مقاله :مدیریت باسبک نوظهور ویتریتی ،مهمترین آسیب وارده به سازمان های ایرانی

کدخبر:۷۸۲۸۸

البرزگلستان  های ویترینی، آفت جوامع و سازمان های در حال توسعه است که به جای امور اساسی و زیر بنایی ، به کارهای زود بازده و نمایشی می پردازد.

یکی از مهمترین آسیب وارده به سازمان های ایرانی را انتخاب مدیران ضعیف و ناکارامد بدانیم. مدیرانی که بدون دانش و تعهد لازم به سازمان خود، بیشتر از ان که منافع برای سازمان های خود ایجاد نمایند، سرمایه های سازمانی را به حراج می گذارند. و علیرغم انکه عملکرد انها منجر به شکست سازمان یا پروژه منتهی می شود، ولی به راحتی سازمان را با هزاران ادعا ترک کرده و هیچ زمان پاسخگوی عملکرد خود نیستند.

این سبک مدیریت به جاى تمرکز بر عملکرد واقعى و بهره ورى، بر نمایش (show) عملکرد متمرکز است. به عبارتى شاخص هاى ظاهرى و در معرض دید عملکردى، از سوى مدیر به شدت مورد توجه قرار مى گیرد و شاخص هاى واقعى عملکرد مورد غفلت واقع شده و رها مى شود. این نوع مدیران صرفا به تزئین ویترین عملکرد مشغول مى شوند در حالى که در درون سازمان، کارکنان و مشتریان اثرى از بهبود مشاهده نمى کنند و چه بسا به دلیل رها شدگى سیستم معضلاتى از جمله آمار سازى، چاپلوسى و ثناگویى، متملق پرورى، فساد ادارى، باندبازى، و… به وقوع مى پیوندد. مثال سایه زدن در ورزش هاى رزمى استعاره مناسبى براى سبک مدیریتى ویترینى مى باشد.

 

شعار سال: از نمونه اعمال این سبک مدیریتى مى توان به: بستن تفاهم نامه هاى متعدد، ملاقات با اشخاص نامدار، مصاحبه هاى آب و تاب دار مطبوعاتى، گرفتن عکس با افراد مشهور و اماکن مترقى، دادن وعده هاى مدیریتى حیرت انگیز بلند مدت و هزینه کردهاى وحشتناک اشاره کرد.

 

ظهور فزاینده این سبک مدیریتى دلایل متعددى دارد که از جمله ضعف ساختار نظارتى، نبود خط مشى ها و استراتژى هاى سازمانى، فقدان نظام ارزیابى عملکرد، تسلط دیوان سالارى (بوروکراسى) شدید ادارى، ورود افراد فاقد صلاحیت هاى تخصصى به پست هاى مدیریتى و … که بررسى و ارائه راه حل براى آنها نیازمند ساعت ها و شاید روزها قلم فرسایى است که در این مجال نمى گنجد.

پیامدهای مدیریت ویترینی :

• باندبازی و تملق پروری

• آمارسازی و سطحی نگری

• فساد اداری و اخلاقی

• هرز منابع انسانی و مالی

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۶ ب.ظ

دیدگاه