یادداشت :یادگاری تلخ از چهارشنبه سوری وتوصیه ها و هشدارهای پلیس به خانواده ها  :نویسنده: سروان زینب نوملی معاونت فرهنگی و اجتماعی انتظامی شهرستان گرگان

کدخبر:۶۸۶۳۲

یادگار تلخ چهارشنبه سوری

البرز گلستان یک ماهی می شد که علی درون قلک سفالی اش اسکناس ها و سکه ها را پس انداز می کرد. حوالیِ اسفند ماه بود و زمستان فهمیده بود که وقت رفتن است و بهار، با شکوفه‌ هایش از راه می رسد. زمین و اهالی اش جارو و  خاک انداز به دست، زمستان را بدرقه می کردند و به میزبانی اولین فرزند زمین یعنی بهار در می آمدند.

حس عجیبی بود…

انگاری خدا بر قلب مردم اکلیل پاشیده بود!

سه شنبه دامن‌ چین‌ دارش را به تن کرد. و بازارش را به راه انداخت. از همان ابتدای بازار بوی ماهی و سبزی های تازه در مشامت می پیچید. شکوفه خانم، مادر علی با تمام تنگ دستی اش دست پسرش را گرفت و راهی بازار شد. از هر چیزی بهترینش را برای علی خرید و در انتها با یک‌ روسری گلدار برای خودش نه تنها خریدش بلکه مادرانگی اش را هم اتمام بخشید. کلید را از کیفش در آورد و در حیاط کوچکشان با قرچی باز شد.

بویِ نو بودن از پلاستیک های لباس علی به بیرون می دمید. و علی بود که با ذوق و شادی بالا و پایین می پرید و مادرش قربان صدقه ی دردانه اش می رفت…

صبح زود فرشته خانم از خواب بیدار شد نگاهی به پسرش انداخت، پیشانی اش را بوسید و پتو را بر سرش کشید. چادر را بر سرش گذاشت و آهسته از خانه خارج شد. چادرش را به کمرش بست و با همسایه ها مشغول چیدن گزنه ها شد. آخر آنها رسم داشتند که چهارشنبه ی آخر هر سال آش گزنه درست کنند. علی از خواب که بیدار شد جای خالی مادرش را دید و با عجله به اتاقش رفت. عقربه های ساعت کند تر از هر وقتی حرکت می کردند. زمان تمام تلاشش را برای توقف می کرد اما علی بدون درنگ به زمان پشت پا انداخت!

قلکش را به زمین کوبید و سکه ها و اسکناس ها را درون جیبش انداخت و راهی خانه اسکندر شدند که چند ماهی بود مشغول درست کردن ترقه، بمب و نارنجک های دست ساز بود. او بخاطر اندکی پول شرف، انسانیت و مردانگی اش را حراج کرده بود. با دوستانش ترقه ها و کبریت ها را درون یک پلاستیک سیاه ریختند و به پارک رفتند.

اهالی محل کنار دیگ آش جمع شده بودند و آن را هم میزدند. هر بار که در دیگ نمک می ریختند دل شکوفه خانم بیشتر شور می زد. علی اولین ترقه را از پلاستیک برداشت تا آغازگر ماجرا باشد. اما نمی دانست چه چیزی در انتظار اوست!

شکوفه خانم تمام روستا را زیر و رو کرده بود. اما انگار علی آب شده و به زمین رفته بود.

مانده بود آخرین نقطه در روستا…

مردم را یکی پس از دیگری کنار می زد و به دنبال تنها دارایی اش می گشت. به سرسره ها که رسید جمعیتی را دید که دور پسری حلقه زده بودند.

در دلش می گفت:نه!نه!نههههه!

جمعیت را  کنار زد و دیگر صدایی نمی شنید…

انگار زمین و زمان ناگهان ایستاد، مات و مبهوت مانده بود.

پسرش را در آغوش گرفت و فریاد زنان خدا را صدا می زد.

علی با لحظه ای غفلت، برای شادی ای کوتاه، بینایی اش را برای همیشه از دست داد و گیسوان مشکی مادرش را سپید کرد اما دیگر نمی دید که چه بر سر مادرش آمده …

شادی چهارشنبه سوری را به غم چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم

چهارشنبه سوری هر چند رسمی قدیمی ایرانی است که قبل از نوروز برگزار می شود، اما چند سالی است که به یکی از شب های پرحادثه ایران تبدیل شده به گونه ای که با تغییر فرهنگ چهارشنبه سوری جشن ساده و ایرانی گذشته جای خود را به انفجار انواع مواد محترقه بی خطر و پرخطر داده و بجای برنامه ها و آداب و رسوم کهن صداهای مهیب همه جا را پُر می کند.

حوادث ناشی از این آتش بازی ها گاهی آنچنان به جان کودکان و نوجوانان می افتد که سال های سال آثار آن نه تنها از چهره بلکه از یاد و خاطره افراد پاک نمی شود.

در حالی که با کنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده ها می توان آسیب های شب چهارشنبه آخر سال را کاهش داد، اما در سال های گذشته بی توجهی به این مهم از سوی خانواده ها موجب شده که تعداد زیادی از دانش آموزان شاهد مصدوم شدن همکلاسی های خود در چهارشنبه سوری باشند.

هوشیاری والدین و آموزش دادن به دانش اموزان در مدارس دو عامل مهم در پیشگیری از هر گونه آسیب دیدگی در چهارشنبه اخر سال است زیرا عدم آشنایی فرزندان با این مواد و آموزش های صوری و خطرناکی که در فضای مجازی در این خصوص وجود دارد موجب بروز حوادث ناگواری در طول سال های گذشته شده و قطعا یک عمر پشیمانی را به همراه دارد. کارشناسان معتقدند پیشگیری مقدم بر درمان است و پلیس نیز در راستای انجام وظایف خود و جلوگیری از آسیب های احتمالی در ایام چهارشنبه آخر سال و همچنین ایام نوروز اقدام به شناسایی سایت های فعال در زمینه ساخت و فروش مواد محترقه می کند.

توصیه ها و هشدارهای پلیس به خانواده ها

۱- از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان دلبندتان اکیدا خودداری کرده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید.

۲- تاکید می شود در این ایام نگذارید فرزندانتان از خانه بیرون بیایند که سلامت خانواده ها در گرو ماندن در خانه و خانه امن ترین مکان برای در امان ماندن از ویروس کرونا می باشد.

۳- کسبه و بازاریان محترم در صورت مشاهده فروش مواد محترقه از طریق مرکز فوریت های ۱۱۰ پلیسی به پلیس اطلاع دهند.

۴- مراقب رفتار های خطرناک و ناهنجار افراد بوده ودر صورت بروز هرگونه آتش سوزی و حادثه دیگری ضمن حفظ خونسردی با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ۱۲۵ تماس بگیرید.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱:۰۳ ق.ظ

دیدگاه