مدیرکل میراث و گردشگری و صنایع دستی گلستان:با ثبت۴ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی گام های ارزنده ای جهت حفظ مواریث طبیعی وارزشمند نگارستان ایران برداشته شده

به گزارش گروه فرهنگ و هنر پایگاه خبری البرز گلستان به نقل ازروابط عمومی وامورفرهنگی این اداره کل، مهندس ابراهیم کریمی با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیته ثبت وحریم میراث طبیعی که درتاریخ ۳۱ مرداد ماه در محل سازمان مرکزی برگزار شد، ۴ اثر طبیعی دیگر از استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۵ اثرطبیعی از استان درفهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده بود که این آثار شامل جنگل گلستان، جنگل شصت کلا، چنار سبزه مشهد و آبشار شیر آباد و آبشارکبودوال می باشد و با ثبت این ۴ اثر تعداد آثار طبیعی ثبت شده به  ۹ اثرمی رسد.

کریمی درادامه اظهار امیدواری کرد: با توجه به وجود چشمه ها، آبشارها ومواریث طبیعی فراوان دراستان گلستان، با ثبت این آثار طبیعی ارزشمند درفهرست آثار ملی کشور،گام های ارزنده ای جهت حفظ مواریث طبیعی وارزشمند نگارستان ایران برداشته شده و زمینه های جلب وجذب گردشگران داخلی وخارجی به این استان بیش ازپیش فراهم گردد.

گفتنی است، پارک جنگلی قرق گرگان با قدمت ۵۰ ساله جزو اولین پارک های طبیعی کشور است که در ۲۰ کیلومتری شرق درکنار جاده سراسری شمال به مشهد قرار گرفته لذا دسترسی مسافران وزائران امام رضا(ع) به آن به راحتی امکان پذیر بوده واز این نظر موقعیت خوبی دارد. این پارک جنگلی از زیباترین مناطق گردشگری استان گلستان واز تفرجگاه های مهم گرگان است و درتمام طول سال مورد بهره برداری بسیاری از گردشگران قرار می گیرد. بیشتر رویشگاه جنگلی قرق از نوع انجیلی وممرزستان می باشد وحفاظت از تنوع گونه های گیاهی و جانوری این پارک ضروری است.ایجاد دومین موزه بزرگ روستایی به وسعت ۲۰۰هکتار دراین پارک نقش بسیار زیادی درجذب گردشگران داخلی وخارجی ایفا می کند. از مهمترین ومشخص ترین ویژگی زمین شناسی گستره پارک جنگلی قرق را بایستی دراستقرار آن درمسیر وحریم گسله بزرگ خزر دانست. در این پارک گونه های حمایت شده گوزن قرمز ایران(۴۰ گونه) نگهداری وتکثیر شده وبه دیگر مناطق کشور برای زیست وزادآوری منتقل می شوند. پارک جنگلی قرق به عنوان زیستگاه گوزن قرمز شناخته شده است و گوزن قرمز از گونه های حمایت شده محیط زیست است.

چشمه گل رامیان نیز یکی از پدیده های طبیعی منحصر به فرد استان گلستان است که درجنوب شهرستان رامیان قرار دارد که همه ساله مورد بازدید گردشگران  داخلی وخارجی قرار می گیرد.گل رامیان یک استخر طبیعی بیضی شکل است که طول آن ۹۰متر و عرض آن ۸۰ متر وبه وسعت ۷۲۰ مترمربع و عمق آن بین ۴۴ تا ۸۰ متر است. در۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان واقع شده و یکی از مراکز تفرجگاهی شهرستان های اطراف مانند گنبد کاووس، رامیان، آزادشهر وشهرهای خان ببین وعلی اباد کتول وروستاهای منطقه وحتی خارج از استان است. ازنظر موقعیت جغرافیایی گل رامیان درمسیر جاده رامیان –النگ در دامنه کوه تپه آرام، قلعه ماران ورشته کوه خاکسار واقع شده ودر حاشیه شرقی ان رودخانه قره چای با جهت جنوبی شمالی جریان دارد.ار تفاع گل رامیان از دریای آزاد۳۲۰ متر اعلام شده است.

همچنین درخت کهنسال گردوی روستای فارسیان گالیکش در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گالیکش بخش مرکزی دردهستان نیلکوه و در قسمت شمال شرقی روستای فارسیان ودرحاشیه جاده اصلی روستا واقع شده است. این درخت دارای ۴ شاخه اصلی وچندین شاخه فرعی است وبه علت سرسبزی وشادابی تقریبا سالم است.و ازنظر وضعیت کلی منفرد وشاخص وبا عظمت است .وضعیت جغرافیایی وتوپوگرافی منطقه طوری است که همه ساله به ویژه درفصول بهار وتابستان واوایل پاییز باعث جذب گردشگران زیادی برای دیدن طبیعت روستای فارسیان و درخت کهنسال می شود. طول تاج ۱۵ مترو عرضه تاج ۱۲ منترف ارتفاع ۲۵ متر و قطر ۲ مترو محیط از سطح زمین ۸ متر و ازیک متر بالاتر ۵ متر وسعت تاج ۱۸۰ متر مربع است.

لازم به ذکر است، درخت کهنسال چنار روستای سایر مینودشت، درارتفاع ۱۱۷۱ از سطح دریا در۳۰۰متر جنگلهای سرسبز البرز شرقی وشمال کوه های خواجه قنبر ودرعرصه ملی که اطراف آنرا اراضی کشاورزی دربرگرفته است ودرفاصله ۱۵۰ متری جاده آسفالته قراردارد. درزیر این درخت جوی آبی واقع است که آب آن ازچشمه ای بنام کل آدو که درفاصله یک کیلومتری درخت کهنسال چنار قرار دارد و نقش بسیار مهمی درسرسبزی و شادابی درخت چنار ایفا می کند. از نظر وضعیت کلی منفرد و شاخص است ودرهیچ جای استان گلستان با این عظمت گزارش نشده است. وضعیت جغرافیایی وتوپوگرافی منطقه طوری است که همه ساله به ویژه در فصول بهار وتابستان واوایل پاییز باعث جذب گردشگران زیادی برای دیدن این درخت کهنسال می گردد. طول تاج ۴۰ متر، ارتفاع ۲۵ متر، قطر ۴/۵ متر ومحیط از سطح زمین ۲۴ متر و ازیک متر بالاتر وسعت تاج ۱۲۰۰ متر مربع و قطر شاخه های فرعی بین ۳/۵ تا۷/۵ متر است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۹ ب.ظ

دیدگاه