طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ غذای خوشمزه ایرانی ها

خورشت فسنجان با مرغ

گردو ۴۰۰ گرم . مرغ ۴ تکه . پیاز ۱ عدد . برگ بو ۲ عدد

رب انار ۵ قاشق غذاخوری . شکر ۳ قاشق غذاخوری . نمک.فلفل.زردچوبه به مقدار لازم

فسنجون

طرز تهیه : گردوها را چرخ کنید ، درون قابلمه مقداری اب سرد بریزید و گردوها را اضافه کنید سپس حرارت را زیاد کنید تا اب بجوش بیاید ، پس از اینکه اب جوش امد حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۲ – ۳ ساعت گردوها با اب بجوشد تا کاملا به روغن بیافتد.

در این مدت مرغ را اماده کنید ، پیاز را ریز کنید و بهمراه تکه های مرغ درون قابلمه ای جداگانه بریزید ، کمی روغن بریزید ، فلفل ، نمک ، زردچوبه و برگ بوها را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید ، پس از اینکه مرغ کمی سرخ شد ۲ لیوان اب اضافه کنید و ۱ ساعت با حرارت ملایم بگذارید مرغ نیم پز شود.

فسنجان

پس از پخت گردوها و زمانی که به روغن افتاد میتوانید رب انار را اضافه کنید ( رنگ تیره خورش از پخت گردو بدست میاید و رب انار برای ایجاد طعم ترش و ملس به غذا کاربرد دارد ) ، شکر و کمی نمک اضافه کنید سپس فسنجان را تست کرده و چاشنی را بنابر میل تان تنظیم نمائید.

پس از اینکه طعم مطلوب را بدست اوردید مرغ پخته را اضافه کنید و حدود ۲ ساعت بگذارید مرغ درون فسنجان با حرارت ملایم بجوشد ، پس از این مدت زمان فسنجان را در ظرف بریزید و همراه با برنج سرو کنید.

نکته ها : حتما گردوها را با اب بسیار سرد مخلوط کنید تا به گردوها شوک وارد شده و روغن درون گردوها ازاد شود ، اب را از همان ابتدای کار زیاد نریزید بلکه کم کم و در طی مراحل پخت اضافه کنید.

مقدار استفاده از رب انار و شکر در فسنجان سلیقه ای میباشد و میتوانید بنابر ذائقه تان از رب انار و شکر کمتر یا بیشتر استفاده کنید ، فسنجان نیاز به روغن خاصی ندارد و روغنی که در انتهای پخت ایجاد میشود همان روغن گردوست.

میتوانید بجای مرغ از گوشت چرخ کرده قلقلی شده استفاده کنید ، در اینصورت در انتهای پخت فسنجان و در زمان کشیدن در ظرف گوشت قلقلی را با خورش سرو کنید ، در صورت تمایل میتوانید به جای برگ بو از ۱ قاشق چایخوری دارچین در زمان قرار دادن مرغ در مایه فسنجان به خورش تان اضافه کنید.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۳ ب.ظ

دیدگاه