جمالی فرماندار شهرستان کردکوی: بامصوبه شورای برنامه ریزی استان طرح توریسم درمانی در کنار مرکز فوق تخصصی قلب گنجانده شده

به گزارش گروه خبر البرز گلستان به نقل از همشهری  کردکوی یکی از شهرستان‌های غرب استان است که با وجود ظرفیت‌های مناسبش هنوز آن گونه که باید در جایگاه مناسبی قرار نگرفته است. وجود آثار تاریخی همچون برج رادکان و کوه‌هایی چون درازنو و زمه کوه، چلستان، جهان نما و پلاش در جنوب این شهر می‌تواند کردکوی را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری استان معرفی کند. اما با این وجود این شهرستان مانند دیگر شهرهای استان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و نگاه ویژه‌ای برای توسعه یافتگی خود می‌طلبد.
فرماندار کردکوی با بیان این که اولویت‌های توسعه شهرستان در ۴ محور کلی قابل طرح است به مشکلات این شهر اشاره کرد و به همشهری گفت: حدود ۶۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی شهرستان در بخش کشاورزی است. با این وجود به دلیل کاهش منابع آبی و بروز خشکسالی‌های اخیر، نبود برنامه اجرایی مشخص برای ذخیره سازی و تامین منابع آبی از جمله ساخت سد و توسعه آب بند‌ها، بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد. «مجتبی جمالی» افزود: با وجود سابقه حدود ۲۰ ساله مطالبات و پیگیری‌های شهرستانی برای ساخت سد، متاسفانه دستگاه متولی بعد از این همه سال، هنوز برای تکمیل مطالعه فاز اجرایی اعتباری در نظر نگرفته است. با توجه به توجیه فنی اقتصادی پروژه و ازطرفی اقدامات و اعتبارات قابل ملاحظه امور آب در استان، به نظر می‌رسد به بحث توازن منطقه ای و آمایش در برنامه‌های بخش آب توجه لازم نشده است که امیدواریم انتظار حدود ۲۰ ساله منطقه بیش از این به طول نینجامد.
او یکی از محورهای توسعه کردکوی را بخش گردشگری عنوان کرد و گفت: وجود پارک جنگلی امام رضا (ع)، آب‌بندان بن کلاته، ارتفاعات درازنو، منطقه حفاظت شده جهان نما، آبشارهای دواب و شادان، برج تاریخی رادکان، شهر تاریخی تمیشه و بنای امامزاده روشن‌آباد، که هر یک دارای ویژگی‌های منحصربه فردی است ظرفیت گردشگری کم نظیری برای شهرستان و منطقه ایجاد کرده است.
فرماندار کردکوی ادامه داد: با وجود ۶ روستای کوهستانی و دیگر نقاط جذاب گردشگری، ظرفیت‌های مذکور به خوبی معرفی و مطالبه نشده و طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های لازم به خصوص مسیرهای دسترسی و آسفالت مسیر، برای توسعه گردشگری و تحقق پتانسیل‌های موجود، فراهم نشده است. بنابراین اولویت برنامه‌های شهرستان برای سال جاری آسفالت مسیر به خصوص در فاز اول محورپارک جنگلی به درازنو و برج تاریخی رادکان است که بخشی از اعتبارات مورد نیاز آن از محل اعتبارات شهرستان پیش بینی شده و امیدواریم در راستای تعادل و توازن منطقه ای، با تخصیص اعتبارات ملی راه روستایی و سایر اعتبارات از سوی اداره کل راه و شهرسازی، در کوتاه مدت تا محور درازنو و رادکان نسبت به آسفالت راه اقدام شود.

