رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان :هنر متعالی «محمد رضا لطفی»، فقط محصول توازن، ایقاع و ترکیب الحان نیست بلکه محصول یک اتصال است

کدخبر:۶۱۱۷۴

البرز گلستان/

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی گلستان، با حضور غلامرضامنتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، محمدرضا سبطی شهردار گرگان و جمعی از اساتید، پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر به خصوص جامعه ی بزرگ موسیقی در عرصه ی ملی و استانی؛ هشتمین یادمان کوچ «محمدرضا لطفی» استاد شهیر موسیقی ایران در شامگاه امروز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در تالارفخرالدین اسعد گرگانی برپا شد.

در ابتدای مراسم محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: نام ماندگار و هنرمتعالی استاد محمدرضا لطفی ما را گرد هم آورده تا ستایشگر جمال حضرت جمیل باشیم.

وی افزود: هنر متعالی «محمد رضا لطفی»، فقط محصول توازن، ایقاع و ترکیب الحان نیست بلکه محصول یک اتصال است.اتصال دست و ذهن خلاق هنرمند به منبع هنر، به عالم ماوراء و عالم اصوات فیزیکی است.

رعیت در ادامه با تاکید بر اینکه روح لطفی در آثارش جاریست، گفت: در آن زمان که مردم خسته از طاغوت و طاغوتیان بودند، رفتار و منش انقلابی لطفی، سر خم نکردن در برابر طاغوت بود و آنگاه که مردم نغمه های حماسی می خواستند، دریغ نکرد و حماسه نوازی نمود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: لطفی جوان گرا بود و یاران آخرین روزهای این دنیایش جوانانی بودند که شوق خواندن و نواختن در کنار این پیرچنگی را داشتند و او بی تکبر، خود را وقف هنر موسیقی ملی و جوانان علاقه مند به این هنر کرده بود.

سپس «سید عباس سجادی»  شاعر، ترانه‌سرا، منقد ادبی و مجری تلویزیون  و نیز مدیریت امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیرعاملی مؤسسه نغمه شهر، داوری بخش انتخاب رسانه برتر موسیقی جشنواره موسیقی فجر را بر عهده داشته و به عنوان یکی از مهمان ملی در برنامه حاضر شده بود نیز اظهار کرد: تاثیر محمد رضا لطفی در جریان سازی موسیقی مشهود و ماندگار است.

وی با اشاره به اینکه پدر و مادر لطفی معلم بودند و ذاتا خود او هم معلم بود و معلمی کرد، گفت: لطفی در گفتار و رفتارش همواره معلمی کرد.

سجادی در ادامه گفت: لطفی با راه اندازی گروه بانوان شیدا، به جایگاه بانوان در این هنر حرمت گذاشت و توجه نشان داد.

در ادامه «محمدرضا سبطی» شهردار گرگان نیز گفت: بارها به نقل از اطرافیان و اهالی فرهنگ و هنر شنیده ایم که استاد محمد رضا لطفی همواره به گرگانی بودن خود اشاره داشته است؛ دیاری که چهره های ماندگار بسیاری دارید و ما به این مهم می بالیم.

وی افزود: بر سرآنیم که پروژه ی باغمزار استاد لطفی را به سرانجام برسانیم و به وجود این استاد می بالیم و می کوشیم این افتخار و بالندگی را به نسل آینده منتقل کنیم.

سپس «فاضل جمشیدی» خواننده، جامعه شناس، پژوهشگر و دارای آثاری چون ای وطن، یار پنهان، دیدار شرق و غرب، بهار رویا نیز ضمن اشاره به مصاحبه مفصلش با زنده یاد لطفی در زمان مسئولیتش در برنامه ای در رسانه ی ملی، گفت: محمد رضا لطفی چهره ای افتاده و مردمی بود.

وی با اشاره به اینکه خیلی ها آرزو داشتند پیکر چهره ای چون محمد رضا لطفی در شهر آن ها دفن شود، گفت: آرامگاه استاد لطفی فرصتی ارزشمند برای گرگان زمین است و ما هم به نوبه ی خود برای محقق شدن باغمزار استاد لطفی از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم بود.

در ادامه «حسین ضمیری» از فعالان فرهنگی و هنری و پژوهشگران فرهنگ عامه گرگان ضمن یادآوری خاطراتی از استاد و پیگیری های صورت گرفته تا به امروز برای باغمزار لطفی گفت: مفاخر هر مملکتی پشتوانه های معنوی و دارایی های نهان هر جامعه هستند و هر کشوری با اهدای نشان خاصی به مفاخر حاضر خود در واقع تجلیل از زحمات ایشان؛ استمرار، کشف، نوآوری و حیات را به فعالان تخصصی آن عرصه اعطا می نماید.

ضمیری همچنین با اشاره به اینکه مقدمات و پیگیری هایی برای ثبت «نشان لطفی» انجام شده و نیازمند حمایت های نهایی برای محقق شدن است، گفت: یکی از اهداف ثبت نشان هنری لطفی پاسداشت نام استاد کامل موسیقی اصیل ایرانی و حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی است.

وی افزود: همچنین کشف و همراهی برای بالندگی جوانان عاشق و عامل این عرصه، اعتقاد راسخ به حوزه پژوهش در این حوزه و تولید آثار فاخر فردی و گروهی از دیگر اهداف پیش بین شده برای نشان لطفی است.

در ادامه ی برنامه «غلامرضا منتظری» نایب رییس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه استاد لطفی همواره در حال رویش بود و آثار موسیقایی مانده از او آهنگ فطرت او بود، گفت: روح بلندش از قفس این دنیا کوچ کرده و ما هشت بهارش را به تماشا نشسته ایم؛ اما نام و یاد او همواره زنده است.

وی برپایی این چنین یادمان هایی را مجلسی برای تذکر دانست و گفت: با تفکر و تامل و دیدن این جمعیت مشتاق به آن می رسیم که از لطفی نامی نکو باقی مانده است و برای درک بیشتر این هنرمند باید به جد ژرف اندیش باشیم.

منتظری ادامه داد: محمد رضا لطفی تواضع و فروتنی داشت و چون آبی راکد نبود و همواره جریان سازی کرد که آثارش همچنان باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی و تکمیل باغمزار محمدرضا لطفی می تواند تبدیل به پاتوق بزرگ فرهنگی و هنری در سطح کشور شود، گفت: برای زودتر محقق شدن این مهم من خود پیش قدم هستم و مبلغ ۱۰ میلیارد ریال را اهدا خواهم کرد.

غلامرضا منتظری در پایان ضمن قدردانی از پیگیری های مجدانه برای ارج نهادن به چهره ی استاد محمد رضا لطفی، گفت: برای محقق شدن «نشان لطفی» به نوبه خودم از هیچ کوششی فروگذار نخواهم بود.

گفتنی است، مثنوی خوانی «مجتبی طالبی» نویسنده،پژوهشگر و تهیه کننده رادیو گلستان و اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمندان ملی و استانی و پخش کلیپ درباره استاد فقید از دیگر برنامه های این مراسم بود.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۷ ب.ظ

دیدگاه