دکتر هنرورمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبرداد :درمان سگ گزیدگی افراد سالانه ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بخش سلامت این استان هزینه تحمیل می کند.

البرز گلستان/معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: درمان سگ گزیدگی افراد سالانه ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بخش سلامت این استان هزینه تحمیل می کند.

دکتر هنرور اظهارداشت: به طور میانگین در استان گلستان بین ۹ تا ده هزار نفر به دلیل سگ گزیدگی آسیب می بینند که ۹۷ درصد آن ازسوی سگ های صاحب دار است.

وی با بیان اینکه هیچ فوتی در این زمینه نداریم، به حداقل رساندن هزینه این آسیب ها را از دغدغه های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان عنوان کرد.

دکتر هنرور اضافه کرد: طرح مهار سگ صاحب دار از طریق مایه کوبی و معدوم سازی سگ های ولگرد و ناقل بیماری هاری با همکاری دستگاه های مرتبط گلستان یک ضرورت است.

گلستان واقع در شمال کشور با وجود سه میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی به جز دام های عشایر کوچنده اکراد شمال خراسان از قطب های مهم دامپروری در کشور محسوب می شود که صاحبان بسیاری از دام ها برای حفاظت از دام خود از سگ استفاده می کنند.

* شیوع شپش در برخی مناطق گلستان

هنرور همچنین با اشاره به مشاهده شپش در برخی مناطق استان گفت: دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای مقابله با این بیماری فعالیت هایی را باهمکاری دستگاه های مرتبط از جمله آموزش و پرورش انجام می دهد.

وی افزود: برای مقابله با این انگل مراقبان بهداشتی مدارس و نیروهای معاونت بهداشتی دانشگاه همکاری داشته و کار غربالگری را انجام می دهند.

به گفته وی در این راستا برای مناطق روستایی به مقدار کافی مواد شوینده از بین برنده این انگل تهیه و در اختیار روستاییان قرار می گیرد و در مناطق شهری نیز اقدامات لازم در حال انجام است.

وی مهمترین راه از بین بردن این انگل را رعایت بهداشت فردی بیان کرد.

* گلستان جزو ۱۰ استان اول کشور در بروز سالک است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت: اکنون گلستان جزو ۱۰ استان اول کشور در بروز بیماری سالک به شمار می رود.

وی افزود: تعداد مبتلایان به این بیماری در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۲ مورد افزایش داشته و به ۴۷۰ مورد رسید.

به گفته وی اکنون ۸ مرکز مقابله و درمان بیماری سالک در سطح مناطقی از استان گلستان که بیشتر موارد ابتلا را دارند، فعال است و خدمات مورد نیاز را به صورت رایگان ارائه می دهند.

وی اضافه کرد: در کارگروه سلامت استان گلستان نیز مصوبه اختصاصی برای مقابله با بیماری سالک ارائه شده است.

دکتر هنرور در خصوص بیماری سالک گفت: این بیماری بیشتر در ماه های اسفند تا اردیبهشت و از طریق جوندگان موذی منتقل می شود.

* ۵درصد جمعیت گلستان بیماری دیابت دارند

وی همچنین گفت: بیماری دیابت در میان ساکنان استان گلستان حدود ۵ درصد را شامل می شود و بیشترین جمعیت مبتلا با هشت درصد در حوزه شهرستان کردکوی هستند و بندرگز و گرگان رتبه های دوم و سوم را دارند.

به گفته وی معاونت بهداشتی دانشگاه گلستان برای مقابله با این بیماری برنامه مداخله خاص دیده است که این برنامه در شهرستان کردکوی به صورت ویژه به اجرا در می آید.

هنرور افزود: پایین بودن مصرف سبزی، میوه و اضافه وزن از جمله عوامل خطر ساز و زمینه ساز بروز دیابت در انسان به شمار می رود لذا باید سبک تغذیه اصلاح شود.

وی خواستار همکاری رسانه ها برای اطلاع رسانی در خصوص این بیماری و تلاش شهرداری های گلستان برای ایجاد فضای ورزشی و دوچرخه سواری در شهرهای استان شد.

به گفته وی اکنون میزان شیوع بیماری فشار خون نیز در استان گلستان چهار درصد است.

* مقابله با قلیان

وی افزود: اکنون گلستان جزو پنج استان برتر کشور در بحث مقابله با قلیان و کاهش مصرف آن بشمار می رود.

به گفته هنرور علت کاهش مصرف قلیان در استان گلستان به نسبت میانگین کشور را اطلاع رسانی از مضرات آن برای سلامت و همکاری دستگاه های مرتبط درمقابله با این پدیده بیان کرد.

وی همچنین از راه اندازی مراکز مشاوره ترک دخانیات در آینده توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سطح استان خبرداد.

* ارائه الگوی طرح صیانت از خانواده

وی از ارائه الگوی طرح صیانت از خانواده نیز خبر داد و گفت: در قالب این طرح که در شهرستان علی آباد اجرا شد به زوج ها قبل از ازدواج علاوه بر آموزش در خصوص سلامت، در مورد مسائل حقوقی، روانی و معنوی آموزش داده شد که در کاهش آمار طلاق تاثیر مطلوبی دارد.

به گفته وی طبق آمار ارائه شده توسط ثبت احوال گلستان در هشت ماه نخست امسال دو هزار و ۱۷۷ فقره طلاق در استان ثبت شده که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته دو هزار و ۲۲۳ مورد بوده است.

* نجات جان یکهزار و ۷۷۱ مادر باردار

وی همچنین گفت: در ۹ ماه نخست امسال جان یک هزار و ۷۷۱ مادر باردار در استان گلستان نجات داده شده است.

به گفته وی طبق گزارش ثبت احوال گلستان در هشت ماه نخست امسال ۲۹ هزار و ۴۱۰ ولادت در استان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هزار و ۳۶۸ واقعه ولادت افزایش دارد.

اطلاع رسانی برای اصلاح الگوی مصرف، طرح تحول سلامت، جذب اعتبار برای بهسازی فیزیکی در قالب ۱۲۶ طرح، جذب اعتبار برای بهبود استاندارد تجهیزات در بخش های اداری، آزمایشگاه، دندانپزشکی و زیست پزشک، برنامه سلامت شهری، تجهیز مراکز بهداشتی روستایی، مشارکت خیرین در برنامه سلامت از دیگر بخش هایی بود که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص آن مطالبی ارائه کرد.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی گلستان این استان حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزارنفر جمعیت دارد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در ۲۹ نقطه شهری زندگی می کنند

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۳:۰۱ ب.ظ

دیدگاه