قطعنامه صلح سوریه در شورای امنیت تصویب شد/حامیان دولت سوریه و کشورهای حامی مخالفان از آن حمایت کرده‌اند

قطعنامه صلح سوریه در شورای امنیت تصویب شد/حامیان دولت سوریه و کشورهای حامی مخالفان از آن حمایت کرده‌اند

البرز گلستان/اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک رای‌گیری غیرعلنی به قطعنامه‌ای که تلاش خواهد کرد راه برقراری صلح در سوریه را هموار کند، رای مثبت دادند.

به این ترتیب تلاش برای پایان بخشیدن به بحران سوریه از حمایت سازمان ملل برخوردار خواهد شد.

این قطعنامه در مقایسه با طرح‌‌های قبلی حاوی پیشنهادهای مشخص و ملموس‌تری است و حامیان دولت سوریه و همچنین کشورهای حامی مخالفان از آن حمایت کرده‌اند.

سازمان ملل امیدوار است این قطعنامه بتواند با ترسیم نقشه راه و آوردن تمامی جناح‌های بحران سوریه بر سر میز مذاکره به زودی آتش‌بس در این کشور جنگ‌زده برقرار کند.

نوزده کشور حاضر در مذاکرات برای تدوین این قطعنامه، از جمله ایران، روز اول سال نوی میلادی را بعنوان روز آغاز مذاکرات دولت و مخالفان در نظر گرفته‌اند و پیش‌نویس قطعنامه حاوی برنامه زمان بندی برای استقرار یک دولت وحدت خواهد بود.

در بیانیه سازمان ملل که به امضای نمایندگان حاضر در نشست رسیده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ به عنوان تاریخ آتش‌بس در نظر گرفته شده و قرار است یک سال بعد از آتش‌بس انتخابات آزاد برگزار شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که ریاست جلسه شورای امنیت را بر عهده داشت بعد از تصویب قطعنامه گفت: «این تصمیم پیام مشخصی برای همه طرف‌های درگیر در سوریه می‌فرستد که زمان پایان دادن به کشتارها فرا رسیده است. این قطعنامه ستون زیربنایی (برای حصول صلح) خواهد بود چرا که هم اهداف را مشخص و هم زمان‌بندی برای حصول آنها را تعیین می‌کند.»

در تنفس بین مذاکرات ناصر جودت وزیر خارجه اردن به خبرنگاران گفت بین کشورهای مذاکره کننده درباره این که کدام گروه‌ها باید تروریستی دانسته شوند اختلاف نظر وجود داشت، تمام این کشورها نظر خود را اعلام کرده‌اند اما تعیین معیار برای تروریستی دانستن گروه‌های درگیر در مراحل بعد انجام خواهد شد.

به نظر می‌رسد فقط در مورد تروریست دانستن داعش و جبهه نصرت اتفاق نظر وجود دارد.

جنگ داخلی سوریه که به پنجمین سال خود نزدیک می‌شود باعث کشته شدن بیش از دویست و پنجاه هزار نفر و آواره شدن حداقل ۱۲ میلیون نفر شده است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۲۸ ب.ظ

دیدگاه