زنگنه وزیر نفت:افتتاح خط لوله دامغان- کیاسر- ساری – نکا امنیت انرژی و تامین گاز استان‌های شمالی را مرتفع ساخت.

وزیر نفت خبر داد:امنیت پایدار تامین انرژی در کشور با افتتاح خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری- نکا
خرسندم که با افتتاح خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری- نکا در آخرین روزهای کاری دولت یازدهم، هم امنیت پایدار تامین انرژی در کشور فراهم شد و هم ما توانستیم به تعهد خود عمل کنیم.

البرز گلستان/به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، بیژن زنگنه وزیر نفت  در مراسم افتتاحیه خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری- نکا، با حضور حمیدرضا عراقی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مهندس حسن منتظرتربتی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین کشوری سخن می گفت، با بیان این مطلب اظهار داشت: برای  من به عنوان وزیر، مایه سرشکستگی بود که ما دارای بیشترین ذخایر گازی دنیا باشیم ولی همچنان در برخی استان ها، مشکل کمبود گاز وجود داشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه ۶ ماه پس از ایجاد مشکل تامین گاز در شمال کشور به واسطه قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، این طرح به بهره‌برداری رسید، افزود: افتتاح خط لوله دامغان- کیاسر- ساری – نکا امنیت انرژی و تامین گاز استان‌های شمالی را مرتفع ساخت.

وی افزود: این موضوع که با قطع گاز ترکمنستان، امنیت سوخت استان‌های شمالی به خطر می‌افتد، باعث شرمساری ما بود. بنابراین تلاش کردیم تا مشکل تامین گاز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنیم.

به باور زنگنه، هنر هر دولتی این است که بتواند با استفاده از منابع طبیعی و ثروت زیرزمینی خود، بهبود بلندمدت و پایدار زندگی را برای نسل فعلی و آینده کشور تامین کند تا ثروت کشور بتواند در مسیر درست هزینه شده و هدر نرود.

وی با تشکر از مردم و مسئولان استان‌های شمالی، افزود: با وجود آنکه در زمستان مشکلات زیادی وجود داشت، اما این مردم کمک کردند تا بتوانیم از زمستان عبور کنیم و اکنون مشکلی برای تامین گاز صنایع نداریم.

گازرسانی به ۱۴هزار روستا در دولت یازدهم
زنگنه با اشاره به اینکه از ابتدای کار تا آغاز دولت یازدهم، ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود، ادامه داد: طی ۴ سال گذشته، ۱۴ هزار روستای دیگر به شبکه گاز متصل شده است.

وی تاکید کرد: اکنون ۹۵ درصد جمعیت ایران به شبکه گاز متصل است که شامل ۹۸ درصد خانوارهای شهری و حدود ۹۰درصد خانوارهای روستایی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قرارداد توتال اشاره کرد و گفت: کسانی که نگران عقد قرارداد ما با توتال هستند، باید بدانند که هر سال تاخیر در بهره‌برداری از ۲ فاز پارس جنوبی عدم‌النفعی ۵میلیارد دلاری را به کشور به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته که ایران برداشت کمتری نسبت به قطر از پارس‌جنوبی انجام می‌داد، حدود ۱۰۰میلیارد دلار گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها سوخته شد و این نشان می دهد که آثار مدیریت ضعیف در هر بخشی، بر اقتصاد کشور و جیب مردم است.

زنگنه با تاکید بر اینکه توسعه نفت و گاز در خزر باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: اکتشافاتی در مناطق مرزی در دستور کار است و برای توسعه صنایع نیازمند حضور سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.

توسعه پتروشیمی؛ اشتغالزایی در استان‌های شمالی
وزیر نفت گفت: با انتقال گاز پارس جنوبی به استان‌های شمالی کشور زمینه برای توسعه صنایع پتروشیمی برای تبدیل گاز به پلی‌پروپیلن آماده شده است و در آینده شاهد توسعه این صنعت در استان‌های شمالی خواهیم بود.

وی با بیان این که یکی از مشکلاتی که برای توسعه صنایع پتروشیمی در سطح کشور وجود دارد، آب کافی است گفت: این مشکل در استان‌های شمالی نیست. زیرا علاوه بر وجود گاز ارزان، آب فراوان نیز در اختیار وجود دارد.

وی افزود: ایجاد اشتغال به همراه تامین نیاز داخلی و آینده صادراتی از مهم‌ترین مواردی است که توسعه پتروشیمی در استان‌های شمالی می‌تواند ایجاد کند.

وزیر نفت در پایان اظهار کرد: توسعه این صنعت هیچ آسیبی به کشاورزی منطقه نمی‌زند، اما برای پیشرفت این موضوع وزارت نفت و شرکت ملی صنایع  پتروشیمی امکان سرمایه‌گذاری ندارد، زیرا این مناطق جزو مناطق محروم به شمار نمی‌رود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۴:۰۰ ب.ظ

دیدگاه