مهندس صادقیان معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان خبرداد:نجات حدودا ۸۰ هکتار از شمشادهای هیرکانی ذخیره گاه از مرگ حتمی ،در منطقه چشمه بلبل شهرستان بندرگز استان گلستان

کدخبر:۷۷۱۵۹

البرز گلستان/مهندس صادقیان معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت :ثمره اقدامات حمایت از ذخیره گاه ژنتیکی و منحصر بفرد شمشاد هیرکانی در منطقه چشمه بلبل شهرستان بندرگز استان گلستان در مقابل آفت و بیماری ؛ منجر به بقای ۸۰ هکتار رویشگاه جنگلی شمشاد گردیده است.

ظهور بیماری بلایت در سال ۱۳۹۳ و آفت شب پره شمشاد در سال ۱۳۹۵ در سطح ۴۵۰ هکتاری از ذخیره گاه ، علیرغم محدودیت شیب ، صعب العبور بودن و عدم دسترسی جهت اقدامات حمایتی ؛ حدودا ۸۰ هکتار از شمشادهای ذخیره گاه از مرگ حتمی نجات داده شد.

برابر آخرین پایش میدانی ذخیره گاه در وضعیت مناسب و شادابی است.

کنترل بیماری بلایت با عملیات بهداشتی از قبیل جمع آوری لاشبرگها، جمع اوری نهال‌های الوده ، و همچنین هرس شاخه های درختان تا ارتفاع دو متر از کف و معدوم کردن آن با هدف افزایش تهویه و نوردهی با بهره گیری از تخصص علمی بخش اجرا و دانشگاه اثرات مثبتی در پی داشته است.

کنترل آفت شب پره شمشاد نیز با روشهای کنترل تلفیقی ازقبیل جمع آوری لاروها و شفیره ها با دست و مبارزه مکانیکی ، مبارزه نوری با استفاده از تله های نوری به منظور جمع اوری حشرات بالغ،(پروانه های نر و ماده) مبارزه فرمونی با استفاده از هورمونهای جنسی حشرات ماده (شکار پروانه های نر با استفاده از تله های قیفی) و همچنین محلول پاشی با استفاده از سموم گیاهی و بیولوژیک (bt ، بی نو وان و روی اگروی) انجام گرفته که خوشبختانه مثمر الثمر واقع گردید.

در شرایط فعلی پایه های مادری شمشاد از لحاظ شادابی ، جوانه دهی ، بذردهی و زادآوری در بهترین شرایط ممکن قرار دارند،

وضعیت نهالها نیز در جای جای ذخیره گاه از نظر تنوع سنی هم نهال‌های زادآوری شده یکساله و هم چند ساله(یک تا شش ساله) عاری از هرگونه بیماری بلایت و یا آثار تغذیه لاروهای شب پره مشاهده میشود.

آثار بیماری بلایت به ندرت و در برخی از شاخه های نزدیک به سطح زمین و بسیار محدود رویت گردید.

در مورد آفت شب پره ، لاروها ی زمستانگذران با توجه به افزایش دما شروع به فعالیت نموده و در حال حاظر سن لاروی شش و یا پیش شفیره را سپری نموده و بندرت به شفیره تبدیل شدند . البته خوشبختانه با توجه به اینکه جمعیت آفت در این نسل بسیار ناچیز می‌باشد و به آستانه خسارت نرسیده نیاز به محلول پاشی نیست.

هرچند در نسل بعد که شروع فعالیت لاروها اوایل در خرداد ماه می‌باشد حتما نیاز به محلول پاشی میباشد.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۲ ب.ظ

دیدگاه