مهندس قزلسفلومدیرکل منابع طبیعی گلستان:خاک به عنوان بستر تولید در امنیت غذایی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است

مهندس قزلسفلو:خاک به عنوان بستر تولید در امنیت غذایی هر کشوری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است

البرز گلستان/ مهندس قزلسفلو- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در مصاحبه ای با خبرنگار البرز گلستان به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی حضور پیدا کرده و به سوالات خبرنگار ما پاسخ دادند.

وی در ابتدادر باره ماندگاری روستائیان در محل روستا و هزینه های صرف شده در این راستا اظهار کرد:هزینه های گزاف صرف شده بابت امکانات و خدمات در روستاها نمی تواند مانع مهاجرت روستاییان شود.

مهندس قزلسفلو- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان سپس بیان کرد :از نظر علمای خاک شناسی خاک ثروت بی جانشین هر کشوری است. چرا که خاک به عنوان بستر تولید در امنیت غذایی هر کشوری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. با این توصیف حفاظت خاک و کاهش تخریب و هدر رفت آن در حد فرسایش مجاز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. این در شرایطی است که توجه به حفاظت خاک در مقایسه با حفاظت و مدیریت آب در اولویت و توجه کمتری قرار دارد.
وی افزود: بیابان زایی به عنوان یکی از سه چالش جامعه جهانی در اثر فرسایش خاک و کاهش توان تولید و باروری خاک که منجر به ضعف پوشش گیاهی میگردد، تشدید می شود که نتیجه ی آن کاهش تولید، به مخاطره افتادن امنیت غذایی و مهاجرت روستاییان و تولید کنندگان به شهرها و روی آوردن به مشاغل کاذب خواهد شد.
مهندس قزلسفلو گفت : بن و ریشه ی کلمه روستا از رستن به معنای روییدن و سبز شدن گرفته شده بنابراین علیرغم اینکه در سایه خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی روستاهای استان از امکانات و خدمات زیر بنایی، اموزشی، بهداشتی و رفاهی قابل قبولی برخوردار و بهره مند شده اند با این توصیف در صورت کم توجهی به موضوعات فرسایش خاک و حفاظت آب و تخریب و هدر رفت آن ها، روستاها فلسفه ی وجودی خود را که همان رستن و روییدن است از دست خواهند داد که در آن صورت هزینه های گزاف صرف شده بابت امکانات و خدمات در روستاها نمی تواند مانع مهاجرت روستاییان شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت : در استان گلستان به دلیل وجود حدود ۴۳۰ هزار هکتار خاک لس بسیار حساس به فرسایش و کاربری خارج از قابلیت از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی شیب دار میزان فرسایش بین ۶ تا ۳۵ تن در هکتار در سال متغییر است که علاوه بر کاهش حاصلخیزی خاک و توان تولید به دلیل حجم بالای رسوبات وارده به مخازن سد های استان عمر مفید سد ها کاهش قابل توجهی خواهد داشت. وی افزود: سرانه ی آب در استان گلستان به عنوان یکی از استان های شمالی در شرایط نرمال حدود ۱۴۰۰ متر مکعب می باشد این در شرایطی است که سرانه ی آب در کشور خشک و نیمه خشک حدود ۱۷۰۰ متر مکعب است و این وضعیت برای استانی که محور اول توسعه آن کشاورزی است چالش جدی محسوب میشود.
قزلسفلو گفت: تغییرا ت اقلیمی ناشی از افزایش گاز های گلخانه ای باعث افزایش دوره خشکی، کاهش روزهای بارندگی، کاهش بارش برف، افزایش غیر عادی دما، افزایش شدت بارش ها، کاهش جریان پایه رودخانه ها، کاهش پتانسیل آب و افزایش فراوانی وقوع و خسارات سیل در استان و به تبع آن افزایش فرسایش خاک شده است.
وی در خاتمه گفت: تنها راه علاج بخشی و کاهش خسارات ناشی از تغییر اقلیم و تخریب منابع آب و خاک در استان ، اعمال مدیریت جامع بر حوزه های آبخیز استان از طریق مشارکت روستاییان و بهره برداران و کلیه دستگاه های اجرایی مسئول و وظیفه مند است و این اداره کل آمادگی هر نوع همکاری در این خصوص را دارد.

photo_2016-02-15_22-53-38

 

photo_2016-02-15_22-57-46

 

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۵ ب.ظ

دیدگاه