علت و علائم آسم چیست؟ پیام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به مناسبت روز جهانی آسم

کدخبر:۶۹۷۳۲

علت آسم چیست ؟

البرز گلستان 🔻علت اصلی این بیماری ناشناخته است ولی تحقیقات نشان داده است کـه ترکیبی از عوامل ارثی (ژنتیکی) و محیطـی در بـروز ایـن بیمـاری نقـش دارند. وجود سابقه آسم، اگزما، آلرژی بینـی و آلـرژی غـذایی در اعـضای خانواده احتمـال بـروز آسـم را در سایر افراد خانواده افزایش میدهـد.

 

🔻همچنـین افـرادی کـه سـابقه انـواع آلرژیها به ویژه آلرژی بینی را دارند با احتمال بیشتری ممکن اسـت بـه آسم مبتلا شوند . همچنین مواجهه با برخی عوامل محیطی همچون دود سیگار و اسپند یا آتش،آلودگی هوا، آلاینده های شیمیایی و یا تماسهای شـغلی ( نظیـرکارگران لاستیک سازی، رنگسازی، چوب بری، نانوایی… ) میتواند منجـربه بروز آسم شود.

🔰علائم آسم را بهتر بشناسید

🔻سرفه : سرفه بیمـاران آسـمی معمـولا خـشک بـوده و اغلـب در اواسط و آخر شب و اوایل صبح و یا هنگام ورزش و یا مواجهه با محرک ها بدتر میشود. اگر سرفه بیمار بـیش از۴هفتـه ادامـه یابد باید از نظر ابتلا به آسم مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

🔻تنگی نفس: در حالت طبیعی تنفس به راحتی انجام مـیگیـرد.احساس کمبود هوا و بروز تنگی نفـس ممکـن اسـت بـه دلیـل بیماری آسم باشد.

 

🔻خس خس سینه : نوعی صدای زیر اسـت کـه معمـولاً در زمـان بازدم و بیشتر در هنگام شب و انجـام ورزش شـنیده مـیشـود.افراد مبتلا به آسم به طور مکرر دچار خس خس میشوند.

 

🔻احساس فشار و گرفتگی در سینه

شدت علائم فوق در ساعات مختلف شبانه روز، فصول گونـاگون و حـالات مختلف بیماری متفاوت است ضمن آن که ممکن است همه علائـم ذکـر شده در یک بیمار وجود نداشته باشد.

 

🔰پیام دکتر موسی الرضا شبیهی معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان به مناسبت روز جهانی آسم

 

🔻امسال روز جهانی آسم مصادف با اولین سه شنبه ماه می و دوازدهم اردیبهشت نامگذاری شده که با توجه به ضرورت دسترسی عادلانه به خدمات تشخیص ، درمان و مراقبت آسم ، شعار روز جهانی مراقبت آسم برای همه انتخاب شده است.

 

🔻بیماری آسم یکی از معضلات اصلی نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان می باشد. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در حدود سیصد و سی و چهار میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به بیماری آسم می باشند و سالانه بیش از سیصد هـزار نفر در جهان به علت آسم جان خود را از دست می دهند.

 

🔻در کشور ما بر اساس آخرین مطالعات ، شیوع علائم آسم در بالغین حدود نه درصد و در کودکان یازده درصد می باشد که این میزان در کلان شهرها و شهرهای دارای آلودگی هوا به مراتب بیشتر است . اهمیت این بیماری به حدی است. سالانه در این روز پویش ملی آسم با هدف اطلاع رسانی این بیماری به مردم و گروه های هدف و در معرض خطر برگزار می گردد.

 

امید است با گرامیداشت این روز گامی در جهت ارتقای سطح سواد سلامت جامعه درباره اهمیت کنترل آسم و آموزش به بیماران مبتلا و خانواده های ایشان جهت کسب آگاهی و مهارت لازم در استفاده از درمان های دارویی و کنترل بیماری برداریم.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۱ ق.ظ

دیدگاه