همزمان با ۵مرداد اقامه اولین نماز جمعه کشور:آیت الله نورمفیدی: اولین نمازجمعه گرگان همزمان با تهران در کشور اقامه شد

کدخبر:۷۱۹۱۴

آیت الله نورمفیدی:

اولین نمازجمعه گرگان همزمان با تهران در کشور اقامه شد

البرز گلستان به نقل از مهر: نماینده ولی فقیه در گلستان گفت: اولین نماز جمعه گرگان همزمان با تهران در کشور برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی پیش ازظهر جمعه در نشست با خبرنگاران به مناسبت سالروز تشکیل اولین نماز جمعه در نظام اسلامی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از اولین اقدامات حضرت امام راحل، برگزاری نماز جمعه بود و در آن شرایط شخصیتی که صلاحیت این کار را داشت و مورد قبول حضرت امام بود، آیت الله طالقانی بوده است.

وی اظهار داشت: همان روزی که در تهران نماز جمعه برگزار شد، در گرگان نیز نماز جمعه اقامه شد و با هماهنگی که به صورت شفاهی با امام خمینی صورت گرفته بود، در گرگان نیز همزمان با تهران اقامه نماز جمعه شروع شد.

 

وی عنوان کرد: مکانی که برای نماز جمعه مناسب بود، مصلی بود ولی هیچ امکاناتی نداشت و اولین نماز جمعه پنجم مرادماه سال ۵۸ با حضور مردم روزه دار و در یک هوای گرم اقامه شد و مردم با نهایت شوق و اشتیاق حضور پیدا کردند.

 

نماز جمعه مظهر عمومی بندگی خداست

 

امام جمعه گرگان گفت: نماز جمعه غیر از نمازهای روزانه است و شارع مقدس اسلام اهداف والایی را مورد نظر داشتند و نماز جمعه مظهر عمومی بندگی خداست.

وی افزود: نکته دوم اینکه اسلام یک دین اجتماعی است یعنی به جامعه نظر دارد و به همبستگی و پیوستگی امت اسلامی نظر دارد.

 

نماز جمعه آگاهی بخشی به مردم است

 

وی بیان داشت: نماز جمعه اجتماع هفتگی است و نقش نماز جمعه آگاهی بخشی به مردم است و از فلسفه های نماز جمعه ایست که در آن مسائل اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و مسائل جهان اسلام مطرح می شود.

 

آیت الله نورمفیدی گفت: اسلام از مبداء پیدایش خود تاکنون همواره مبتلا به دشمنی هایی بوده و خواهد بود و در مقابل راه حق، همیشه راه باطل بوده است و این تقابل هر زمان  به شکل و نحوی است که امروز در قالب جنگ نرم خود را نان می دهد.

 

امام جمعه گرگان افزود: آگاهی بخشی از وظایف خطیب جمعه است تا مردم را مقابل توطئه های دشمنان مقاوم کنند و شرایط بلیغ نیز نشانگر این نکته است که باید بلیغ و فصیح حرف بزند و رعایت مقتضیات زمان را داشته باشد.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۰۵ ب.ظ

دیدگاه