مقاله رسیده : به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ( ۲۴ لغایت ۳۰مهر ماه ۱۴۰۱)

کدخبر:۶۵۴۰۵

هفته ملی سلامت بانوان ایران گرامی باد (۲۴ لغایت ۳۰مهر ماه ۱۴۰۱)

البرزگلستان/هفته “سلامت زنان ، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان”

به بهانه هفته سلامت زنان

برخی خانم‌ها فکر می‌کنند وقتی که برای حفظ سلامت خود می‌گذارند، جلوی انجام وظایف‌شان برای خانواده و جامعه را می‌گیرد و اغلب این افراد بیشتر از این که به سلامتی خودشان فکر کنند به بچه و همسر و شغلشان اهمیت می‌دهند. غافل از این که توجه به خود، زمینه خدمت و انجام وظیفه خانوادگی و اجتماعی بهتر را برای آنها فراهم می‌کند. شاید به همین علت است که در مناسبت های سال هفته‌ای را به عنوان سلامت زنان نامگذاری کرده‌اند تا توجه این قشر مهم جامعه را به اهمیت سلامت خود جلب کنند.

برای دست یابی به سلامتی زنان چه بکنیم؟ بعضی از زنان تنها به بعد جسمی سلامتی خود توجه می‌کنند. گروهی دیگر کمی جلوتر هستند و به سلامت روان خودشان هم اهمیت می‌دهند. تعداد کمی از زنان به سلامت اجتماعی و شغلی هم فکر می‌کنند. اما حتی همین هم کافی نیست. بعد معنوی سلامت یکی از ابعاد سلامتی است که خیلی زیاد به فراموشی سپرده می‌شود.

معنویت یکی از ابعاد مهم وجود انسانی است که در مواقع بروز بحران و استرس به شکل بارزی نمود پیدا کرده، سبب خلق معنا در زندگی شده و در رویارویی با مشکلات راهگشای انسان می‌شود. تحقیقات نشان داده، معنویت ارتباط مثبتی با سلامت جسمی دارد و در موقعیت‌های تنش‌زا به‌ویژه مسائل مرتبط با سلامت، معنویت منبع مهم سازگاری به شمار می‌رود؛ زیرا افرادی که از سلامت معنوی برخوردارند افرادی توانمند، قوی، دارای قدرت کنترل و حمایت اجتماعی بیشترند. در پی این تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، معنویت را به‌عنوان یک اصل برای ارتقای سلامت افراد پذیرفته است و در تعریف سلامت، ابعاد معنوی را نیز در نظر می‌گیرد و در برنامه‌های خود به استفاده از آن برای حفظ و ارتقاء سلامت جسمی نیز توصیه می‌کند.

برای توجه به ابعاد مختلف سلامت زنان لازم است برای هر کدام خوراک و ورزش مناسب فراهم کنیم. این یعنی باید تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنیم به طوری‌که ما را در مسیر سلامتی و رشد قرار دهد.

گام های ضروری برای سلامت زنان

۱) از خوردن غذای ناسالم و عجله به هنگام خوردن، بدون جویدن کافی غذا پرهیز کنید. هنگام غذا خوردن سعی کنید به مراحلی که تک تک اجزای این نعمت خدا از زمان تولید گذرانده‌ تا به آنچه که می‌خورید تبدیل شده‌اند، فکر کنید. شکرگزار باشید و از افکار مزاحم و نگرانی‌ها خودتان را دور نگهدارید.

۲) در طول روز حتماً برنامه ورزش برای خودتان داشته باشید. ورزش تنها منبع تولید انرژی و حرارت درونی (حرارت غریزی) بعد از تولد است. حرارتی که طول عمر و انرژی شما را تامین می‌کند. پس ورزش منظم را از دست ندهید؛ حتی اگر مدت آن ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد. دو درجا، پیاده روی تند، حرکات کششی و حتی نشسته با تمرکز و توجه به تنفس، بهترین ورزش‌ها برای خانم‌های پر مشغله هستند. به تدریج تعداد این پنج دقیقه‌ها را در میان کارهایتان بیشتر کنید تا دست کم به ۴۵ دقیقه در روز برسد. وقتی می‌خواهید یک جا و پشت سر هم ورزش کنید؛ ممکن است نتوانید برنامه را جور کنید؛ اما صرف ۵ دقیقه به تناوب در بین کارهای روزانه کار آسانی است.

۳) خواب کافی و به موقع از ملزومات سلامتی است. خواب خوب از حدود ساعت ۱۰ شب تا کمی قبل از اذان صبح توصیه می‌شود. سحر بهترین زمان برای صرف وقت برای روح و روان خودتان است. عبادت، خواندن قرآن، مطالعه، نرمش، تمرکز، تنفس عمیق، در این ساعات آرام، حس نشاط و سلامتی را در وجود شما بیدار می‌کند.

۴) زندگی هر کس پستی و بلندی‌هایی دارد که خیلی اوقات از کنترل او خارج است. ضمن اینکه تلاش می‌کنید

 

موقعیت خود را آگاهانه درک کنید و بهترین کار ممکن را در آن شرایط انجام دهید؛ افسردگی، ترس و اضطراب را با آگاهی و قدرت بزرگ معنوی خود کنار بگذارید و به پیش بروید.

۵) بارداری یکی از نعمت‌های زیبای خداوند است که فرصت تجربیات تازه‌ای مانند احساس زیبای مادر شدن را برای شما به دنبال دارد. با این حال به علت تغییراتی که بدن و روان شما در این دوران پیدا می‌کند، ممکن است گاهی سختی‌های این دوران به نظرتان تحمل‌ناپذیر بیاید. سختی‌هایی که باعث شده مقام مادر به تعبیر پیامبر اکرم(ص) به مجاهد در راه خدا ارتقا یابد.

۶) اگر در هر لحظه از زندگی احساس ضعف کردید و دچار نا امیدی شدید، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید. همانطور که جسم شما هنگام بیماری به پزشک نیاز دارد، روان و روح شما نیز به پزشک معنوی نیاز دارد. غذاهای معنوی بسیار متنوع هستند. این ذهن شماست که کمک می‌کند از کوچکترین فعالیت روزانه غذایی برای روح خود تامین کنید، شاید به همین علت است که ارزش اعمال به نیت آن است. نه تنها مطالعه، عبادت و کمک به دیگران جزو غذاهای معنوی هستند؛ بلکه بازی با فرزندتان، غذا پختن، نظافت منزل، مراقبت از خود، مهمانی رفتن و دیدار دوستان قدیمی هم می‌تواند غذای معنوی برای شما باشد. تنها کافی است که قصد و نیت مناسبی در حین انجام آن داشته باشید.

۷) آب و هوایی که در آن نفس می‌کشیم و دنیای اطراف اگر چه آلوده است اما برای در امان ماندن از آن آلودگی ها هم راه ساده‌ای وجوددارد: سیستم دفاعی هوشمند بدن مواد زاید را اگر ناچیز باشد، به راحتی از طریق راه‌های دفعی بدن مانند ادرار، مدفوع، عرق، عادت ماهانه، اشک و سایر ترشحات بدن، از بدن خارج می‌کند. بنابر این مراقب باشید که این مسیرها در بدنتان خوب و فعال باشند. در صورت وجود یبوست، قطع عادت ماهانه و اختلال در هر یک از مواد دفعی به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۲ ق.ظ

دیدگاه