مقاله رسیده: هیدروگرافی و نقش آن در بهبود دانش دریاها و اقیانوس ها /ازفائزه سلامی کارشناس ارشد هیدروگرافی و جزرو مد

کدخبر:۶۲۲۲۷

البرز گلستان /روز جهانی هیدروگرافی هر ساله در روز ۲۱ ژوئن با هدف افزایش آگاهی در مورد هیدروگرافی و نقش آن در بهبود دانش دریاها و اقیانوس ها برگزار می گردد.

«سازمان بین المللی هیدروگرافی با بیش از یک قرن سابقه در زمینه ایجاد هماهنگی به منظور فعالیتهای هیدروگرافی و تهیه چارتهای دریایی از دریاها و اقیانوسها، هر ساله روز ۲۱ ژوئن را به نام روز هیدروگرافی نامگذاری کرده با این هدف که هیدروگرافی چگونه می تواند به عنوان یک علم کاربردی از بهره برداری پایدار اقیانوس ها پشتیبانی کند. این امر شامل نحوه برداشت و به روز رسانی داده هایی است که به منظور تامین ایمنی دریانوردی، حفاظت از محیط زیست دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، مناطق حفاظت شده دریایی، زیرساخت های داده های مکانی دریایی، انرژی های تجدیدپذیر و سایر اجزای اقتصاد آبی مورد استفاده قرار می گیرد. به گفته بانک جهانی، اقتصاد آبی «استفاده پایدار از منابع اقیانوسی برای رشد اقتصادی، بهبود معیشت و مشاغل و در عین حال حفظ سلامت زیست بوم اقیانوس می باشد.»

امسال روز جهانی هیدروگرافی با شعار«هیدروگرافی؛ همراه با سازمان ملل متحد در دهه اقیانوس ها» نامگذاری شده است. این عنوان پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بوده که از سوی سازمان بین المللی هیدروگرافی پذیرفته و طی بخشنامه مورخ ۵ ژانویه به کشورهای عضو، جهت تعامل هرچه بیشتر در این راستا در سال ۲۰۲۲ اعلام شده است. مراسم روز جهانی هیدروگرافی در سال ۱۴۰۰ توسط سازمان نقشه برداری کشور برگزار گردید که در این مراسم مقالات علمی و تخصصی متعددی توسط صاحبنظران در این زمینه ارائه گردید. مراسم روز جهانی هیدروگرافی در سال ۱۴۰۱ در مورخ ۳۱ خرداد توسط سازمان بنادر و دریانوردی و با مشارکت سازمان نقشه برداری کشور و سایر سازمانها و شرکتهای تخصصی در زمینه هیدروگرافی برگزار می گردد.

گفتنی است که مدیریت پایدار منابع اقیانوسی مستلزم همکاری تمامی کشورها می باشد. بنابر این روز جهانی هیدروگرافی (WHD) فرصتی برای اطلاع رسانی کار و خدمات انجام شده توسط اداره های ملی هیدروگرافی، شرکای صنعتی، همکاران متخصص و جامعه علمی فراهم می کند که همه می توانند در آن شرکت کنند. سازمان بین المللی هیدروگرافی در سایت خود از سازمان‌ها دعوت می کند که فعالیتها و مطالب خود در حمایت از روز جهانی هیدروگرافی خود را به دبیرخانه این سازمان ارسال کنند تا در رسانه‌های ارتباطی IHO منتشر گردد.

به گفته IHO، سازمان‌های مرتبط با هیدروگرافی ممکن است بخواهند از این روز برای برجسته کردن ارتباط فعالیت‌های خود و افزایش آگاهی در مورد اهمیت اقیانوس‌ها و آبراه‌ها در زندگی بشر استفاده کنند. ارقام کلیدی در مورد مزایای داده های هیدروگرافی دقیق و به روز می تواند ارائه شود. این روز توانایی هیدروگراف ها در مقیاس جهانی برای جمع آوری و مدیریت داده های دریایی همچنین، توانمندی فنی برای همکاری با گروه ذینفعان در حال افزایش را روشن میکند.

سازمان بین المللی هیدروگرافی (IHO) یک سازمان بین دولتی مشورتی و فنی است که در سال ۱۹۲۱ تأسیس شد و در حال حاضر ۹۳ کشور عضو این سازمان می باشند. این سازمان در درجه نخست به حمایت از ایمنی دریانوردی، حفاظت از محیط زیست دریایی و هماهنگی جهت تدوین استانداردهای هیدروگرافی در سطح جهان می پردازد. به علاوه، IHO ظرفیت سازی خدمات ملی هیدروگرافی را نیز تسهیل می نماید. سازمان بین المللی هیدروگرافی به منظور بهبود خدمات هیدروگرافی از طریق مباحثه و یافتن راه حلی برای مسائل هیدروگرافی، یک تریبون آزاد در سطح بین المللی ایجاد نموده و به دولت های عضو کمک می کند تا این خدمات را از طریق ادارات هیدروگرافی ملی خود ارائه نمایند.

نمایندگان رسمی کشورهای عضو در فواصل زمانی ۳ ساله در موناکو برای مجمع عمومی IHO ملاقات می کنند. این مجمع پیشرفت‌های به‌دست‌آمده توسط سازمان را از طریق کمیته‌ها، کمیته‌های فرعی و گروه‌های کاری بررسی می‌کند و برنامه‌هایی را که باید در دوره ۳ ساله بعدی دنبال شود، اتخاذ می‌کند. این سازمان توسط یک دبیرکل و دو مدیر اداره میشود که توسط مجمع و برای هر دوره کاری سه ساله انتخاب میشوند.

از سازمان نقشه برداری

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱:۱۰ ب.ظ

دیدگاه