حسینی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان خبرداد:راه اندازی نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد تا پایان سال در گرگان

البرز گلستان/سید احمد حسینی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در جمع خبرنگاران استان   گفت: در حال حاضر ۲۰۰ مرکز خدمات رسانی در استان وجود دارد که ۲۵ هزار نفر معتاد را تحت پوشش خود قرار داده اند.

وی افزود:با اشاره  مرکز به اینکه این مرکز محل نگهداری معتادان متجاهر یا خیابانی است، افزود: با تصوب این مرکز در ۱۸ استان کشور راه اندازی شد و فعالیت خود را آغاز کرده است.

 حسینی اظهارداشت: قبل از دولت یازدهم دبیران شورا نتوانستند مسئله را خوب ببینند، در حالی که این فرصتی بسیار خوبی بود تا از آن بتوانیم استفاده بهینه ای کرد و مانند سایر نقاط کشور مراکزی با مالکیت خود باظرفیت ۵۰۰ نفر را داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ استان کشور دارای این مرکز هستند، تصریح کرد: اکنون مجوز دیگری برای دیگر استان ها داده نمی شود.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: با پیشنهادی که از سوی بهزیستی انجام شد این مرکز با ظرفیت یکصد نفر راه اندازی شد.

 وی افزود: راه اندازی این مرکز با ظرفیت یکصد نفر باعث شد تا ۳۰ درصد از جرائم خرد در استان کاهش یابد.

 حسینی اظهارداشت: حدود ۹۰۰ نفر از معتادان از ابتدای سال جمع آوری شدند که بعد از جمع آوری غربال می شوند و پس از پذیرش مدت ۳ ماه نگهداری می شوند و برنامه هایی برای آنان در نظر گرفته می شود.

 وی  در خصوص شرایط مراقبت از خروج، تصریح کرد: در این بخش شخص مکلف است در مراکز درمانی زیر نظر دولت تا مدت ۶ ماه تحت نظر باشد و به طور رایگان از خدمات درمانی استفاده کند.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان با بیان اینکه ۶۰ درصد افراد در طول این ۹ ماه پاک هستند و برگشت ندارند، یادآورشد: در سه ماهه اول بعد از خروج ۶۰ درصد و در سه ماهه دوم ۴۰ درصد از افراد باقی می مانند.

 وی گفت: طبق تبصره دو تعداد ۳۲۰ نفر از بانوان و آقایان را در مراکز اقامتی نگهداری کردیم که بعد از خروج ۶ ماهه هفته ای ۳ روز در مرکز حضور خواهند داشت و ۵۰ درصد از آنان حضور پیدا می کنند.

 حسینی با اشاره به اینکه ماده ۱۶ دارای شرایط خاصی است و تهاجر به اعتیاد دارد، افزود: در این امر معتادان تزریقی، افراد بالای  ۶۵ سال،  زیر ۱۷ سال و افراد دارای نقص عضو پذیرش نمی شوند.

 وی اظهارداشت: از ابتدای سال تا کنون در حوزه پیشگیری ۵۶ جلسه کارگروه تخصصی، ۸ جلسه شورای عالی یا حضور استاندار، ۸۵ جلسه شهرستانی با حضور فرمانداران و ۴۹۰ مصوبه عملیاتی در حوزه شهرستان ها انجام شد.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان تصریح کرد: در ۹ ماهه اول امسال ۸ جلسه کمیته فرهنگی داشته و ۵۵ مصوبه انجام شد.

 وی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار نفر در این راستا تحت پوشش اطلاع رسانی عمومی هستند، گفت: راه اندازی نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد تا پایان سال در گرگان و پوشش فضاسازی تبلیغاتی در تفرجگاه های استان از جمله فوق برنامه های ما است که انجام می شود.

 حسینی خاطرنشان کرد: در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر ۶۰۰ برنامه فرهنگی، ورزشی، آموزشی، هنری و نمایشی را در استان اجرایی کردیم.

 وی در خصوص برگزاری جشنواره نوجوان سالم در آموزش و پرورش، افزود: این جشنواره با کمک آموزش و پرورش در ۱۴ شهرستان استان در حال اجرا است که در همین راستا در سال گذشته ۱۷ هزار اثر از بین دانش آموزان جمع آوری شد.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان یادآورشد: اجرای برنامه های آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته با رشد بسیار بالای مواجه بوده است.

 وی اظهارداشت: تربیت کادر متخصص تریبون های آزاد و دانشجویی، اجرای برنامه های اجتماع محور در مناطق آلوده و آموزش های پیشگیری برای والدین در مناطق آلوده از جمله برنامه هایی است که در حوزه پیشگیری انجام می شود.

 حسینی تصریح کرد: در حوزه پیشگیری ۱۷ فوق برنامه در ۹ ماهه اول امسال انجام شد اما این ها جوابگو نیست بلکه نیاز است تا بیشتر در این راستا اقدامات اساسی صورت گیرد.

 وی با اشاره به اینکه تعداد یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که ۶۳ درصد از این افراد شاغل بودند و ۵۳ درصد آنان متاهل هستند، گفت: باید برای معتادان خود ظرفیتی ایجاد کنیم که بعد از رفتن به سوی پاکی یک پاکی ماندگار را برای آن ایجاد شود.

  دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان با بیان اینکه در حوزه بانوان دو مرکز مشغول به فعالیت هستند و تا کنون یکصد نفر پذیرش شدند، افزود: در آزاد شهر کارگاه قالیبافی راه اندازی شد که ۴۸ نفر در آن مشغول به فعالیت هستند.

 وی اظهارداشت: ۶۵ درصد از همسر آزاری و کودک آزاری ها، ۳۵ درصد از شرارت و جراحت، ۴۰ درصد از سرقت ها، ۶۰ درصد از زندانیان و ۵۵ درصد از طلاق ها در کشور مستقیما با مواد مخدر در ارتباط هستند که نیاز است تا همه ورود پیدا کنند و اگر این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد ۵۰ درصد از آسیب های اجتماعی جلوگیری می شود.

 حسینی با بیان اینکه ۲٫۴۶ درصد استان گلستان را معتادان تشکیل می دهند، تصریح کرد: اولین مولفه تهدید و خطر برای استان مواد مخدر است که باید توجه ویژه ای نسبت به آن صورت گیرد.

 وی گفت: اکنون ۲۰۰ مرکز خدمات رسانی در استان گلستان وجود دارد که ۲۵ هزار نفر معتاد را تحت پوشش خود قرار داده است که این تعداد در سال گذشته ۳۰ هزار نفر بوده است.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان افزود: با همتی که از سوی فرمانداری گرگان و شهرداری گرگان صورت گرفته است امسال توانستیم ۳۹ نقطه شناسایی و بهسازی کنیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۳:۲۴ ب.ظ

دیدگاه