ستاد برداشت غلات درشهرستان کردکوی برگزارشد

کدخبر:۶۱۴۵۶

البرزگلستان/برگزاری جلسه کمیته هماهنگی ستاد برداشت غلات شهرستان کردکوی
جلسه کمیته هماهنگی ستاد برداشت غلات شهرستان کردکوی با حضور شریفی معاون فرماندار، سیدرضا مومنی مدیر جهادکشاورزی، حسینی بالا جاده رئیس تولیدات گیاهی، رضایی مسئول مکانیزاسیون، روسا و نمایندگان ادارات مرتبط من جمله شهرداری، صمت، منابع طبیعی، محیط زیست، غله، بانک کشاورزی، شرکت نفت، تعاون روستایی و نماینده کشاورزان در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد.
🔻در این جلسه سیدرضا مومنی مدیر جهادکشاورزی شهرستان کردکوی: در خصوص اهمیت بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال و تولید پایدار مطالبی را بیان نمودند و اعلام کردند که استان گلستان رتبه خاصی در تولید گندم دارد و به اهمیت تولید گندم در رسیدن به خودکفایی اشاره نمودند.
🔻در ادامه ایشان به سرانه مصرف گندم در ایران و مقایسه آن در جهان مطالبی را بیان نمودند. مردم ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گندم به ویژه به شکل نان در جهان هستند و سرانه مصرف بیش از دو برابر میانگین مصرف جهانی است و از این نظر ایران رتبه ششم جهان در مصرف گندم را دارد.
🔻 در ادامه مومنی مواردی از جمله سطح کشت، سطح سبز و سطح برداشت به همراه پیش بینی تولید کلزا، گندم و جو شهرستان و همچنین تعداد و آمادگی های مراکز خرید، نرخ خرید تضمینی محصولات و نرخ برداشت را بیان نمودند.
🔻 ایشان همچنین عنوان کردند که با شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی بحث آتش زدن بقایای گیاهی مطرح می شود و به مهمترین معایب آتش زدن کاه و کلش در مزارع اشاره نمودند:
_از بین رفتن میکروارگانیسمهای مفید خاک
_کاهش پایداری خاکدانه‌های خاک
_ سله بستن سطح خاک
_ سفت شدن لایه‌های خاک و کاهش نفوذپذیری آن ، درنتیجه ایجاد بستری نامناسب برای جوانه زدن و ایجاد مشکل در نفوذ ریشه، هوا و آب به داخل خاک
_ از بین رفتن عناصر مغذی ماکرو و میکرور
افزایش خطر آبشوئی و فرسایش در اثر روان آبها و باد
_ کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف آب در طول دوره رشد گیاه
از همه مهمترآلودگی محیط زیست
در خاتمه ایشان خواستار همکاری همه جانبه دستگاههای اجرایی مرتبط در امر برداشت من جمله پلیس راهبر جهت تردد ادوات برداشت، آتش نشانی بمنظور کنترل آتش احتمالی مزارع، منابع طبیعی بمنظور جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها، بانک کشاورزی در خصوص پرداخت وجه و… شدند.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۰ ب.ظ

دیدگاه