مقاله رسیده/سفرای کم کار طبیعت ، به مناسبت هفته منابع طبیعی ✍️ازبهزادانگورج

کدخبر:۷۶۳۰۰

سفرای کم کار طبیعت

البرز گلستان ✍️بهزادانگورج

متخصصین رشته های مختلف منابع طبیعی در بخش اجرا و آموزش و تحقیقات سفرای نواحی و جوامع رویشی و طبیعت در بین جامعه انسانی هستند.

هفته منابع طبیعی به سفرای طبیعت مبارکباد. نباید به مدیریتی که بدون طرح و برنامه و صرفا بر اساس ایده ! توان کارشناسی و ظرفیت مشارکت در سرمایه های اجتماعی را بدون اثر بخشی بکار می گیرد، راضی باشید و سکوت کنید، دیروز در شبکه اجتماعی خواندم که در یکی از شهرهای شمال در ناحیه رویشی هیرکانی نهال عرعر کاشتند !

هر یک از متخصصین رشته های مختلف منابع طبیعی که جامعه انسانی آنها را به عنوان متخصص می شناسد یک سفیر طبیعت است و باید با یافته های علمی خود، رسالت حفظ – احیا و توسعه – اصلاح و بهره برداری از طبیعت را به دوش بکشد. سفرای طبیعت باید به سیمای عمومی طبیعت بنگرند و بیدار شوند، تا از یک سو با انتقال دانش برای افزایش آگاهایی های عمومی به این همه دست اندازی در طبیعت خاتمه داده شود و از سوی دیگر باید بتوانند دولت ها را دانش محور قانع کنند تا به تصمیمات بدون طرح و برنامه فاقد فرایند تصویب پایان دهند.

سفرای طبیعت به یاد داشته باشند ! برای انجام چنین رسالتی سفرای اسبق طبیعت از بانیان رشید جنگلبانی کشور، بارها افتادند و زمین خوردند اما از پا ننشستنند و از زیر بار فشارهای سیاسی اجتماعی اقتصادی قضایی ! ققنوس وار از دل طبیعت مخروبه ! بر روی زانوی خود بلند شدند و قامت راست کردند تا سرانجام مطالبات تخصصی آنها در بین جامعه انسانی و صفحات تاریخ یاس و نا امیدی نباشد.

بی تردید باید اذعان کرد در هیچ تصمیم خلق الساعه ای از دولت ها نمی توان هیچ اثر و نشانی از حضور سفرای طبیعت را ملاحظه کرد. هرگز سفرای طبیعت در جلساتیکه تصمیمات بر حسب ایده و مشخصا بدون مطالعه میدانی و طرح مصوب است، حضور ندارند.

هر متخصصی اگر طبیعت را یک اکوسیستم و متشکل از جوامع مختلف رویشی می داند، باید بر حسب دانش خود در سیستم و نظام متشکل از جوامع مختلف انسانی به عنوان سفیر و نماینده عالی اکوسیستم ایفای نقش کند.

من در این یادداشت در هفته منابع طبیعی ۱۴۰۲ با هدف برانگیختن انگیزه های متخصصین برای ایفای رسالت و نقش واقعی خودشان، بر این نکته متمرکزم که علت العلل پدیده هایی مانند فرسایش خاک و تبعات متنوع ان و فرونشست زمین و تهدیدات ثانوی آن، ناشی از مصرف عاری از استاندارد جامعه انسانی است که با تقاضای روز افزون خود، مسبب افزایش بهره برداری از منابع طبیعی، بدون توجه به ضرورت اجرای فرامین افزایش بهره وری هستند

سفرای طبیعت اگر با دست اندازی توام با آزمندی در طبیعت مواجهند ! باید درک کنند که دانش بشری برای افزایش توان تجدیدپذیری کمتر در خدمت جوامع رویشی بوده ! همچنانکه دانش بشری برای افزایش بهره وری کمتر در خدمت جوامع انسانی قرار گرفته است !

بر انگیختن انگیزه ها مستلزم تعیین و کاربست مشوق هایی است که باید به عنوان عامل محرکِ همراه شدن در هم فکری و هم افزایی در همکاری برای عبور از کوچه بن بست اثرگذار باشد. سفرای طبیعت چه مشوق های افزایش انگیزه را می توانند برای خود و آحاد جامعه معرفی کنند که برای حفظ – احیا و توسعه – اصلاح و بهره برداری از طبیعت امید بخشند و یاس زدا هستند.

برای مهندسان در کسوت سفرای طبیعت بن بست معنایی ندارد آنها قطعا می توانند در خلق مشوق ها، از خود ابتکار عمل نشان دهند، یا راهی بیابند ! یا راهی بسازند !.

پایان خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۷:۴۳ ب.ظ

دیدگاه