معاون فرهنگی ارشاد اسلامی گلستان مطرح کرد؛ ۱۵۷ تومان، سرانه فرهنگی هر شهروند گلستانی

سرانه فرهنگی شهروندان گلستانی بسیار ناچیز و تنها ۱۵۷ تومان است که با این سرانه نمی توان انتظار چندانی داشت. معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حاشیه بازدید از غرفه روزنامه خراسان در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، یکی از دغدغه ها و مشکلات جدی در حوزه فرهنگ و هنر در استان را پایین بودن سرانه فرهنگی برشمرد و اظهار کرد: سرانه فرهنگی و هنری شهروندان گلستانی در طول سال تنها ۱۵۷ تومان است که نیازمند بازنگری است. احمد قلیش لی با اشاره به راهکارهای رفع این مشکل افزود: یکی از اقداماتی که می توان در این زمینه انجام داد، پیگیری و تلاش برای افزایش این سرانه است که کار سختی به نظر می رسد اما یکی از اولویت های جدی در استان بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی در این حوزه هاست که در برخی از رشته های هنری مانند تئاتر و موسیقی این کار آغاز شده است.

وی بیان کرد: در سایر بخش ها مانند مطبوعات هم برنامه هایی داریم تا بخش های فرهنگی و هنری دیگر چشم امیدشان تنها به بودجه بخش دولتی نباشد بلکه اعتبارات و بودجه های دولتی کمک حال آنان باشد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ، جزو نخستین استان هایی هستیم که کمیته اقتصاد و فرهنگ را در اداره کل ارشاد فعال کرده ایم تا از توانمندی و قابلیت های بخش خصوصی بهره بگیریم. معاون فرهنگی ارشاد استان تصریح کرد: فرهنگ و ارشاد همواره کمترین سهم را در بودجه های فرهنگی کشور دارد اما بیشترین توقع و انتظار هم از این مجموعه است. رویکردی که در گذشته وجود داشت حمایت از گروه های هنری بود اما در این دوره بنا را بر حمایت از انجمن های فرهنگی و هنری گذاشته ایم. وی با بیان اینکه تلاش شده تا انجمن ها ساماندهی شوند، گفت: در تلاش هستیم برای انجمن هایی که انتخابات نداشتند، انتخابات را برگزار کرده و آنها را ساماندهی نماییم.

وی تأکید کرد: ما معتقد هستیم گروه های فرهنگی و هنری، به عنوان NGO های این حوزه هستند که بازوی فرهنگ و ارشاد به شمار می روند و ما می خواهیم آنها رابط خوبی با جامعه هنری بیرون از خود داشته باشند.

قلیش لی یادآور شد: اگر این انجمن ها ساختار درستی داشته باشند می توانند رونق بگیرند، در حال حاضر جشنواره تئاتر استان توسط انجمن نما یش برگزار می شود اما هنوز برخی از تشکل ها آنقدر قوی نیستند که بتوانند به صورت مستقل و بدون کمک دولتی برنامه اجرا کنند. معاون فرهنگی ارشاد استان در بخش دیگری از سخنان با اشاره به طراحی شیوه نامه برگزاری جشنواره مطبوعات در سال آینده، اظهار کرد: در مراسم روز خبرنگار امسال، شیوه نامه برگزاری جشنواره مطبوعات در سال آینده رونمایی شد و بر روی سایت اداره کل قرار گرفته است، اما متأسفانه از آن زمان تاکنون استقبال چندانی از سوی اهالی رسانه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه چندین سال است که اصحاب رسانه استان منتظر برگزاری این جشنواره هستند، گفت: این نوید را به اصحاب رسانه استان می دهیم که در سال آینده، جشنواره مطبوعات را در استان برگزار کنیم و به طور قطع برای انجام آن از بخش خصوصی کمک خواهیم گرفت.

وی اشاره ای هم به وضعیت مطبوعات در استان کرد و افزود: با توجه به اینکه گلستان از نظر صنعتی در جایگاه بسیار پایینی قرار دارد، وضعیت مطبوعات استانی به نسبت خوب است اما در مقایسه با ایده آل ها این شرایط چندان مطلوب نیست. به گفته وی ضعف نشریات و مطبوعات استان، مربوط به اقتصاد نشریات است که اگر این بخش تقویت شود امنیت شغلی برای خبرنگاران ایجاد خواهد شد و مشکلات معیشتی آنان تا حدودی رفع می شود. وی حمایت، هدایت و نظارت را از اولویت های جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های جدی در استان تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ است، علاوه براین سمت و سو دادن به محتوا متناسب با ارزش های مورد تأیید نظام جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری و هم چنین حفظ وحدت در عین کثرت اقوام و مذاهب در استان است. قلیش لی به تدوین پیش نویس سند جامع فرهنگی استان نیز اشاره کرد و گفت: پیش نویس این سند طی برگزاری چند جلسه کارشناسی تدوین شده اما هنوز کارهای بیشتری باید روی آن صورت گیرد، سند بالادستی این برنامه نیز سند چشم انداز نظام است که بخش های مختلفی مانند برگزاری عزاداری ها، سبک زندگی، عفاف و حجاب، فرهنگ عمومی و … را در بر می گیرد. معاون فرهنگی ارشاد گلستان در بخش دیگری از سخنان خود، روزنامه خراسان را یکی از موفق ترین نشریات در کشور دانست و بیان کرد: خوشبختانه روزنامه خراسان با وجود این که از ابتدا به صورت محلی و استانی منتشر می شد اما با فاصله زیادی نسبت به سایر رسانه ها به حرکت رو به رشد خود ادامه داده است. ویژه نامه گلستان این روزنامه نیز یکی از ویژه نامه های خوب و ممتاز در استان محسوب می شود که از همان ابتدا نگاه حرفه ای به مسائل داشته است. وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین محاسن روزنامه خراسان، داشتن نگاه مستقل به موضوعات است، در استان گلستان به دلیل شرایط خاص سیاسی، رقابت بین جریان ها به شدت وجود دارد اما این نشریه توانسته به خوبی خود را از این جریان ها دور نگه دارد و همین امر موجب شده که مخاطبان زیادی پیدا کند.منبع: خراسان‌نیوز

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۳ ب.ظ

دیدگاه