

سیدرضا نیری مشاور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دبیر کل مجمع خیرین سلامت نیز در این همایش خطاب به وزیر بهداشت گفت : چنانچه ۱۰ درصد به مجمع خیرین سلامت کمک شود ، در آن صورت خیرین با دستی باز و با جرأت بیشتر به سمت رفع مشکلات می روند .

وی اضافه کرد : دولت وارث یکسری مشکلات از گذشته است که شاید مهمترین آن مسأله بودجه باشد که البته با تلاش دولت بسیاری از مشکلات پشت سر گذاشته شده و مابقی نیز برطرف می شود اما ما باید سهم خود را در رفع این مشکلات ادا کنیم .

نیری افزود : مجمع خیرین سلامت با یکسری مشکلات روبه رو بوده و هست که البته با همکاری قائم مقام وزیر در امور مشارکتهای اجتماعی ، رفع می شود .

سپس آقای دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این نشست در جمع مدیران عامل مجمع خیرین سلامت استانها سخنانی ایراد کرد .

وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع معنوی خیرین سلامت با تأکید بر کار پر برکت خیر و تجلیل از خیرین خصوصاً خیرین سلامت و آقای نیری گفت : تنها کار خوبی که انسان در زندگی اش می تواند برای خود انجام دهد ، کار خیر است شکل و قیمت کار مهم نیست مهم اصل کار است .

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی با اشاره به فعالیت مجمع خیرین سلامت گفت : امیدواریم مجمع خیرین سلامت در ادامه مسیر
پرشتاب تر و با کیفیت تری بهتر از گذشته را طی کنند .

وی اظهار کرد : نسبت به سالهای قبل از انقلاب مؤسسات فرهنگی فراوانی مبانی دینی را تبلیغ می کند اما عمل صالحی که در مقایسه با این تبلیغها انجام می گیرد ، بسیار پایین است همه باید عامل کار خیر باشیم و دعوت کردن به کار خیر کفایت نمی کند .

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد : با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری این تشکیلات نباید خودشان را وابسته به بودجه دولتی کنند جهاد سازندگی و کمیته امداد باید شکل مردمی خود را حفظ می کردند تا اخلاق در جامعه بیشتر از این ارتقاء یابد .

دکتر هاشمی با بیان اینکه شرایط کنونی مورد پذیرش ما نیست ، افزود : در محیط دانشجویی اساتید دانشگاه ، مراکز مختلف آموزشی افراد باید به صورت خودجوش ادامه دهنده راه افراد خیر باشند .

وی تأکید کرد : وعده هایی که توسط دولتهای قبل داده شده و پروژه هایی که ناتمام مانده است ، باید تمام شود و ما از حضور خیرین در این زمینه استقبال می کنیم .

قاضی زاده هاشمی با اشاره به فرازهایی از وصیت نامه امام (ره) درخصوص مجامع خیرین گفت : مجامع خیرین باید تشکلهای مردمی خود را حفظ کنند .

هاشمی با اشاره به کمبودهای وسیع در بخش تخت سوختگی ، روانی وICUو پذیرش بیمار و اوضاع اورژانس گفت :

کسی ادعا نمی کند که این کمبودها در این دولت یا چند سال آ ینده برطرف شود ، اما باید در جهت رفع آنها تلاش کرد .

وزیر بهداشت افزود : از توان خیرین می توان در طرح تحول نظام سلامت بهره گرفت در این زمینه محتاج دعای خیر آنها هستیم اما حضورشان باعث برکت کار خواهد شد البته وزارت بهداشت در کنار مجمع خیرین سلامت ، بخشی را به عنوان مشارکتهای مردمی و امور خیر ایجاد کرده است .

هاشمی ادامه داد : در محیط دانشجویی ، اساتید و مراکز آموزشی باید به صورت خودجوش ادامه دهنده راه خیرین باشند و در تکمیل پروژه های ناتمام از حضور خیرین استقبال می کنیم .

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در ادامه در مورد استفاده از توان خیرین در طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد : در این مورد هیچ انتظاری از خیرین نداریم و محتاج دعای خیر آنها هستیم و مطمئن هستیم که حضور خیرین باعث برکت کار ما خواهد شد .

