رئیس کل دادگستری گلستان :۱۱درصد زندانیان یک روزه هستند/کشیک قضات وکارشناسان برای کاهش آمارزندانی های یک روزه

البرز گلستان/دومین همایش هم اندیشی و آموزشی قضات کیفری استان امروز در گرگان برگزار شد . تغییر دیدگاه و نگرش قضات به مقوله زندان و بررسی راهکارهای اجرای قرارهای منتهی به بازداشت مهم ترین اهداف این همایش یکروزه بود.

رئیس کل دادگستری گلستان در این همایش بر لزوم اجرای شرع و قانون در پروندههای قضایی تأکید کرد و گفت : اذن ما در چارچوب قانون و تاکیدات  مقام معظم رهبری است و قضات نباید از این چارچوب ها فراتر عمل کنند.

هادی هاشمیان در دومین هم اندیشی قضات کیفری استان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر کاهش جمیعت کیفری زندان ها گفت: با وجود ظرفیت های شرعی و قانونی متاسفانه هنوز برخی از قضات جوان و حتی بعضی از قضات با سابقه  گمان می کنند صدور حکم  زندان ، نشان از اقتدار قاضی است و می تواند اثر تربیتی و اصلاحی داشته باشد.

هاشمیان با اشاره به اینکه رویکرد سیستم قضایی و قانونگذار به سمت جایگزینی حبس است،افزود: یکی از استدلال های قضات برای صدور حکم حبس ، اصلاح و تنبیه مجرمان است اما آمارها نشان می دهد ۴۰ درصد افرادی که در زندان هستند بیش از یکبار  زندان را تجربه کرده اند.

وی افزود: این آمار نشان می دهد زندان آنچنان که باید در مقوله ی اصلاح بزهکاران موفق نیست و اگر قرار بود زندان تأثیرگذار باشد شاهد چنین نتیجهای نبودیم .

رئیس کل دادگستری گلستان با تاکید بر این که باید تغییر دیدگاه و نگرش قضات به مقوله زندان و طریقه اجرای قرارهای منتهی به بازداشت باید صورت بگیرد خطاب به رؤسای حوزه های قضایی استان از آنان خواست :   قضات را نسبت به زندان و استفاده از مجازات های جایگزین حبس ، حساس تر کنند.

هاشمیان همچنین از  دادستان ها و رؤسای حوزه های قضایی استان خواست : نسبت به اجرای صحیح دستورالعمل ساماندهی  زندانیان  و کاهش جمعیت کیفری زندان ها اهتمام و تخلف های احتمالی را بی هیچ اغماضی گزارش کنند.

وی همچنین گفت : روسای دادگستری ها و دادستان ها باید به مردم اطلاع رسانی کنند تا کسانی که پرونده ی کیفری دارند هنگام مراجعه به محاکم ، حتما کفیل و وثیقه همراه داشته باشند تا در صورت صدور قرارهای وثیقه یا کفالت روانه ی زندان نشوند.

هاشمیان در ادامه سخنان خود افزود: غربالگری ما در ورودی زندان های استان نشان داد ۱۱ درصد کسانی که وارد زندان میشوند یک روزه هستند.

وی افزود : برای کاهش آمار زندانی های یک روزه ، قضات و کارشناسان کشیک تعیین کرده ایم تا در هر ساعت از شبانه روز اگر قاضی قرار کفالت یا وثیقه صادر کرد امکان دریافت آن و جلوگیری از ورود فرد به زندان وجود داشته باشد.

این مقام ارشد قضایی استان گفت : فرد با ورود حتی یک روز به زندان برچسب کیفری می خورد که این امر می تواند در آینده بر اشتغال و ازدواج او تاثیر بگذارد بنابر این همه ی ما شرعی و قانونی در این باره مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

هاشمیان با اشاره به اینکه بیشتر پروندههای موجود در دادگستری حقالناس است، افزود: با وجود کاهش ورودی زندان های استان  با افزایش ۱۷ درصدی زندانیان محکومان مالی در گلستان مواجه هستیم .

وی با بیان این این که این آمار نشان می دهد قبح بدعهدی و خوردن مال مردم در جامعه کمرنگ شده است گفت : برای فرهنگ سازی و یادآوری به مردم درباره ی لزوم پایبندی به اخلاقیات در نشست های متعدد خود با علمای شیعه و سنی استان از آنان خواسته ایم در این بخش به دستگاه قضایی کمک کنند.

هاشمیان گفت: سال گذشته در  تعامل با همه ی دستگاه های تاثیرگذار در حوزه ی فرهنگ ، بسیج عمومی در استان برای پیشگیری از وقوع جرم شکل دادیم که خوشبختانه نتیجه ی آن کاهش ۱۷ هزاری ورودی پرونده به محاکم استان در نیمه ی نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بود.

وی همچنین گفت : یکی از مصوبات شورای تأمین استان این بود که دستگاههای فرهنگی و صداو سیما برای کاهش ورودی پروندهها تکلیف دارند و در همین راستا برنامه ی سیمای قانون را با همکاری صدا و سیما  شنبه ی هر هفته به صورت زنده روی آنتن برده ایم.

در ادامه ی این همایش که در زندان گرگان برگزار شد سعید گودرزی و ابوالحسن کلاهی قضات شعبه سه دادگاه تجدیدنظر استان، رمضانعلی عابدی رئیس دادگستری شهرستان گنبدکاووس، رضا بذری دادستان آزادشهر، جواد قلینژاد یکی از قضات شهرستان رامیان، حمیدرضا میقانی از گنبدکاووسو سید احمد موسوی مطلق از قضات شهرستان گرگان تجلیل شدند.

این ۷ قاضی گلستانی به دلیل استفاده ی بیشتر از مجازاتهای جایگزین حبس ، تطبیق تعقیب، آزادی مشروط، تعویق صدور حکم، تعلیق صدور حکم و بیشترین بازدید از زندان ، تجلیل شدند.

پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کل گلستان

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰۳ ق.ظ

دیدگاه