توسعه مرکز فوق تخصصی قلب
فرماندار کردکوی در بخش دیگری از گفت و گوی خود یکی از اولویت‌های توسعه شهرستان را توسعه بیمارستان امیرالمومنین (ع) به خصوص مرکز فوق‌تخصصی قلب عنوان کرد و گفت: این مرکز تنها مرکز دولتی فوق تخصصی قلب در استان است که به کل استان و استان‌های همجوار خدمات ارائه می‌دهد اما متاسفانه طی سال‌های اخیر برای ادامه کار با مشکلاتی مواجه شد و اقدامات قابل توجهی برای توسعه و حتی حفظ ظرفیت آن به عمل نیامده است. در همین ارتباط در خردادماه سال گذشته، به منظور رفع کاستی‌ها و ارتقای ظرفیت مرکز، برنامه توسعه ۵ ساله بیمارستان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب رسیده است و پیگیری اجرای آن را دانشگاه علوم پزشکی برعهده دارد. امیدواریم با توجه به نزدیکی کردکوی به مرکز استان و سابقه ویژه این مرکز و از طرفی توجیه آمایشی و ضرورت رعایت توازن بخشی منطقه‌ای مراکز خدمات در استان، پیگیری و اقدام لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی به عمل آید و از تمرکز مراکز خدمات درمانی و تخصصی در مرکز استان پرهیز شود.
جمالی ادامه داد: به واسطه وجود همزمان ظرفیت‌های متعدد و متنوع گردشگری در شهرستان و منطقه، در کنار ظرفیت مرکز فوق تخصصی قلب، تهیه طرح توریسم درمانی شهرستان کردکوی نیز در مصوبه شورای برنامه ریزی استان گنجانده شده است که بخش عمده آن وابسته و مشترک با برنامه و اقدامات توسعه بیمارستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی است.

توسعه شهرک صنعتی در کردکوی
به گفته جمالی یکی دیگر از الویت‌های توسعه کردکوی توسعه صنعتی در قالب تکمیل شهرک صنعتی شهرستان است. او در این باره گفت: بیش از ۵۰ واحد شهرک صنعتی کردکوی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و ۲۰ درصد واحدهای تولیدی شهرک فعال است. کامل نبودن زیرساخت‌های شهرک نیز از دیگر مشکلات آن است. بر این اساس حدود ۱۰ میلیارد ریال در سال گذشته و حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات سال جاری شهرستان برای تکمیل زیرساخت‌ها از جمله آسفالت و جدول شهرک تخصیص داده شده است. امیدواریم براساس پیگیری و هماهنگی به عمل آمده با اداره کل شهرک‌های صنعتی، با اختصاص اعتبارات استانی و ملی، نسبت به تکمیل زیرساخت‌ها در سال جاری اقدام شود تا زمینه جذب و توسعه سرمایه گذاری فراهم آید.
او ادامه داد: در بحث راه نیز نیازمندی‌های قابل ملاحظه‌ای در شهرستان وجود دارد. وجود حدود ۱۰۰ کیلومتر راه کوهستانی و نامناسب بودن مسیرهای مواصلاتی، چهار خطه کردن یا حداقل ساخت و توسعه شانه خاکی و تامین روشنایی جاده قدیم شهرستان که مسیر دسترسی حدود ۱۵ روستاست که همواره حوادث ترافیکی متعددی در آن رخ می‌دهد، ایجاد تقاطع غیر همسطح در سه‌راه یساقی که با ۷ کشته ناشی از تصادفات طی ۳ سال گذشته از نقاط پرحادثه ترافیکی شهرستان و استان است و بالاخره ساخت کمربندی شهر کردکوی که یکی از نیازهای اصلی شهر است تا مانع از تصادفات فوتی متعدد هرساله به واسطه عبور بزرگراه از داخل شهر شود از اولویت‌های ترافیکی و ایمنی شهرستان است. پیگیری‌های متعددی از طریق اداره کل شهرسازی در این رابطه به عمل آمده است و امیدواریم در سال جاری به این نیازهای ترافیکی پاسخ مناسب داده شود.جمالی مجموع اعتبارات عمرانی شهرستان شامل تملک استانی و ماده ۱۸۰ را حدود ۷۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بیشترین سهم اعتبارات در بخش آب روستایی، شهرک صنعتی، طرح‌های هادی روستایی، راه و شهرسازی و همچنین شهرداری و گردشگری هزینه شده است. اما با توجه به نیازمندی‌های عمرانی شهرستان و از طرفی محدودیت میزان اعتبار و همچنین محدودیت‌های مقرراتی نحوه توزیع و تخصیص اعتبارات، امکان رفع نیازها به طور کامل میسر نیست./ مبع همشهری

عکس-گزارش-بالای-صفحه-2

600x400

images

images

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

دیدگاه