هاشمی ادامه داد : ما علاقه مند هستیم که بتوانیم در این دولت قدمهای مؤثری در این زمینه برداریم . به همین منظور وزارت بهداشت در کنار مجمع خیرین سلامت ، بخشی را به عنوان قائم مقام وزیر در مشارکتهای مردمی و امور خیر تأسیس کرده است . ماهها از تأسیس آن می گذرد و کارهای خوبی هم انجام شده است که امیدواریم در آینده بهتر شود .

وی در پاسخ به این سوأل که چه اقداماتی برای کاهش هزینه درمان صورت گرفته است گفت : نمی توان گفت در حوزه پیشگیری کار چشمگیری در مقایسه با درمان توسط خیرین انجام شده است زیرا کار پیشگیری حرفه ای تر است و زودبازده نیست اما می تواند در قالب مشارکتهای مردمی و حوزه بیماریهای غیر واگیر دار کمکهای شایسته ای انجام شود .

تغییر سبک زندگی مردم جزو برنامه های وزارت بهداشت

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر لزوم تغییر سبک زندگی مردم گفت : تغییر سبک زندگی مردم جزو برنامه های ما است . برای این منظور اقداماتی انجام شده است از جمله بنیاد امور بیماریهای خاص که به صورت خودجوش فعالیت می کنند .

هاشمی تأکید کرد : قصد داریم مردم در این حوزه فعالیت کنند اما از آنچه که اتفاق می افتد راضی نیستیم و امیدواریم حمایتها ادامه پیدا کند .

وزیر بهداشت گفت : اگر جهاد سازندگی و کمیته امداد شکل مردمی خود را حفظ کرده بودند موفقیت آنها در ارتقای اخلاق در جامعه بیشتر بود در حوزه فعالیت خیرین نباید به سمت تشکیلات دولتی حرکت کنیم .

آقای سید حسن قاضی زاده هاشمی در نشست مجمع خیرین سلامت افزود : در حوزه فعالیت خیرین و مجمع خیرین سلامت نباید به سمت تشکیلات دولتی و وابسته شدن به بودجه و ارکان دولتی حرکت کنیم چرا که باعث نابودی خواهد بود .

هاشمی تأکید کرد : وعده های دولتهای قبل و پروژه های ۶۰ – ۴۰ را که توسط خیرین سرمایه گذاری شده ، تکمیل می کنیم بخش غیر مادی فعالیت خیرین باارزش از اقدامات مادی آنهاست .

در ادامه این اجلاس آقای دکتر حسینعلی شهریاری نماینده مردم و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و عضو هیئت امناء مجمع خیرین سلامت کشور سخنانی ایراد نمود .

شهریاری افزود : نباید اختلاف زیادی در سطح درآمد بین گروههای تخصصی و داخلی اطفال باشد در حال حاضر وزارت بهداشت
۸۵ هزار ردیف خالی دارد که به دلیل اعتبار ، دولت مجوز استخدام نمی دهد .

حسینعلی شهریاری در مورد درآمد پزشکان گفت : باید در ابتدا برای پزشکان عمومی درآمد قابل قبول ایجاد کنیم تا امکان ماندگاری آنها در روستاها و فعالیت آنها در پزشک خانواده فراهم شود در بین گروههای تخصصی و گروههای داخلی اطفال نباید اختلاف زیاد باشد .

این نماینده مجلس در مورد تخلفات پزشکی تأکید کرد : یکی از مشکلات عمده در ایران این است که در حوزه نظارت موفق نبودیم و خلاء موجود در سیستم نظارتی باعث بروز بسیاری از مشکلات می شود در حال حاضر وزارت بهداشت ۸۵ هزار ردیف خالی دارد که به دلیل کمبود اعتبار ، دولت مجوز استخدام نمی دهد .

آنگاه آقای دکتر کامران باقری لنکرانی عضو هیئت امناء مجمع خیرین سلامت کشور طی سخنانی با اشاره به فعالیت این مجمع در استانها گفت : در ۳۱ استان کشور مجمع خیرین سلامت فعال شده و در عرصه های مختلف سلامت خدمات دارد .

وی اضافه کرد : وزارت بهداشت در دولت جدید با اجرای طرح تحول سلامت ، قدمهای خوبی برداشته و در بخش بیمارستانی توفیقات خوبی داشته است اما لازم است با توجه به تغییر کانونهای هزینه و تغییر تعرفه ها در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهد .

وی از مسئولین و مردم خواست تا مجمع خیرین سلامت را در خدمت رسانی به سلامت جامعه یاری دهند .
IMG_9579

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۰ ب.ظ

دیدگاه