یادداشت : تلاش کشاورزان روستاهای غرب استان گلستان برای چیدن محصول گردو : از عبدالرسول جوادی بالا جاده

کدخبر:۶۵۹۸۳

البرز گلستان/نیمه دوم شهریور و مهر ماه هر سال، تلاش کشاورزان تلاشگر روستاهای غرب استان گلستان برای چیدن محصول گردو از درختان است.

محصولی که دارای ارزش خوراکی و غذایی بسیاری است و در سبد غذایی روستاییان بالاخص برای تهیه و طبخ غذاهای سنتی چون خورشت فسنجان، حلواهای محلی، مریا و… کاربردی بسیار دارد.

درختان گردو در زمینهای کشاورزی رشد خود رویشی دارد و بسیار پر محصول است.

چیدن، جمع آوری، پوست کنی، خشک کنی این محصول زحمت بسیاری دارد و این روزها کشاورزان منطقه مشغول جمع آوری این محصول می باشند.

مهمترین ابزار کندن این محصول از درخت چوب بلند و دارای انعطاف بسیاری است که در زبان محلی به “روشا ” شهرت دارد و افرادی که محصول گردو را از درخت می چیند به “جوز روش” معروف هستند.

جوز روشی از مشاغل سخت و پر زحمت است و نیاز به توانایی جسمی بالایی را دارد و برای جمع آوری محصول گردو پس از جوز روشی اکثراً توسط بانوان و زنان زحمت کش و نوجوانان در زیر درختان انجام می شود.

گفتنی است محصول گردو برای روستاییان یکی از منابع درآمدی اقتصادی است که مازاد بر نیاز خانوارها را وارد بازار فروش می رسانند.

با توجه به گستردگی زمینهای کشاورزی در مناطق کوهپایه ای و شیب دار که شرایط مناسبی برای رشد و پرورش درخت گردو به شمار می آید مکانیزه کردن و توسعه دادن این بخش کشاورزی در این روستا میتواند اقتصاد روستایی را فعالتر نماید و حمایتهای دستگاههای دولتی از کشاورزان و فراهم آوردن تمهیدات و بسترهای فعالیت در این بخش صنعت کشاورزی با ارائه تسهیلات و بذر و نهال مرغوب متناسب با آب و هوا و خاک می تواند زمینهای کم بازده دارای شیب منطقه بالادستی را به سمت و سوی کاشت و داشت درختان گردو سمت و سو داد.

 

درختهای گردو دو نوع هستند:

گردوی بادام: پوستی شکننده که با دست شکسته می شد و

گردوی چکال: پوستی سفت و محکم دارد.

روشا: وسیله گردو چینی شاخه صاف و بلندی بین چهار تا شش متر.

در اصطلاح به آدمهای خیلی بلند لقب روشا می دادند؛ …. روشا و…

ذغاله: پوست کردن گردو را ذغاله می گفتند و گردوی پوست کنده را ذغاله شده.

 

از مغز گردو در پخت کوکو استفاده می شد؛ همچنین در تهیه مرغ و ماهی و اردک شکم پر نیز کاربرد داشت و بیش از همه در فسنجان همچنین در پخت حلوای محلی نیز از مغز گردو استفاده می کنند.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱:۰۳ ق.ظ

دیدگاه